Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

Zemmler pro dokonalou separaci stavebního materiálu

Zveřejněno: 20. 7. 2018

Přední německá společnost Zemmler se zabývá výrobou stejnojmenných třídičů, skýtající řadu jedinečných technologií pro dokonalou separaci jakéhokoliv materiálu, včetně kameniva či štěrků. Minulý rok společnost zažila několik slavnostních chvil. Na českém a slovenském trhu tuto značku zastupuje firma EUROGREEN CZ, s.r.o.

Kompaktní třídič MS 1600 s výkonem od 5 do 30 m³/h lze převážet za osobním automobilem a plnit malým nakladačem

Od roku 2008, kdy Zemmler přebral práva na výrobu třídičů MULTI SCREEN®, se toho mnohé změnilo. V první řadě už nestačí produkce mobilních a stacionárních třídičů s dvojitým bubnem, které společnost vyrábí. Proto se v březnu minulého roku uskutečnilo otevření nového výrobního střediska v Massen-Niederlausitz. O poptávce svědčí další fakt – dodaný v pořadí 100. stroj typu Zemmler® Multi Screen ® MS1600 – hit mezi mobilními třídiči pro malé uživatele. A pořád nekončíme, dodal se rovněž zákazníkovi v pořadí 250. třídič Zemmler® Multi Screen® MS5200.

Efektivní využití stavebních hmot

K dispozici je nabídka bubnových třídičů několika velikostí, jež zvládnout separovat téměř jakýkoliv materiál, jako jsou třeba stavební hmoty. Třídič tedy nalezne uplatnění například v mobilní recyklační lince, kde doplňuje drtič.

Při demolici budov, vozovek a jiných dopravních a pozemních staveb, vzniká odpad, který je možno recyklovat. Vzniklý recyklát plnohodnotně nahradí prvotní materiály, tudíž se ušetří náklady spojené s nákupem a dopravou přírodního kameniva apod. Odpad se drtí a třídí tak, aby splňoval vlastnosti předepsané zákonem a souvisejícími předpisy. Výhodou mobilního třídiče či drtiče je, že může být umístěn přímo u místa demolice. Firma Zemmler má však v sortimentu i stacionární třídiče.

Malé, velké, stacionární a mobilní

Vyráběný typ MS 5200 představuje druhou nejvýkonnější třídičku společnosti Zemmler. Nalezne uplatnění tam, kde je vyžadován mimořádný výkon. Jeho třídicí výkonnost činí až 150 m³/h, takže o jeho plnění se zpravidla postará výkonný kolový nakladač. Délka jeho bubnu činí 5 200 mm a průměr 2 000 mm. Velikost ok síta je 2 až 80 mm a celková plocha cca 46,6 m2. Pohon je zajištěn dieselovým samostatným agregátem, volitelně může být ještě v kombinaci s elektrickým. K dispozici je doplňková výbava, jako je například čisticí kartáč s vlastním pohonem pro čištění bubnu. Mezi mobilními třídičkami je k dispozici ještě větší typ MS 6700 s výkonem až 180 m3/h.

Třídič MS 1600 představuje naopak menšího bratra, je daleko kompaktnější, takže i výkonnost je nižší, a sice od 5 do 30 m3/h. Kde ale hraje prim, jsou kompaktní rozměry a hmotnost, díky čemuž ho lze táhnout za osobním automobilem. Délka jeho bubnu činí 1 600 mm. Velikost ok síta je stejná jako u výkonnější verze, dle potřeby lze opět instalovat síta jiná.

Zlatou střední cestu mobilních třídičů tvoří typy MS 3200 a MS 4200 s výkonem 60 až 120 m3/h.

Vysoká kvalita

Všechny třídiče značky Zemmler jsou vyrobeny z odolných materiálů, takže například rám dopravníkového pásu je kompletně žárově zinkovaný. Celé stroje jsou práškově lakovány. Jak už bylo psáno výše, k dispozici jsou nejen mobilní verze, ale také stacionární pro použití právě třeba do recyklačních linek, kde třídiče doplňují drtiče a jiná zařízení pro recyklaci materiálu.

Třídění na tři frakce za pomocí bubnů

Jelikož třídiče využívají technologii dvojitého bubnu, je umožněno třídění na dvě frakce + nadfrakci v jednom pracovním procesu. Výsledkem je jemně hrubý, středně hrubý materiál a zbytek. Pro recyklaci stavebního odpadu nebo třídění kameniva je vhodná frakce např. 0–10 / 10–45 / 45–x mm. Stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu. Jemné částice jsou čistě odděleny a je možné je využít např. jako zásypový materiál. Hrubá frakce se může vrátit zpět do drtiče nebo být odděleně skládkována.

A pokud by frakce nevyhovovala, za pomocí drátěných sít na vnějším i vnitřním bubnu je možné během krátké doby změnit potřebnou velikost frakce, a tak přesně uzpůsobit tříděnému materiálu. Jednotlivá síta lze v případě potřeby během zhruba 20 minut vyměnit a třídit tak vstupní surovinu na jiné frakce. Stroje lze samozřejmě osadit i sítem jediným.

Autor: Milan Jedlička
Foto: EUROGREEN, redakce

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek