Dnes je 4.5. – svátek slaví Květoslav

Význam pokročilé filtrace paliv v moderních dieselových motorech

Zveřejněno: 16. 11. 2014

Firma Cummins Czech Republic, s.r.o. přináší řešení, jak zajistit čisté palivo pro vstřikovací palivový systém. To zahrnuje jak filtraci paliva před čerpáním do palivové nádrže, tak filtrační systém instalovaný přímo v daném motoru.

Moderní palivové systémy byly vyvinuty tak, aby umožnily snižování emisí a spotřeby a zároveň zlepšily výkon motoru. Tyto vysokotlaké systémy pracují při tlaku, který se blíží hodnotě 2 500 bar, při obvyklé deklarované toleranci 2 až 5 mikronů na vstřikovači paliva. Při takovém tlaku jsou malé pevné částice potenciální hrozbou pro poruchu celého systému. Nadměrná kontaminace nafty takovými částicemi může způsobit náhlé zanesení palivových filtrů i opotřebení klíčových palivových vstřikovačů v systému. V závislosti na velikosti a charakteru obsažených částic tedy dochází ke zkracování životnosti součástek, k poruchám palivového systému a potažmo celého motoru.

Stanovení čistoty paliva se provádí měřením velikosti a počtu částic určité kategorie obsažených v daném palivu. Parametry pro čistotu paliva nejsou stanoveny ani kontrolovány na základě normy EN590 pro dieselová paliva. Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) vyvinula protokol pro hodnocení míry kontaminace paliv na základě velikosti obsažených částic ISO 4406.

Parametry čistoty paliv dle ISO 4406 se vyjadřují pomocí tří čísel (x/x/x), která odpovídají počtům částic větších než 4/6/14 mikronů. Pro příklad uvádíme hodnocení ISO 4406 18/16/13, což konkrétně znamená:

  • 18 – až 2 500 částic větších než 4 μm (na mililitr paliva),
  • 16 – až 640 částic větších než 6 μm (na mililitr paliva),
  • 13 – až 80 částic větších než 14 μm (na mililitr paliva).

Možné problémy

Konstruktéři motorů a výrobci vstřikovacích systémů zjistili, že na základě kritérií ISO ohrožují životnost palivového vstřikovacího systému v motoru především částice o velikosti 4 a 6 μm.

Další problémy způsobuje voda obsažená v dieselových palivech. Voda se do paliva může dostat během jednotlivých kroků dodavatelského řetězce. Závažným problémem je tzv. volná voda. Způsobuje korozi, biologickou kontaminaci a poruchy palivového systému. Voda se do paliva může dostat:

  • při vsakování po intenzivních srážkových úhrnech při poškození palivových zásobníků,
  • při rafinaci nebo během dodávky (rozpuštěná nebo emulgovaná voda se může přeměnit na volnou vodu během výrobního řetězce, pokud je palivo ochlazené natolik, že dosáhne saturačního bodu),
  • jako vodní pára (vlhký vzduch) pronikající přes ventily, která se kondenzuje na stěnách nádrží při skladování i při přepravě.

Voda je normálně v dieselových palivech přítomna jako voda volná i emulgovaná. Volná voda se usazuje na dně nádrže, odkud může být odčerpávána. Emulgovaná voda zůstává v palivu a může se tedy dostat do palivového vedení, vstřikovacích čerpadel a vstřikovačů samotných.

Řešení

Volná i emulgovaná voda může být z paliva odstraněna. K tomu slouží palivové filtry a separátory paliva, které do různé míry odstraňují volnou i emulgovanou vodu. Standardní palivový filtr sice odstraňuje určité množství volné i emulgované vody, ale jeho účinnost je nízká. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem a vzhledem k tomu, jak důležité je odstranění vody pro celkový chod palivového systému, se Cummins Inc. rozhodl zvýšit požadavky na odstraňování volné i emulgované vody. Separátor paliva, případně kombinace palivového filtru a separátoru, musí odstranit minimálně 95 % volné vody (dle SAE J1839) a 95 % emulgované vody (dle SAE J1488). Separátory paliva vyráběné Cummins Filtration tyto přísné požadavky splňují a dokonce převyšují.

Doporučujeme instalovat separátor paliva na všechny dieselové motory s moderním palivovým systémem. Zdůrazňujeme, že produkty Cummins Filtration jsou vyráběny za užití nejnovějších technologií a jsou nejvhodnější k účinnému odstranění škodlivých částic včetně odstranění volné i emulgované vody.

Separátory paliva by měly být každodenně kontrolovány a zachycená voda by měla být vypuštěna do vhodné nádoby. Pokud senzor přítomnosti vody v palivu (WIF) indikuje vodu v palivu, musí být okamžitě vypuštěna tak, aby se zabránilo poškození součástí palivového systému. Nikdy by nemělo dojít k úplnému naplnění záchytné misky filtru. Cummins Inc. doporučuje použít další filtraci v případě, že palivo, které je čerpáno do palivové nádrže, nesplní ISO normu čistoty 18/16/13. V takovém případě je třeba palivo přefiltrovat dříve, než bude přečerpáno do palivové nádrže. Distributoři Cummins® nebo Cummins Filtration Vám poskytnou potřebné filtry včetně veškerých informací a užitečných rad, jak zajistit čisté palivo pro vstřikovací palivový systém, což zahrnuje jak filtraci paliva před čerpáním do palivové nádrže, tak filtrační systém instalovaný přímo v daném motoru.

Autor: Lukáš Škoda
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek