Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno: 8. 6. 2019

Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily, dampry atd. Zajímavá je i stopa zanechaná závodními speciály.

V roce 1931 dokončil vůz s motorem Cummins jako první v historii slavný závod 500 mil Indianopolis bez zastavení.

Vynálezce Clessie Cummins založil firmu s finanční podporou bankéře Williama Irwina v roce 1919. Cummins tehdy velmi dobře odhadl, jaký potenciál v sobě skrývá technologie pístových spalovacích motorů s vnitřním spalováním, tak jak ji propagoval a uvedl na trh německý konstruktér Rudolf Christian Karl Diesel. Koncepce holandského inženýra Rasmuse Wida se zdála pro výrobu malých kerosinových motorů, používaných nejčastěji na farmách, lodích a v továrních halách, nejvhodnější. Clessie Cummins proto přesvědčil zámožného bankéře, aby do společného projektu investoval tehdy vůbec ne zanedbatelných 2 500 amerických dolarů a tato investice rozjela licenční výrobu motorů HVID. V prvním roce bylo vyrobeno 28 těchto motorů (o výkonu 6 koní), celkově pak světlo světa spatřilo kolem tří tisícovek motorů HVID. Pro srovnání, celosvětová produkce motorů ­Cummins čítala v roce 2017 přibližně 1,2 milionů pohonných jednotek.

První motor vlastní kostrukce

Licenční výroba HVID motorů byla zdlouhavá, což pochopitelně tlačilo firmu na okraj, a proto bylo rozhodnuto postavit motor vlastní konstrukce. V roce 1924 tak opouští dílnu první motor s typovým označením F, který se vyráběl ve dvou, čtyř a šestiválcovém provedení, přičemž disponoval výkonem 12,5 koní na válec. Pro porovnání, tyto motory byly o 25 % výkonnější než srovnatelné jednotky na evropském trhu. Další úspěchy následovaly v podobě motoru U (první motor s kompletně zakrytými komponenty) a hlavně pak typové řadě NH (1946), která etablovala značku Cummins jako symbol spolehlivosti na dalších 50 let. Motory této řady se osvědčily v průmyslových zařízeních, stejně jako v celé řadě nákladních automobilů včetně legendárních těžebních damprů Euclid.

Motorů HVID s výkonem 6 koní bylo celkem vyrobeno kolem tří tisíc.
Motorů HVID s výkonem 6 koní bylo celkem vyrobeno kolem tří tisíc.

Motorsport

Clessie Cummins přemýšlel, jak se co nejvíce dostat se svými motory do podvědomí Američanů, náruživých motoristů. S dieselovými vozidly tehdy začal křižovat napříč Spojenými státy a k propagaci využil také slavný závod 500 mil Indianopolis, ve kterém testoval nové konstrukční prvky. V roce 1931 dokončil jeho vůz jako první v historii tento náročný závod bez zastavení; v roce 1952 pak v závodním prototypu poprvé použil turbodmychadla, což jeho vozu zajistilo na startovním roštu tzv. pole position.

Velkou pozornost věnoval ­Cummins palivovému systému, což byl podle něj klíč k tomu, jak vydolovat z dieselových motorů jejich maximum. Na závodě IndyCar v roce 1952 poprvé otestoval v praxi vysokotlaké vstřikování paliva, které se u motorů používá dodnes (tzv. „common-rail“). Tento systém si nechal patentovat, stejně jako postupně dalších 32 různých zlepšováků a řešení.

Závodní prototyp z roku 1952 poprvé použil turbodmychadla, což zajistilo na startovním roštu tzv. pole position.
Závodní prototyp z roku 1952 poprvé použil turbodmychadla, což zajistilo na startovním roštu tzv. pole position.

Stavební a zemědělský segment

Zásadní obrat v historii firmy přišel uprostřed osmdesátých let minulého století, kdy se výrobní program přeorientoval více na stavební, těžební a zemědělský sektor. Základem pro nová odvětví se staly motory legendární řady B. Tento riskantní krok přišel firmu v investičních nákladech na bezmála miliardu dolarů, ale jak ukázal čas, vyplatil se. K dnešnímu dni má Cummins na svém kontě více než 15 milionů vyrobených motorů řady B a celosvětově zaujímá výrazný tržní podíl na klíčových trzích v USA, Velké Británii, Číně, Indii, Brazílii a Rusku. Síla a robustnost „béčkových“ motorů je předurčila pro širokou škálu využití, od průmyslových zařízení, damprů, kolových nebo pásových rýpadel až po vysokozdvižné vozíky.

Autor: Jan Rybář
Foto: archiv redakce, Cummins

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek