Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 28.4. – svátek slaví Vlastislav

Cesty lepšího financování cílů obcí, krajů a mikroregionů aneb jak uspořit rozpočtové prostředky

Zveřejněno: 13. 12. 2006

Přestože je příští rok pro obce a kraje ve znamení poklesu investic, což je způsobené pokračováním trendu snižování investičních dotací ze státního rozpočtu (viz graf), není třeba zoufat. Tento fakt může negativně ovlivnit pouze ty obce a kraje, které dosud nevyužívají efektivních nástrojů realizace vlastních cílů spojených s moderními způsoby financování.

Co to je moderní způsob financování a jak funguje?

Příkladem se nám může stát zcela běžná a mnohými aktuálně řešena potřeba nákupu nového komunálního vozu, prostředku pro zajištění čistého a bezpečného prostředí. Obcím a jimi zřizovaným organizacím např. technických službám se v dnešní době nabízí několik způsobů, jak řešit pořízení nového prostředku, aniž by museli nadměrně zatěžovat rozpočtové zdroje. Jednorázová investice např. do nového vozu pro zimní údržbu cest odčerpá z rozpočtu minimálně 3 mil. Kč! Navíc není investice jako investice! Nákup nové komunální techniky je sice z účetního hlediska definován, jako pořízení investičního majetku, ale efekt zhodnocení této investice v rámci úspory rozpočtových výdajů bývá často záporný, protože je vázán na výnos z provozního výkonu předmětu investice, v tomto případě komunální techniky. Pokud výnos z provozního výkonu nepřesahuje náklad na ni, je rentabilita investice záporná a tudíž na sebe váže další rozpočtové náklady. Je tedy, jak jsme toho často u mnoha příspěvkových organizací svědkem, neefektivní pořizovat komunální techniku formou přímého nákupu a to především tehdy, když jejím pořízením jednorázově zatížíte veřejný rozpočet zřizovatele (obce, města, kraje). Tímto krokem omezíte realizaci dalších naopak se zhodnocujících investic, třeba zavedení nových parkovacích automatů.

Proč tedy přetrvává přímý jednorázový způsob pořizování komunální techniky?

To má několik příčin a jednou z nich je „zkostnatělost” tradičních poskytovatelů komunálních služeb, kteří neumí nebo i záměrně nenabízejí moderní řešení, které je obsahem tohoto článku. Poskytovatelé komunálních služeb se také často neefektivně snaží udržet vyrovnaný rozpočet a odepisovat techniku v co nejdelším období. Z hlediska účetních výsledků se to může jevit jako vyhovující stav, ale v reálu poskytovatele komunálních služeb využívají k výkonu služby zastaralé a opotřebované stroje, u nichž jsou vysoké náklady na údržbu a provoz a tím se snižuje rentabilita provozu, nemluvě o negativní dopady na rozpočet zřizovatele, životní prostředí atd. Starosta a komunální politici se pak často z těchto důvodů stávají středem kritiky občanů a přitom zcela zbytečně.

Jaká řešení tedy volit?

Řešením je využívat služeb takových dodavatelů, kteří dokážou nabídnout komplexní řešení bez nutnosti zablokovat velké objemy veřejných prostředků v investicích do strojů, které velmi rychle ztrácejí hodnotu a často nejsou ani efektivně využívány. Díky novým možnostem financování a podpůrným programům dodavatelů se dají najít takové způsoby pořízení technických řešení, prostřednictvím kterých lze snížit nežádoucí finanční zatížení. Je nerozumné, když starosta či ředitel technických služeb bez důkladnějšího rozboru dopadu zaváděných opatření ukáže prstem do katalogu a řekne, že ten a ten stroj chce pořídit a vyžaduje přímý nákup za nejnižší cenu. I přesto, že cena jednorázového přímého nákupu bude nejnižší, pořád se často jedná o drahý a nerentabilní způsob pořízení, protože následkem je jednorázové vyčerpání rozpočtu s negativním dopadem na možnost optimálního rozložení investičních potřeb, což může vést k výraznému zpomalení rozvoje obce. Mnohem efektivnější je požádat o spolupráci např. firmu, která umí nabídnout ucelené řešení vedoucí k zajištění potřeby „čisté a bezpečné obce” a ne vždy se musí jednat o tradičního dodavatele techniky, který se často soustředí pouze na dodání nástroje výkonu, nikoliv na dodání uceleného řešení. Dnes je již možné nakoupit komplexní řešení s využitím mnoha forem výhodně skloubených finančních nástrojů, včetně možnosti využívání prostředků z EU v případě dlouhodobých koncepčních řešení.

Jeden z několika subjektů, který se v rámci svých programů dokáže nabídnout komplexní řešení a tím zlevnit i proces výkonu poskytnutí komunální služby je společnost G.B.A., která je zakládajícím členem obchodního sdružení Myland (svazku). Sdružení Myland již třetím rokem realizuje projekt „Čisté město”, prostřednictvím kterého lze efektivně uspořit.

Posláním projektu je přesvědčit obce a města, aby nenakupovaly techniku, ale komplexní řešení umožňující splnění cílů! Také se snaží přesvědčit poskytovatele komunálních služeb, aby nakupovali novou techniku nejen přímým způsobem, ale snažili se hledat cestu k dalším a často výhodnějším formám. Na tyto skutečnosti reaguje Myland nabídkou programů výhodného integrovaného financování. Nabídka vychází z klasických finančních programů na trhu a je obohacena o přidanou hodnotu.

Komerčním partnerům má projekt Čisté město také co nabídnout a vybírat mohou z několika programů lišících se stupněm zapojení do spolupráce. Jedná se o prezentaci a zvýšení odbytu jejich výrobků nebo marketingové zviditelnění v tisku, při setkání zástupců státní správy a samosprávy na odborných konferencích nebo v podobě reklamní plochy na komunální technice brázdící centra měst a obcí občanům na očích. V letošním roce podporuje projekt Čisté město na základě partnerských dohod referenční města Vsetín, Vrchlabí, Špindlerův Mlýn, Hranice na Moravě, Karvinou, Ostravici, Přelouč, Třeboň, Hartmanice, Nový Jičín, Městské části Brna, Nové město pod Smrkem a obec Vítkovice v Krkonoších, Slavkov, Vyškov, Trutnov a další. Skupina partnerských měst, která pochopila hmatatelné přínosy projektu Čisté město, se i nadále rozrůstá.


Čisté město na Národním setkání v Praze

V současnosti obchodní sdružení připravuje další aktivity ubírající se směrem k zajištění řešení související s podporou dodávek technologií přispívajících k ochraně životního prostředí např. technologií na zpracování využitelných odpadů a podobně.

Na závěr je tedy možné říci, že existují reálné a rychlé cesty, jak dosáhnou cílů obcí, měst, krajů a mikroregionů. Rizikem dnešní doby je však velká míra negativního lobby a úplatkářství, což ohrožuje nejen dobré záměry menších a středních podnikatelských subjektů, ale poškozuje i prestiž a jméno komunálních zastupitelů, starostů, hejtmanů atd.

Autor: Jan Horsák
Foto: Jan Horsák
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek