Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Doosan pod Sněžkou při výstavbě čtyřsedačkové lanovky z polského města Karpacz

Zveřejněno: 13. 12. 2017

Město Karpacz nyní prochází z hlediska rozvoje svéráznou přeměnou. Již zanedlouho bude výstup na vrchol Sněžky pro zástupy turistů navštěvující Krkonoše mnohem pohodlnější. Starý, vysloužilý jednomístní sedačkový výtah „Zbyszek” na Kopu bude nahrazen pohodlnou lanovou dráhou s čtyřmístnými sezeními.

Velká část celého úkolu připadla firmě Dobrowolski Transport & Koparki, kterou profesionálně řídí Artur Dobrowolski a to s velkou podporou svého otce Mariana. V strojovém parku firmy se nachází mnoho strojů světových, špičkových značek. Mezi nimi oranžové stroje značky Doosan, konkrétně kolové rýpadlo DX190W-3 a pásové rýpadlo DX 255 -LC-5. Oba stroje se výborně osvědčují ve vysokohorských podmínkách.

Kontinuace dobré tradice

Vše začalo v roce 1987, kdy se Marian Dobrowolski rozhodl založit vlastní firmu. O jedenáct let později se přidal syn Artur Dobrowolski. A vše začalo. Dnes je značka „Dobrowolski” všeobecně známá a uznávaná. Vlastní speciální strojové zázemí, kvalifikované a zkušené pracovníky. Pan Arthur Dobrowolski říká: „Otec mi vštěpoval zápal pro práci ve firmě, celý čas využívám jeho vědomosti a jsem na to pyšný. Navíc mi je otec nápomocný v každé situaci. Naučil mě, že malou lžičkou budu jíst velmi dlouho a velkou pouze chvíli.” Ukazuje se, že kontinuita rodinných tradicí nebude žádným způsobem otřesena. Dva synové Artura jsou ještě malí, ale již nyní se o firmu nesmírně zajímají.

Velká výzva

Dobrowolski Transport & Koparki je generálním dodavatelem prací spojených s výstavbou lanové dráhy MKL v Karpaczu. Firma Bartholet namontuje lanovou dráhu, ale než se to uskuteční, firma Dobrowolski dokončí veškeré zemní práce, které spočívají ve vybudování železobetonové výztuže základů pod podpory nové lanové dráhy. V ohromných betonových patách bude umístěno vše, co je spojené s obsluhou moderní lanovky. Betonových pat bude 17. Nynější lanová dráha je umístěna na 23.

Pan Artur Dobrowolski pokračuje: „Nové paty budou zality betonem C37 z nádrže nesené vrtulníkem. Všechny výkopy jsou zajištěny speciálními balustrádami. Odstraněnou zeminu klademe na syntetickou netkanou tkaninu. Je to z toho důvodu, že práce je vykonávaná na území Krkonošského národního parku (KRNAP) a my jsme zavázáni používat tento materiál. Dokonce i rostliny, které rostou na trase nově vznikající lanové dráhy, musí být přesazeny na určené místo. Dovoz bednění všech potřebných věcí do výšky přesahující 1 000 metrů je rovněž velký logistický úkol. Dodatečně podél nové lanové dráhy vedeme nový kanál do zasněžování svahu.

Za každý stroj odpovídá jediný strojník. Výjimkou je pouze období dovolených, ale i tehdy je stroj svěřen jednomu spolehlivému strojníkovi.

Pracovníci jsou osvědčení a zkušení. Já jim důvěřuji a funguje to i naopak. Dobrý pracovník musí mít pocit, že má vliv na fungování firmy,” zdůrazňuje pan Artur a pokračuje: „Kolové rýpadlo DX190W-3 jsme získali před rokem a půl. Následovalo testování pásového rýpadla DX300, které zorganizoval Krzysztof Pietryka, regionální šéf prodeje firmy GrauschiGrausch Maszyny Budowlane sp. z o. o., což je výlučný distributor značky Doosan v Polsku. Doosan se v testech osvědčil. Rovněž jsem se rozhodli, že vezmeme kolové rýpadlo, neboť v průběhu stavby na něj bude čekat řada prací. DX255LC-5 jsme koupili hlavně pro potřebu investice spojené s výstavbou lanové dráhy.

Pásové rýpadlo pracuje u Dobrowolských teprve měsíc a již ukazuje, co dokáže v horském terénu. Srdcem DX255LC-5 je šestiválcový motor Doosan DL06P o výkonu 190 KM, pověstný svou nízkou spotřebou paliva a trvanlivostí. Motor spojuje výjimečný výkon a vysoký točivý moment při zachování nízkých otáček motoru. Vstřiknutí paliva CommonRail a turbokompresor zvyšující hustotu vzduchu umožňují získání většího výkonu. Kromě splnění norem Stage IV (bez využití filtru pevných částic) motor splňuje všechny normy týkající se emise hluku, co dodatečně ovlivňuje komfort operátora.

S Doosanem DX255LC-5 se velmi příjemně pracuje. V kabině mám všechno při ruce. Sedmipalcový monitor LCD promítá nejdůležitější parametry práce. Rýpadlo má při hmotnosti 25 tun odpovídající výkon. Výborně se osvědčuje v průběhu obtížných a komplikovaných pracích. V porovnání s jinými stroji oceňuji u rýpadla rychlost a plynulost jízdy. Širší pásy jsou pro naši práci velmi důležité, neboť je stroj velmi stabilní. Jediný problém, který jsem zpozoroval je, že v průběhu jízdy ze strmého svahu má rýpadlo tendenci do přibrzďování,” hovoří Zenon Lukasiewicz, operátor pásového rýpadla DX255LC-5.

Jednoduchá volba

Nabídka nových strojů je čím dál tím lepší v poměru k používaným strojům. Cena je adekvátní ke kvalitě.

Kdyby se kolové rýpadlo neosvědčilo, určitě bych nekoupil pásové. Jsem velmi spokojený s poradenskou službou Pietryki, na vysoké úrovni jsou rovněž pracovníci servisu. Každý náš problém či nápad říkáme servisu. Ten je dále předkládá konstruktérům strojů Doosana, aby mohli v budoucnosti eliminovat eventuální problémy. Vzájemná spolupráce funguje a to je podle mě základ dobrého servisu. Často provádíme opravy po telefonu a pracovník servisu nám přímo řekne, co máme udělat. Tím nám šetří čas a stroj může pracovat. Servis je problém mnoha značek, ale u značky Doosan je zkrátka výborný,” dodává pan Artur Dobrowolski.

Rýpadlo pro naše potřeby

Ve výšce 1 340 m pracuje kolové rýpadlo DX190W-3. Účastní se přestavby nové budovy horní stanice lanovky. Budova bude architektonicky velmi připomínat observatoř umístěnou na vrcholu Sněžky. Rýpadlo plní rovněž funkci jeřábu, neboť podává dělníkům bednění.

Jeho operátorem je Krzysztof Łoś, který o rýpadle říká: „Viditelnost z kabiny mám v každém směru, co mi zajišťuje bezpečnost. Motor Doosan DL06 s výkonem 156 KM s bezprostředním vstřikem je vybaven elektronickým systémem kontroly e-EPOS aktivujícím zvýšení výkonu rýpadla při současné úspoře paliva. Vysoký točivý moment napomáhá lepšímu výkonu stroje. Stroj je velmi stabilní. Kotoučový brzdový systém eliminuje skokový efekt brzdění. Má najeto více než 2 tisíce motohodin, je již po třech technických prohlídkách a 100% se osvědčuje dokonce i v průběhu prací v takové výšce.

Závěr

Ve firmě Dobrowolski Transport & Koparki je vidět, že pan Artur Dobrowolski prací žije a nepracuje jen pro výdělek. O své životní filozofii říká: „Snažím se stroje nekupovat, aby mi stály na dvoře. Pro každý stroj musí být práce. Dnešní doba je však bláznivá. Chce, aby ses rozhodoval z hodiny na hodinu. Pro mě však je důležité, abych měl z čeho platit lidi, abych si také něco vydělal a mohl si dovolit další investice. Nechci zůstat stát na místě. Chci firmu rozvíjet.

Autor: Anna Klimecka
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek