TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 26.5. – svátek slaví Filip

Ledová mise na Antarktidě. Terénní jeřáb zásobuje vědce a staví infrastrukturu

Zveřejněno: 24. 4. 2020

Drsné polární podmínky; teploty, atakující minus 60 stupňů Celsia, led a zmrzlý sníh – s tím vším se musí vypořádat speciální terénní jeřáb Grove RT540E na australské antarktické Daviesově výzkumné stanici. Jeřáb, který byl k ostrovu dopraven na ledoborci, bude sloužit nejen k vykládce materiálu a zásob, ale využití najde také při stavbě a údržbě potřebné infrastruktury. Pro práci na ledu a sněhu byl od výrobce vybaven speciálním „klima-paketem“.

Terénní jeřáb Grove RT540E doplnil stávající flotilu čtyř podobných jeřábů
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Daviesova výzkumná stanice je jednou ze čtyř vědeckých pracovišť, zařazených do australského výzkumného programu Antarktidy. Zároveň se jedná o nejjižněji umístěnou stanici, vzdálenou zhruba 2 300 námořních mil od města Perth. Tomu také odpovídají teploty, které se tu pohybují i kolem minus 60 °C. Terénní jeřáb Grove RT540E doplnil stávající flotilu čtyř podobných jeřábů. Tento má navíc speciální ochranu proti mrazu, jako jsou elektrická topná tělesa (240 V) pro motor, bateriovou soustavu a také pro nádrž s hydraulickým olejem. Samozřejmostí je použití speciálního oleje s velmi nízkou viskozitou. Ačkoli jsou jeřáby vybaveny výkonným topením, obsluha v nich pracuje pouze pokud za teplot převyšujících –20 °C.

Celkem se v rámci tohoto výzkumného programu používá šest jeřábů, které jsou rozmístěny na třech stanicích. Obvykle bývají nasazovány pouze přes léto, kdy nejsou teploty – jak už bylo zmíněno – tak extrémní. Samostatnou kapitolou je servis, kdy ke každému jeřábu je na stanici přítomna servisní četa, která se stará o čištění strojů od námrazy (choulostivé jsou zejména části výložníku, pneumatiky, ale zmrzlý sníh se může dostat také do kabiny). Po deseti měsících se každý jeřáb naloží zpátky na loď a odveze na pevninu, kde se v dílně prohlédne, opraví a případně se tu vymění mrazem poškozené součásti.

Jeřáby bývají na Antarktidě nasazovány obvykle pouze přes léto, kdy nejsou teploty tak extrémní
Jeřáby bývají na Antarktidě nasazovány obvykle pouze přes léto, kdy nejsou teploty tak extrémní

Nový jeřáb RT540E má nosnost 35 t; výložník o délce 31 m se skládá ze čtyř částí plus je k dispozici teleskopický výkyv v rozsahu 7,9 m až 13,7 m, takže maximální pracovní výška jeřábu je 47 m. Výložník obdélníkového tvaru je vyrobený z vysokopevnostní oceli (pevnost v tahu 100 k.s.i.), která při manipulaci s břemenem pomáhá rozkládat jeho hmotnost a zvyšuje tak kapacitu jeřábu.

Australský výzkumný program zkoumá roli Antarktidy a jižního oceánu v globálním klimatickém systému. Na této Daviesově stanici se realizuje řada vědeckých výzkumů o klimatu, počasí, ekosystémech, ledu a zvířatech. Díky vzdálené poloze tu mají vědci jedinečnou příležitost zkoumat zdejší ekosystém, a to včetně populací tuleňů a tučňáků, kteří žijí v blízkosti stanice. Žije tu i tučňák císařský, který je zvláštní svou vysokou adaptabilitou na mrazy a povětrnostní podmínky.

Autor: Jan Rybář
Foto: Grove

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Italský silák při stavbě ocelových konstrukcí v Hlinsku. Upoutá stabilizační systém i komfortní kabina

Zveřejněno 25.5. Současná široká škála stavebních prací a služeb si žádá multifunkční stroje, které na stavbě dokážou pružně reagovat na nejrůznější požadavky, například kolem manipulace a dopravy. V této oblasti se angažuje lídr v oboru, italská společnost Dieci, s… jít na článek

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno 21.5. O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné… jít na článek

Daimler Trucks chce do roku 2039 nabízet všechna nová nákladní vozidla s neutrální bilancí emisí CO2

Zveřejněno 15.5. Realizace elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz eEconic, napájeného čistě z akumulátorů, je další významný krok v elektrifikaci nákladních vozidel tohoto nadnárodního německého koncernu. eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6×2/N NLA a,… jít na článek