Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 24.4. – svátek slaví Jiří

Zdvihací technika - Liebherr představil na IBF v Brně světovou novinku ve věžových jeřábech

Zveřejněno: 15. 7. 2003

Firma Liebherr náleží mezi největší světové výrobce věžových jeřábů, které vyrábí v jedenáctičlenné řadě: H, TT, K, MK, LC, EC EL, EC-B, ECH, HC a NC-K. Z této řady je nejnovější řada TT, nabízená ve třech modelech:

  • 24TT s užitným zatěžovacím momentem 24 - 35 mt, s vyložením 24 m,
  • 27TT s užitným momentem 27 - 45 mt a vyložením 27 m,
  • 32TT s užitným momentem 30 - 57 mt a vyložením 30 m.
Jejich zvláštnost spočívá ve snadném a optimálním přizpůsobení základních parametrů jeřábů, tj. zdvihu, vyložení a užitného zatěžovacího momentu potřebám stavebního objektu. Jde o řiditelný teleskopický výsun stožáru ve dvou- až třech stupních (obr. 1) a teleskopický výsun výložníku (obr. 2) o šest až sedm stupňů a tím také měnit užitný zatěžovací moment s nosností jeřábu. Touto kombinací lze k dané stavbě volit optimální parametry jeřábu.


TECHNICKÉ PROVEDENÍ
JEŘÁBU
1) Celé řízení je dálkové (obr. 3) z nejvhodnějšího místa.
2) Jeřáb je na otočném věnci pevně uchycen na speciálním kolovém podvozku s mechanicky ovladatelnými opěrami (obr. 4). Jeho kompletní postavení do pracovní polohy je pouze jedním pracovníkem během 30 minut.
3) Ustavení jeřábu do pracovní polohy probíhá ve třech fázích:
Fáze 1
  • po příjezdu na žádané místo (obr. 3) se rozevřou a ukotví podpěry, až odlehčí pneumatiky. Lanovým systémem se nadzdvihne stožár, od něhož se odkloní výložník.
Fáze 2
  • zvláštním uchycovacím mechanizmem se na podvozek složí protizávaží z jednotlivých dílců (obr. 5).
Fáze 3
  • po uložení protizávaží se jeřáb postaví do konečné pracovní polohy (obr. 6).
4) Teleskopický výložník u jednotlivých modelů je složen takto:
  • model 24TT má vnější základní díl délky 14 m a vnitřní teleskopický díl je vysouvatelný po dvou metrech na celkové vyložení 16, 18, 20, 22 a 24 m podle potřeby,
  • model 27TT má pevný vnější díl 15 m a teleskopický díl výsuvný na délky vyložení 17, 19, 21, 23, 25 a 27 m,
  • model 32TT má pevný díl 18 m, teleskopický díl s vyložením 20, 22, 24, 26, 28 a 30 m. Celý výložník u všech modelů lze výškově sklopit o 200.
5) Pojízdný vozík je dálkověřízený a má též několik zvláštností:
  • automaticky měnitelnou šířku posuvu z pevné části výložníku a teleskopickou část,
  • dálkovéovládání zavěšené kladnice háku na dvou nebo čtyřech profilech lana, čímž se mění nosnost a rychlost zdvihu břemene,
  • pohyb vozíku lze v jakékoli poloze zablokovat nebo jej nechat pojíždět po kterémkoli teleskopickém dílu.
Jinak řečeno
  • je-li vozík zablokován, pohybuje se teleskopický díl výložníku, je-li zablokován teleskop, může se pohybovat vozík.
6) Dálkově ovládaná výška zdvihu háku teleskopickým výsuvem stožáru u jednotlivých modelů:
  • 24TT – jeden teleskopický výsuv umožňuje dvě výšky zdvihu, 11,5 a 19 m.
  • 27TT – dva teleskopické výsuvy umožňují výšky zdvihu 13, 18 a 22 m.
  • 32TT – dva teleskopické výsuvy umožňují výšky zdvihu 14,5, 19 a 24 m.
7) Použitá moderní pohonová a regulační technika
  • Navíjecí bubny (vrátky) pro pohon zdvihu břemene a montáž jeřábu jsou poháněny elektromotory, u nichž široký a plynulý rozsah otáček je docilován plynulou změnou frekvence proudu. Toto zařízení umožňuje plynulou změnu rychlosti zdvihu v rozsahu 0 - 50 m/min.
  • Elektronické řízení EDC pro plynulou změnu otáček jeřábu na otočném věnci.
  • Elektronické zařízení pro zablokování otoče při násilném natočení jeřábu silou větru.
  • Elektronické zařízení proti přetížení jeřábu a řadu dalších zabezpečovacích opatření.
  • Elektromotor pro posuv vozíku po výložníku a teleskopický výsuv části výložníku.
Má dvě možnosti přepólování, což umožňuje volit dvě rychlosti, 20 a 40 m/min.
8) Snadný přesun jeřábu (viz obr. 4) umožňuje rychlosti po komunikacích 60 km/h a po dálnici 80 km/h.

Využitím shora uvedených technických možností lze jeřáb v širokém měřítku optimálně přizpůsobit dané stavbě i v podmínkách obtížného přístupu, zejména v městské zástavbě. Toto byly též důvody, proč jeřáby tohoto typu obdržely na letošním mezinárodním stavebním veletrhu IBF 2003 v Brně zlatou medaili.
Autor: Ing. Antonín Vaněk
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek