Nové stroje CASE skladem | AGROTEC servis s.r.o. (casece.cz)
Dnes je 19.6. – svátek slaví Leoš

Na Silniční veletrh se do Pardubic sjely desítky vystavovatelů

Zveřejněno: 27. 10. 2023

V pátek 8. září se do doubravického areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje sjeli na 22. ročník Silničního veletrhu přední hráči dopravního odvětví. Prostory zaplnily expozice téměř sedmi desítek vystavovatelů, pod bezmračnou oblohou se návštěvníci dočkali i mnoha praktických ukázek techniky a technologií.

Hlavní kouzlo zářijového veletrhu spočívá nejen v předvádění techniky a technologií, ale také v propojení představitelů všech stupňů dopravního odvětví.

Silniční veletrh je tradiční akcí blížícího se závěru léta a krajská Správa a údržba silnic je jedinou v celé republice, která podobné prezentační setkání odborné veřejnosti hostí. „Kde jinde by se takový veletrh měl konat, než v hlavním městě dopravy, jak jsme včera slyšeli na Dopravní konferenci,” uvedl první náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Veletrh je dokonce o rok starší než samotná krajská organizace a ti, kteří stáli u jeho základů, moc dobře věděli, co dělají. Líbí se mi, že ta původní myšlenka se každým rokem rozvíjí a vůbec si nedovedu představit, že by měl být Silniční veletrh někde jinde.

Nejen setkání, ale také inspirace

Hlavní kouzlo zářijového veletrhu spočívá nejen v předvádění techniky a technologií, ale také v propojení představitelů všech stupňů dopravního odvětví. Tedy lidí, kteří vyvíjejí silničářskou techniku s těmi, kteří ji používají při stavbách či údržbě komunikací a v neposlední řadě politiků, kteří mají v rámci veřejného sektoru na starosti financování. Veletrh pochopitelně přinesl za dobu své existence i mnoho praktických plodů. „Byl tu třeba domluven projekt Tatra do škol, který považuji za skvělý počin, při němž obnovujeme silničářskou techniku s pozitivním dopadem do krajského středního školství,” představil některé z hmatatelných výsledků Silničního veletrhu náměstek hejtmana Kortyš. „Inspiraci jsem tady získal i pro požadavek na využívání recyklovaného materiálu při opravách silnic. V současnosti po dodavatelích chceme, aby využívali patnáctiprocentní podíl recyklátu, do budoucna chceme jít až na pětadvacet procent. A například loni mě tady velice zaujalo zařízení, které v silničářském náklaďáku udrží směs na teplotě dvě stě stupňů do doby, než dojde k jejímu položení na silnici. Pro nás vzhledem k objemu této činnosti není potřeba, ale doporučujeme ho alespoň našim dodavatelům.

U jednoho ze stánků byla k vidění vozidla Tatra.
U jednoho ze stánků byla k vidění vozidla Tatra.

Poprvé s novým ředitelem

Velmi inspirativní byl dvaadvacátý ročník Silničního veletrhu i pro Zdeňka Vašáka, který se tu představil v pozici nového ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Stejně jako náměstek hejtmana považuje i on konání veletrhu za prospěšné. „Kombinace Dopravní konference následované neformálním setkáním se Silničním veletrhem je, myslím si, skvělá a věřím, že názor nezměním a bude se to takto opakovat i v budoucnosti,” řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák. Ocenil zároveň expozice firem, které do Pardubic dorazily s nabídkou specifických výrobků určených pro každodenní silničářskou praxi. „Bezpochyby se s takovými firmami rád seznámím, popovídám si o těch věcech, nechám si je vysvětlit, protože jsem stále v té fázi, kdy čerpám nové informace. Vnímám přitom, že se mi obzory velmi rychle rozšiřují a tady je prostor získat kontakty a udělat si představu o tom, co by nám ještě mohlo zlepšit práci,” doplnil ředitel silničářů.

Rýpadla Takeuchi představil zlínský prodejce stavebních strojů VLW.
Rýpadla Takeuchi představil zlínský prodejce stavebních strojů VLW.

Budoucnost patří moderním technologiím

Rozhlížet se přitom, stejně jako ostatní návštěvníci veletrhu, mohl u letošních osmašedesáti stánků, mezi nimiž nechyběly ani v Pardubicích dosud neviděné novinky. Českou premiéru si na Silničním veletrhu odbyl třeba nový stroj Hydradig od JCB, který byl k vidění nejen u stánku, ale také v rámci praktické ukázky. Jedná se o zařízení obsluhované jedním člověkem, které je schopné si bez pomoci dalších strojů připravit povrch vozovky, vyfrézovat ho a vyčistit, aby bylo možné následně už jen položit nový povrch.

Moderním technologiím fandí jak náměstek hejtmana, tak i nový ředitel silničářské organizace. „Svět se neustále mění, a pokud se mu nepřizpůsobíme, nemáme šanci na úspěch. Musíme jít s pokrokem, a to znamená využívat moderní technologie a zefektivnit práci,” uvedl Zdeněk Vašák. Náměstek hejtmana Kortyš kvituje v případě podobných strojů i úsporu lidských zdrojů. „Lidí na manuální práci je čím dál tím méně. Silničářská práce je velmi těžká a moderní technologie ji dokážou ulehčit a tím i zatraktivnit,” doplnil Michal Kortyš.

Příští, tedy třiadvacátý, ročník Silničního veletrhu by se měl uskutečnit v pátek 6. září 2024.
Příští, tedy třiadvacátý, ročník Silničního veletrhu by se měl uskutečnit v pátek 6. září 2024.

Setkání se seniorními dopraváky

Samotnému zahájení letošního Silničního veletrhu, kterého se mimo jiných zúčastnila senátorka Miluše Horská nebo předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Koprivňanský, přecházelo setkání se zástupci seniorského klubu pracovníků dopravy východních Čech. S ním Správa a údržba silnic Pardubického kraje dlouhodobě udržovala kontakty a spolupráce pravděpodobně bude pokračovat. „Domluvili jsme se, že na ni navážeme i s novým panem ředitelem a těšíme se, že nepřijdeme o možnosti sledovat, jak běží stavba silnic v Pardubickém kraji,” uvedl prezident Sdružení bývalých pracovníků v dopravě Bohuslav Fencl. Senioři s velkým zájmem sledují především budování dálniční sítě. „Pětatřicítka, to je akce, která se připravuje více než třicet let. Jsme rádi, že jsme se dožili její realizace. Během dvou tří let bude čtyři nebo pět úseků na území kraje rozestavěných, což je naprosto neobvyklé.

Příští, tedy třiadvacátý, ročník Silničního veletrhu by se měl uskutečnit v pátek 6. září 2024.

Autor: Máša agency s.r.o.
Foto: Helena Hejhálková
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

TEREX Titan byl čtvrt století největším damprem na světě

Zveřejněno 12.6. Terex 33-19 „Titan“ byl prototyp třínápravového terénního dampru nejtěžší třídy. Stroj s diesel-elektrickým pohonem byl smontován v roce 1973 v Kanadě divizí Terex, spadající pod společnost General Motors. Po prvotních záměrech byl nakonec… celý příspěvek

Věžový jeřáb od AMS se 100metrovým výložníkem je na dnešní poměry raritou

Zveřejněno 10.6. Německý výrobce věžových jeřábů AMS Kranbau Arneburg představil loni v červnu odborné i široké veřejnosti nejnovější jeřáb koncepce Flat-Top se 100metrovým výložníkem – model s typovým označením AMS AK 810. Věžový jeřáb s takto dlouhým výložníkem je… celý příspěvek

Proč se vyplatí svěřit podvozek stavebního stroje firmě RENOMAG?

Zveřejněno 7.6. Stálice v oblasti prodeje, výroby a oprav příslušenství pro stavební stroje – to je RENOMAG spol. s r.o. z Rosic u Brna. Společnost má již od roku 1993 ve svém portfoliu široký sortiment podvozkových dílů pro bagry, buldozery a další stavební stroje… celý příspěvek