Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

ZEBRA je nezničitelným pomocníkem

Zveřejněno: 7. 12. 2018

Nákladní automobil ZEBRA v hmotnostní kategorii do 3,5 tuny, vyráběný společností ZEBRA GROUP, s.r.o. v pardubickém Starém Hradišti, je zkonstruován jako multifunkční nosič výměnných nástaveb a nářadí. Uplatnění najde nejen v komunálních službách, ale například i ve stavebnictví. Mezi hlavní přednosti vozidla, připomínající legendární „multikáru“, patří jednoduchá konstrukce, snadná údržba a robustnost.

Nákladní automobil ZEBRA najde se uplatní nejen v komunálních službách, ale například i ve stavebnictví

ZEBRA se vyrábí podle vlastní české konstrukční dokumentace z jednotné platformy a může být nakonfigurována například jako sypač, čistící vozidlo, nosič kontejnerů, svozové vozidlo, velkoobjemový přepravník odpadu, ale také jako jeřáb či nakladač. Škála volitelného příslušenství je opravdu široká a na základě konkrétního požadavku zákazníka může být ZEBRA vybavena například pluhem, zametačem, vysavačem, sněhovou frézou, vysokotlakou a středotlakou myčkou.

V jednoduchosti je síla

Zapomeňte na nějakou složitou elektroniku nebo počítače. ZEBRA je určena především na každodenní, tvrdou dřinu a výrobce proto vsadil na osvědčené mechanické komponenty a elektroniky tu najdeme opravdu nezbytné a užitečné minimum. Elektronicky je řízený například motor – konkrétně vodou chlazený čtyřválec (2 970 cm3) od osvědčeného italského výrobce VM Motori. Kromě příznivé spotřeby paliva se může agregát pochlubit dostatečným výkonem (72 kW) a nízkými emisemi (EURO V). Motor je spojen se speciálně zkonstruovanou pěti stupňovou převodovkou německé výroby, která je velmi odolná, přesná a snese i tvrdší zacházení. Pro práci s nářadím je ve standardu vybavena redukcí pro plíživý pojezd, která umožňuje stroji při využití manuálního tempomatu dosáhnout konstantní rychlost 0,6 km/h. Na silnici pak může ZEBRA uhánět až 80 km/h. Ve většině případů je vozidlo dodávané jako čtyřkolka, na přání může sjet z výrobní linky pouze s pohonem zadních kol. Ve standardní výbavě najdeme uzávěrku zadního diferenciálu, ovládanou páčkou mezi sedadly.

Z hlediska ekonomického provozu a návratnosti investice je vozidlo ZEBRA jedinečnou volbou
Z hlediska ekonomického provozu a návratnosti investice je vozidlo ZEBRA jedinečnou volbou

Rychlá návratnost investice zaručena

ZEBRA je v podstatě multifunkční nosič nástaveb a nářadí. Aby mohla pracovat i v těch nejnáročnějších aplikacích, je osazena výkonnou tří-okruhovou silovou hydraulikou (zákazník má na výběr celkem z tří typů hydrauliky; dle požadované konfigurace). Výkon hydraulického systému v maximální konfiguraci je až naddimenzovaný a svými parametry se blíží traktorové hydraulice. Nejsilnější hydraulický okruh dodává tlak kolem 180 bar; pro bezproblémový chod je systém vybaven dvěma vysoko-kapacitními filtry a hydraulickým chladičem (volitelná výbava). Hydraulické rychlospojky jsou namontované vepředu na rámu a jsou standardizované, což má tu výhodu, že na ně lze pohodlně připojit i starší příslušenství. Další hydraulické konektory mohou být umístěné za kabinou, přímo u hydraulického systému. K víceúčelovému použití stroje slouží také univerzální úchyty na rámu, které umožňují instalaci různých typů nástaveb a příslušenství. Při výrobě vozidla spolupracují na Pardubicku s celou řadou renomovaných dodavatelů z celé Evropy. K nejzajímavějším nástavbám patří například montáž hydraulického jeřábu s dosahem až 11 metrů na valník (zákazníkem byla vybrána varianta valník s hydraulickým jeřábem na prodlouženém podvozku typu „LONG”).

Na práci ideální

Bytelná kabina tvořená kovovým rámem a plastovými pohledovými prvky překvapí vynikající ergonomií. I tady platí heslo „méně znamená více”, ale nutno podotknout, že se tak rozhodně neděje na úkor pohodlí posádky. Kabina v konfiguraci 1+1 (na přání i 1+2) nabídne řidiči dostatek prostoru pro nohy i hlavu, odpruženou sedačku nebo výkonné topení pro práci v zimních měsících. Výborný je výhled všemi směry, a to díky tenkým sloupkům a velkým průzorům ve dveřích. Palubní deska s panelem se sdruženými ovladači je jednoduchá, odolná a maximálně účelná.

Širokému využití napomáhá, že k řízení vozidla stačí řidičské oprávnění typu „B” a také fakt, že tato kategorie vozidel jako jedna z mála smí být provozována s emisním limitem EURO 5, a to i v následujícím roce 2019. Z hlediska ekonomického provozu a návratnosti investice je tak ZEBRA jedinečnou volbou.

Fronty na ZEBRU? Právem...

ZEBRA je po všech směrech povedený nejmenší nákladní automobil, který navazuje na nejlepší tradici českého, potažmo československého strojírenství. Dodací lhůta se pohybuje mezi 2–3 měsíci. Velkou výhodou, obzvláště dnes, je také hustá servisní síť, která je řešena pomocí lokálních dodavatelů a továrního servisu s podporou vlastních servisních techniků, dostupných v režimu 7/24. ZEBRA tak může být servisována v podstatě i v místě svého nasazení. Doménou sympatické firmy ZEBRA GROUP je individuální přístup k zákazníkovi. Nejenže vám tu vozidlo představí a následně i předvedou, ale zájemcům nabídnou i individuální financování doslova „na klíč” v programu ZEBRA Finance. Pro stavební firmy může být výhodná také možnost si toto vozidlo dlouhodobě pronajmout.

Kvalita dílenského zpracování je na vysoké úrovni, o čemž svědčí komplexní 36měsíční záruka bez omezení. A že se česká nejmladší automobilka ZEBRA neztratí ani v Evropě, dokazuje nejen její členství v AUTOSAP ČR, ale také v německém sdružení VAK, kde je jediným finálním výrobcem vozidel z České republiky.

Více na uzitkove-vozy-zebra.cz.

¹ Zpracováno z informací získaných ve firmě ZEBRA Group s.r.o. a z tiskových materiálů

Autor: Jan Rybář ¹)
Foto: Archiv firmy ZEBRA

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek