TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 23.10. – svátek slaví Teodor

Zdvihací technika - Liebherr představil na IBF v Brně světovou novinku ve věžových jeřábech

Zveřejněno: 15. 7. 2003

Firma Liebherr náleží mezi největší světové výrobce věžových jeřábů, které vyrábí v jedenáctičlenné řadě: H, TT, K, MK, LC, EC EL, EC-B, ECH, HC a NC-K. Z této řady je nejnovější řada TT, nabízená ve třech modelech:

  • 24TT s užitným zatěžovacím momentem 24 - 35 mt, s vyložením 24 m,
  • 27TT s užitným momentem 27 - 45 mt a vyložením 27 m,
  • 32TT s užitným momentem 30 - 57 mt a vyložením 30 m.
Jejich zvláštnost spočívá ve snadném a optimálním přizpůsobení základních parametrů jeřábů, tj. zdvihu, vyložení a užitného zatěžovacího momentu potřebám stavebního objektu. Jde o řiditelný teleskopický výsun stožáru ve dvou- až třech stupních (obr. 1) a teleskopický výsun výložníku (obr. 2) o šest až sedm stupňů a tím také měnit užitný zatěžovací moment s nosností jeřábu. Touto kombinací lze k dané stavbě volit optimální parametry jeřábu.


TECHNICKÉ PROVEDENÍ
JEŘÁBU
1) Celé řízení je dálkové (obr. 3) z nejvhodnějšího místa.
2) Jeřáb je na otočném věnci pevně uchycen na speciálním kolovém podvozku s mechanicky ovladatelnými opěrami (obr. 4). Jeho kompletní postavení do pracovní polohy je pouze jedním pracovníkem během 30 minut.
3) Ustavení jeřábu do pracovní polohy probíhá ve třech fázích:
Fáze 1
  • po příjezdu na žádané místo (obr. 3) se rozevřou a ukotví podpěry, až odlehčí pneumatiky. Lanovým systémem se nadzdvihne stožár, od něhož se odkloní výložník.
Fáze 2
  • zvláštním uchycovacím mechanizmem se na podvozek složí protizávaží z jednotlivých dílců (obr. 5).
Fáze 3
  • po uložení protizávaží se jeřáb postaví do konečné pracovní polohy (obr. 6).
4) Teleskopický výložník u jednotlivých modelů je složen takto:
  • model 24TT má vnější základní díl délky 14 m a vnitřní teleskopický díl je vysouvatelný po dvou metrech na celkové vyložení 16, 18, 20, 22 a 24 m podle potřeby,
  • model 27TT má pevný vnější díl 15 m a teleskopický díl výsuvný na délky vyložení 17, 19, 21, 23, 25 a 27 m,
  • model 32TT má pevný díl 18 m, teleskopický díl s vyložením 20, 22, 24, 26, 28 a 30 m. Celý výložník u všech modelů lze výškově sklopit o 200.
5) Pojízdný vozík je dálkověřízený a má též několik zvláštností:
  • automaticky měnitelnou šířku posuvu z pevné části výložníku a teleskopickou část,
  • dálkovéovládání zavěšené kladnice háku na dvou nebo čtyřech profilech lana, čímž se mění nosnost a rychlost zdvihu břemene,
  • pohyb vozíku lze v jakékoli poloze zablokovat nebo jej nechat pojíždět po kterémkoli teleskopickém dílu.
Jinak řečeno
  • je-li vozík zablokován, pohybuje se teleskopický díl výložníku, je-li zablokován teleskop, může se pohybovat vozík.
6) Dálkově ovládaná výška zdvihu háku teleskopickým výsuvem stožáru u jednotlivých modelů:
  • 24TT – jeden teleskopický výsuv umožňuje dvě výšky zdvihu, 11,5 a 19 m.
  • 27TT – dva teleskopické výsuvy umožňují výšky zdvihu 13, 18 a 22 m.
  • 32TT – dva teleskopické výsuvy umožňují výšky zdvihu 14,5, 19 a 24 m.
7) Použitá moderní pohonová a regulační technika
  • Navíjecí bubny (vrátky) pro pohon zdvihu břemene a montáž jeřábu jsou poháněny elektromotory, u nichž široký a plynulý rozsah otáček je docilován plynulou změnou frekvence proudu. Toto zařízení umožňuje plynulou změnu rychlosti zdvihu v rozsahu 0 - 50 m/min.
  • Elektronické řízení EDC pro plynulou změnu otáček jeřábu na otočném věnci.
  • Elektronické zařízení pro zablokování otoče při násilném natočení jeřábu silou větru.
  • Elektronické zařízení proti přetížení jeřábu a řadu dalších zabezpečovacích opatření.
  • Elektromotor pro posuv vozíku po výložníku a teleskopický výsuv části výložníku.
Má dvě možnosti přepólování, což umožňuje volit dvě rychlosti, 20 a 40 m/min.
8) Snadný přesun jeřábu (viz obr. 4) umožňuje rychlosti po komunikacích 60 km/h a po dálnici 80 km/h.

Využitím shora uvedených technických možností lze jeřáb v širokém měřítku optimálně přizpůsobit dané stavbě i v podmínkách obtížného přístupu, zejména v městské zástavbě. Toto byly též důvody, proč jeřáby tohoto typu obdržely na letošním mezinárodním stavebním veletrhu IBF 2003 v Brně zlatou medaili.
Autor: Ing. Antonín Vaněk
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Nová výbavová sada pro kolové nakladače Develon DL-7 pracující v segmentu zpracování odpadu a recyklace

Zveřejněno 29.9. Značka Develon představila novou aktualizovanou sadu výbavy pro populární řadu kolových nakladačů DL-7 využívaných v provozech zpracování odpadu a recyklace. Je navržena tak, aby obsluze pomáhala bezpečně pracovat v těchto náročných a nebezpečných… celý příspěvek

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno 27.9. Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat… celý příspěvek

Nové trendy ve zhodnocení nejen stavebních odpadů

Zveřejněno 25.9. Technologie pro zpracování stavebních odpadů, sutí, zeminy, kompostů a dalších materiálů dnes nabízí mnoho společností. Přesto, abychom například z vybouraných cihel získali opravdu kvalitní surovinu vhodnou pro výrobu betonu, je nutné pečlivě… celý příspěvek