Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 2.2. – svátek slaví Nela

Ze dvou strojů vyrobili speciální rýpadlo. Říkají mu Bahňák a moc podobných v Česku nenajdete

Zveřejněno: 15. 6. 2020

Znalci na první pohled poznají, že nejde o sériové rýpadlo, ale o unikátní stroj vybavený podvozkem s rozšířenými a prodlouženými pásy, které mu umožní operovat v extrémních podmínkách určení. Na dnech bahnitých rybníků.

Bahňák je určený pro pohyb v místech, kde by běžná rýpadla utonula

Specifická práce, jakou je čištění rybníků bez pevného dna zřízených třeba i před několika stovkami let, často vyžaduje stroj s širokými pásy. Právě velká plocha pásů totiž umožňuje rozložit váhu na co největší plochu, a tím pádem i pohyb v místech, kde by běžná rýpadla utonula.

Vzhledem k tomu, že se do Česka nové stroje se širokými podvozky nedovážejí, je potřeba hledat řešení v podobě spojení osvědčených pásových podvozků s novými sériovými stroji. Takto koneckonců vznikl i popisovaný nový „Bahňák“, který technici postavili na základě vrchní části rýpadla CAT 316E a speciálního podvozku o délce 430 cm osazeného pásy šířky 140 cm.

Úkolu se chopil tým specialistů v čele s Jiřím Bešťákem a Martinem Hákem. „Bahňák je postavený ze dvou různých strojů. Největší výzvou pro nás bylo nastavit ho tak, aby si bez problémů poradil s mnohem větším a těžším pásem, který klade hydromotoru výrazně větší odpor. Ve svých propočtech jsme museli myslet i na to, aby hydraulická pumpa stroje utáhla i masu bahna, v níž je stroj během činnosti ponořený,“ uvedl v tiskové zprávě Jiří Bešťák ze servisního střediska Zeppelin v Modleticích s tím, že důležité bylo zachovat výkon i rypnou sílu. Hmotnost a výkonové parametry nejsou redakci známy, momentálně je zjišťujeme.

Důležité poslání

Odbahňování dna rybníků má za cíl zlepšit schopnost zadržovat vodu v krajině, podílí se v boji proti suchu a současně hráje roli v soustavě opatření proti případným povodním. „Bez těchto specifických strojů se neobejdeme,“ uvedl k novému rýpadlu Ing. Ladislav Zmuda ze společnosti PAS Natura, která se zaměřuje na výstavbu a revitalizaci vodních ploch a nádrží. Za šestnáct let působení na českém trhu má firma za sebou stovky úspěšných projektů, včetně Šeberáku, Hostivařské přehrady nebo pražského Džbánu.

Nový bahňák je druhým rýpadlem svého druhu sloužícím v řadách firmy. První exemplář byl pořízen zhruba před rokem a další konverze je naplánovaná v nejbližších týdnech.

Foto: Zeppelin CZ
 

Nové

Zelená roura na hladině? Pozor, může to být komín od podvodního buldozeru

Zveřejněno 1.2. Je tomu již téměř rok, co bylo v Praze u Štvanického ostrova rušno. Na probíhající stavbě Štvanické lávky (viz naše reportáž o manipulátoru JCB) tu byl na nesplavné části Vltavy nasazen speciální podvodní buldozer Komatsu D 155 W. Tento úctyhodný… celý příspěvek

Tunelová rýpadla Volvo s příslušenstvím Epiroc stavějí v Praze novou linku metra

Zveřejněno 30.1. Málokomu se poštěstí vidět ražbu tunelů na vlastní oči. My jsme tuto možnost měli. U příležitosti realizace nové linky metra D v Praze jsme se zajeli podívat na speciální tunelová rýpadla Volvo, která hrají při stavbě podzemní infrastruktury… celý příspěvek

V Hydraulikservis I vracejí do kondice nakladač Caterpillar 972G

Zveřejněno 26.1. Dílny specializované servisní firmy Hydraulikservis I v Bohuňovicích na Olomoucku zažívají jednu z největších zakázek poslední doby. Unikátní přestavbu zde podstupuje čelní kolový nakladač Caterpillar 972G. Stroj, který byl vyrobený v roce 2001, byl… celý příspěvek