Dnes je 8.12. – svátek slaví Květoslava

Ledová mise na Antarktidě. Terénní jeřáb zásobuje vědce a staví infrastrukturu

Zveřejněno: 24. 4. 2020

Drsné polární podmínky; teploty, atakující minus 60 stupňů Celsia, led a zmrzlý sníh – s tím vším se musí vypořádat speciální terénní jeřáb Grove RT540E na australské antarktické Daviesově výzkumné stanici. Jeřáb, který byl k ostrovu dopraven na ledoborci, bude sloužit nejen k vykládce materiálu a zásob, ale využití najde také při stavbě a údržbě potřebné infrastruktury. Pro práci na ledu a sněhu byl od výrobce vybaven speciálním „klima-paketem“.

Terénní jeřáb Grove RT540E doplnil stávající flotilu čtyř podobných jeřábů

Daviesova výzkumná stanice je jednou ze čtyř vědeckých pracovišť, zařazených do australského výzkumného programu Antarktidy. Zároveň se jedná o nejjižněji umístěnou stanici, vzdálenou zhruba 2 300 námořních mil od města Perth. Tomu také odpovídají teploty, které se tu pohybují i kolem minus 60 °C. Terénní jeřáb Grove RT540E doplnil stávající flotilu čtyř podobných jeřábů. Tento má navíc speciální ochranu proti mrazu, jako jsou elektrická topná tělesa (240 V) pro motor, bateriovou soustavu a také pro nádrž s hydraulickým olejem. Samozřejmostí je použití speciálního oleje s velmi nízkou viskozitou. Ačkoli jsou jeřáby vybaveny výkonným topením, obsluha v nich pracuje pouze pokud za teplot převyšujících –20 °C.

Celkem se v rámci tohoto výzkumného programu používá šest jeřábů, které jsou rozmístěny na třech stanicích. Obvykle bývají nasazovány pouze přes léto, kdy nejsou teploty – jak už bylo zmíněno – tak extrémní. Samostatnou kapitolou je servis, kdy ke každému jeřábu je na stanici přítomna servisní četa, která se stará o čištění strojů od námrazy (choulostivé jsou zejména části výložníku, pneumatiky, ale zmrzlý sníh se může dostat také do kabiny). Po deseti měsících se každý jeřáb naloží zpátky na loď a odveze na pevninu, kde se v dílně prohlédne, opraví a případně se tu vymění mrazem poškozené součásti.

Jeřáby bývají na Antarktidě nasazovány obvykle pouze přes léto, kdy nejsou teploty tak extrémní
Jeřáby bývají na Antarktidě nasazovány obvykle pouze přes léto, kdy nejsou teploty tak extrémní

Nový jeřáb RT540E má nosnost 35 t; výložník o délce 31 m se skládá ze čtyř částí plus je k dispozici teleskopický výkyv v rozsahu 7,9 m až 13,7 m, takže maximální pracovní výška jeřábu je 47 m. Výložník obdélníkového tvaru je vyrobený z vysokopevnostní oceli (pevnost v tahu 100 k.s.i.), která při manipulaci s břemenem pomáhá rozkládat jeho hmotnost a zvyšuje tak kapacitu jeřábu.

Australský výzkumný program zkoumá roli Antarktidy a jižního oceánu v globálním klimatickém systému. Na této Daviesově stanici se realizuje řada vědeckých výzkumů o klimatu, počasí, ekosystémech, ledu a zvířatech. Díky vzdálené poloze tu mají vědci jedinečnou příležitost zkoumat zdejší ekosystém, a to včetně populací tuleňů a tučňáků, kteří žijí v blízkosti stanice. Žije tu i tučňák císařský, který je zvláštní svou vysokou adaptabilitou na mrazy a povětrnostní podmínky.

Autor: Jan Rybář
Foto: Grove
 

Nové

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek

Cummins je vám stále k dispozici. Síť Karola Walczaka udržuje průmysl v regionu SEE v chodu

Zveřejněno 28.11. Společnost Cummins je celosvětově známá kvalitou a odolností svých motorů – mnohé z nich zůstávají v provozu i po desítkách let. Stejně jako u každého mechanického zařízení je pro jejich životnost klíčová pravidelná údržba, dodržování servisních… celý příspěvek