Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

Korejské stavební stroje Doosan poprvé v Neplachově. Reportáž z akce

Zveřejněno: 28. 5. 2019

Při příležitosti konání dvou prezentačních Dnů Doosan byly návštěvníkům v jihočeském Neplachově staticky a aktivně předvedeny stavební stroje tohoto korejského výrobce. Návštěvníci si mohli prohlédnout servisní a prodejní zázemí, seznámit se s celou produktovou nabídkou Doosan (vyjma damprů) a v neposlední řadě si vybrané modely vyzkoušet.

Ani zdaleka to nejsou ti nejmenší z nejmenších. Nejmenší vyráběný Doosan má provozní hmotnost 1,2 t a výkon motoru 10 koní.

Přítomni byli jak produktoví manažeři, tak i zahraniční zástupci ze společnosti Doosan, kteří byli připraveni ochotně zodpovídat jakékoliv dotazy.

Od kompaktních rypadel až po ty těžkotonážní

Na český trh jsou dodávána kompaktní rypadla o hmotnosti 1,2 až 8,6 t, kolová rypadla o hmotnosti 5,7 až 22 t, pásová rypadla o hmotnosti 15 až 54 t, kolové nakladače o hmotnosti 11 až 37 t a dampry s maximálním zatížením až 40 tun. „Ve velkých strojích se nachází motory Scania, v menších pak motory Perkins, Doosan, které si výrobce vyvíjí a vyrábí 30 let. Malá rypadla jsou vybavena motory Yanmar nebo Kubota,“ uvedl produktový manažer Martin Kropáček s tím, že standardní výbava strojů obsahuje například klimatizaci, vyhřívanou vzduchem odpruženou sedačku s bezpečnostním pásem, centrální mazání, automaticky časovatelné intervaly, kameru na zádi pro usnadnění couvání a telematiku. Stroje jsou dodávány bez lžic, je jen na zákazníkovi jaký typ lžíce a upnutí si zvolí. Upnutí lžíce je možné přes rychloupínače nebo napevno v případě větších strojů. Volit je možné také mezi různými délkami výložníků.

Jak už bylo naznačeno výše, každý nový stroj Doosan je vybaven telematikou. Monitorovací hardware shromažďuje každou minutu provozu stroje data, která zjednodušují správu vozového parku. Za pomocí webového rozhraní je možné i vzdáleně sledovat nejrůznější provozní data, což usnadní správu vozového parku. Sledovat je možné aktuální polohu stroje, jak dlouho trvala jízda, práce, jaká je spotřeba, diagnostická data nebo kolik je nafty v palivové nádrži apod.

Jednička v oblasti kolových rypadel

V servisní hale, která posloužila jako místo pro odpočinek a občerstvení, byl vystaven nejmenší zástupce kolových rypadel, model DX57W‑5, jehož zvláštností je možnost použití dvojmontáží, které jsou většinou obvyklé u větších strojů tohoto typu. Tento model má provozní hmotnost 5,8 tun a výkon motoru Doosan činí 42,5/52,3 kW/k. S 360stupňovým otáčením, otáčením výložníku a zesílenou konstrukcí výložníku, ramene a podvozku zvládne náročné výkopové a tahové práce v omezených prostorech či městském prostředí. Kromě dalších menších modelů bylo možné si vyzkoušet ovládání kolového rypadla u modelu DX160W‑5 s provozní hmotností 16 tun a výkonem motoru 102/137 kW/k. Tento konkrétní kus měl ve výbavě naklápěcí rotátor Steelwrist X18 určený pro jakékoliv nářadí (úhel naklápění činí 45° v obou směrech). Rotátor měl z druhé strany ještě kleště pro uchopení různých břemen. Největší zastoupení měla kompaktní a pásová rypadla. Návštěvníci si mohli vyzkoušet opět ovládání u největšího modelu DX530LC‑5 s provozní hmotností 52 tun a výkonem motoru 283/379 kW/k. Rypadlo bylo navíc ve výbavě pro provoz v dolech na těžbu kamene. To znamená především zesílený výložník včetně ramene a chrániče podvozku, aby se do nich nedostaly kameny a neničily pásy. Rameno pak může být jednodílné nebo dvoudílné, opět záleží na preferencích zákazníka. Kolem budovy byla vystavena kompaktní rypadla včetně modelů s nulovým přesahem zádě. Nejmenším prezentovaným modelem (zdaleka ale ne v rámci produktové nabídky) byl DX19 s provozní hmotností skoro dvě tuny a výkonu motoru 9,9/13,5 kW/k. Se svými rozměry je specialistou na práci v omezeném prostoru a speciálně nastavitelný pásový podvozek usnadňuje vstup do budov. Rypadlo je snadno přepravitelné třeba za pracovním pick-upem.

Výrobce uvádí, že kabina u modelu DX57W‑5 patří mezi nejprostornější na trhu. Dosah stroje je nad 6 metrů.
Výrobce uvádí, že kabina u modelu DX57W‑5 patří mezi nejprostornější na trhu. Dosah stroje je nad 6 metrů.

Kolový nakladač s převodovkou CVT

Samostatnou kapitolu tvoří kolové nakladače, které jsou k mání ve třech modelových řadách. Prezentován byl model DL420-5 CVT, první kolový nakladač Doosan, který kombinuje tradiční automatickou a hydrostatickou převodovku. Automatická převodovka nabízí zvýšení výkonu a produktivity stroje při pracích jako je nakládka a přeprava. Pro většinu úkolů je určena hydrostatická část převodovky, která je efektivnější než ta automatická při nižších rychlostech. Tento hydrostatický systém poskytuje lepší celkový výkon při nižších otáčkách motoru. Palubní indikátor vždy informuje obsluhu o tom, kdy stroj pracuje v hydrostatickém režimu. Jako u ostatních kolových nakladačů Doosan si může obsluha vybrat ze tří režimů výkonu, které nastavují maximální otáčky motoru na základě preferencí obsluhy a dané práce. DL420-5 CVT má provozní hmotnost 23 tun a výkon motoru 232/316 kW/k. Objem jeho lžíce může dosahovat až 4,2 m³.

Kompletní řešení

Pozornému oku neunikla nálepka na některých strojích, která odkazovala na 40. výročí vstupu společnosti Doosan na trh se stavební technikou a především na 400 000 vyrobených strojů. Dnes společnost zaměstnává více než 37 500 pracovníků v 38 zemích a je významným hráčem v různých průmyslových odvětvích po celém světě. Jak je už asi zřejmé, ­Doosan nenabízí jen stroje, ale rovnou ucelený program služeb a výrobků – od příslušenství, náhradních dílů, finančních řešení, až po telematiku a monitorovací systémy.

V České republice se nachází osm prodejních a servisních středisek s maximálně vybavenými dílnami a se zkušenými servisními techniky a výjezdními týmy. Přímo v Neplachově, v areálu společnosti GARNEA a.s., je čtrnáct techniků a sedm vozidel připravených k okamžitému zásahu. Nachází se zde i sklad s nutnými náhradními díly. Méně potřebné díly se nachází v evropských skladech, které jsou u zákazníka do druhého dne připraveny k použití. Jako velkou výhodou se zdá být i evropské výcvikové a školicí centrum v Dobříši u Prahy. K dispozici jsou též čtyři střediska s možností vypůjčení strojů, další jsou v jednání.

Související články

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek