Prototyp PW75 se zaměřuje na městské a inženýrské aplikace. Jedná se o výkonný a kompaktní bagr o hmotnosti 7,5 t, s vynikající manévrovatelností, jednoduchou údržbou a vysokým komfortem pro obsluhu. Oproti současně nabízeným strojům jako PW98MR-11 nebo PW138MR je do o poznání lehčího a agilnějšího stroje vměstnána velká dávka síly a výkonu. To naznačuje už použitý 4válcový dieselový motor Komatsu 4D98E (49 kW při 2300 rpm) nabízející takřka totožný výkon jako o 2,5 tuny těžší PW98MR-11 (50,7 kW) a podobný poměr výkonu ku hmotnosti v porovnání s větším PW138MR-11.
Díky inteligentnímu rozvržení komponentů a optimalizaci rozměrů nabízí stroj nečekaně stabilní provoz, a to i při práci s delší násadou či těžšími nástroji. Komatsu zde efektivně kombinuje prostorovou úspornost s robustností. „Tento nový bagr s krátkou zádí vyplňuje mezeru pod středně velkými kolovými bagry a nabízí snadnou a přesnou ovladatelnost s jakýmkoli příslušenstvím a nejlepší jízdní vlastnosti na silnicích. Je to superkompaktní stroj, který má ideální rozměry pro práci v městském prostředí,“ říká Alex Visentin, produktový marketingový manažer společnosti Komatsu Europe International n.V.
Všestrannost pro celou řadu aplikací
Jak již bylo zmíněno v úvodu, 7,5tunové rypadlo PW75 je určeno pro městské aplikace, jako je použití v oblasti veřejných služeb a terénních úprav, vyniká při zvedání těžkých břemen, stavbě silnic a kanalizačních pracích. Díky natáčení všech 4 kol (4WS) ocení strojníci krátký poloměr otáčení, přičemž k efektivní práci výrazně přispěje i hydrostatický pohon (HST) s jednorázovým převodem dovolující jízdu do kopce bez řazení a 100% diferenciál jako standard. Výložník je, jak už u strojů této kategorie bývá zvykem, otočný, přičemž kromě na Baumě prezentované dvojdílné varianty má být k dispozici též jednodílný (mono).
Zůstaneme-li u konstrukce PW75, všimneme si v katalogovém listu ještě informace o nezávislém čerpadle pro pojezd, které slibuje bezkonfliktní souběh funkcí, kdy rýpadlo může současně jet a využívat přídavná zařízení. „Můžete nastavit rychlost jízdy, která je maximálně 30 km/h, a pak žádná další činnost nebude mít na tuto rychlost vliv. To je obzvláště důležité, pokud používáte mulčovače a jiná přídavná zařízení vyžadující konstantní rychlost,“ uvádí při prezentaci novinky Alex Visentin.
Komfort obsluhy a přesné ovládání
Kabina stroje je navržena s důrazem na ergonomii a bezpečnost. Nabízí výborný výhled do všech směrů, což je zvlášť důležité v městském provozu. Sedadlo je odpružené, páky intuitivně rozmístěné a stroj má vynikat přesným a citlivým ovládáním umožňujícím vykonávat precizní práci. To má samozřejmě pozitivní vliv v podobě zvýšení efektivity práce, snížení únavy obsluhy a nižším opotřebení stroje.
Závěr
Kolové rypadlo Komatsu PW75 má ambice uplatnit se všude tam, kde je v omezeném prostoru nutná kombinace přesného manévrování a výkonu. Díky své mobilitě, snadné obsluze a možnosti nasazení komunálních přídavných zařízení představuje praktického pomocníka při realizaci staveb ve městech, ale i v rámci technických služeb či udržování inženýrských sítí v zastavěných oblastech. Výhodou je i možnost samostatné jízdy po komunikacích, a to až rychlostí 30 km/hod, což ještě více zkracuje prostoje a snižuje provozní náklady – výhoda, kterou ocení nejen obsluha, ale také provozovatelé a investoři.
V době psaní tohoto článku nám nebyly stále známé bližší informace o zahájení sériové výroby ani následné dostupnosti u prodejců. Pokud vás zajímá aktuální situace, doporučujeme kontaktovat distributora, společnost Kuhn Bohemia, a.s. Svým zájmem můžete přímo ovlivnit i „osud“ tohoto, prozatím, prototypu.