Pásové rypadlo DEVELON DX380LC-7K reprezentuje nejnovější generaci těžké stavební techniky, která kombinuje vysoký výkon s maximální provozní efektivitou. Stroj je poháněn pětiválcovým motorem Scania DC09 splňujícím emisní normu Stage V, s výkonem 240 kW (326,5 k) a točivým momentem 1348 Nm. Díky systému inteligentního řízení výkonu (SPC), čtyřem výkonovým režimům a technologii e-EPOS dochází k optimalizaci hydraulického výkonu a výraznému snížení spotřeby paliva. S provozní hmotností 40,2 tuny je rypadlo určeno pro intenzivní nasazení v náročných provozních podmínkách.
Robustní konstrukce podvozku ve tvaru X, kované komponenty a zesílené výložníky zajišťují dlouhou životnost i v extrémních podmínkách demolic. Komfort obsluhy zvyšuje prostorná přetlaková kabina s odpruženým sedadlem, nízkou hlučností a 8" dotykovým displejem Smart Touch. Pro bezpečnost je stroj vybaven 360° kamerovým systémem a protiskluzovými prvky. Údržba je zjednodušena díky snadnému přístupu ke všem servisním bodům a centralizovanému mazání. Rypadlo je navíc kompatibilní s různým příslušenstvím, včetně bouracích kladiv a rychloupínačů, což z něj činí univerzální nástroj pro demoliční a těžební práce.
Demoliční příslušenství
Krásný stroj, jež by však v pondělí, kdy se má oficiálně zahájit bourání zchátralého objektu, svoji práci nemohl zahájit a stál by na místě jak se říká bez zubů a jen pro parádu, pokud by neměl pořádné přídavné zařízení. A o to se postarala firma RENOMAG. Po předání stroje proto následovalo předání a instalace sortýrovacích kleští MB Crusher včetně na míru vyrobeného adaptéru RENOMAG. Přiložené fotografie zachycují rypadlo již s příslušenstvím. Strojník zároveň testuje ovládání a funkčnost hydrauliky tak, aby na pondělí bylo vše připraveno se slavnostnímu zahájení demolice.
Historie bývalé Tesly
Areál bývalé Tesly v Lanškrouně má bohatou historii sahající až do 19. století. Původně sloužil jako tabáková továrna (v Rakousku-Uhersku patřila mezi 3. největší výrobny na doutníky a cigarety). V roce 1944 byla přeměněna na elektrotechnický závod pod firmou Siemens & Halske. Po druhé světové válce, v roce 1946, se závod začlenil do nově vzniklého národního podniku TESLA, který se specializoval na výrobu elektrolytických kondenzátorů, odporů a potenciometrů. V roce 1950 se TESLA Lanškroun stal samostatným národním podnikem a postupně se vypracoval na jednoho z předních výrobců pasivních elektronických součástek v Československu. V 60. letech byla zahájena výstavba nového areálu na tzv. Skleněném vrchu, který umožnil další rozvoj výroby a zaměstnával až 7 000 lidí. Po roce 1989 prošel podnik privatizací a postupně ztrácel na významu. V roce 2023 odkoupila část areálu společnost LUX-Ident. Ta se rozhodla pro demolici starých budov a výstavbu nové výrobní haly. Demolice historické budovy čp. 1012, známé jako „Áčko“, která byla postavena v roce 1874, vyvolala mezi místními obyvateli nostalgii, neboť budova byla symbolem průmyslové éry města.