Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Volvo radí, jak vybrat strojníka. My říkáme, nebuďte tak přísní a dejte na svůj pocit

Zveřejněno: 14. 4. 2020

Lidi do strojů nejsou a jen tak nebudou. To je obecný názor představitelů tuzemských stavebních firem. Strojníků do mašin je zkrátka málo a těch šikovných a zodpovědných ještě méně. Kdo ví, třeba se situace změní, až nastane očekávaná krize v souvislosti s šířením nové virové epidemie. Zatím ale platí, že najít šikovnou obsluhu je jako najít poklad. Pravděpodobně to platí i v sousedních státech, protože v nedávné době přišel švédský výrobce strojů Volvo s návodem, jak poznat dobrého strojníka pro kolový nakladač.

Nastavit zrcátka, případně zkontrolovat obraz z bočních či zadní kamery, nastavit sedačku do pohodlné a zároveň bezpečné pozice – když tohle váš nový chlap (či žena) udělá, svědčí to o jeho zodpovědnosti (foto Volvo)

Nevíme, jestli jsou takové teoretické rady aplikovatelné ve sto procentech na českou realitu, upřímně spíše nikoli, ale pojďme se podívat, co tedy švédští kolegové majitelům stavebních firem radí. Sem tam doplňujeme o náš vlastní komentář...

Dobrý strojník by měl umět perfektně pečovat o přidělený stroj, měl by pracovat obezřetně, neohrožovat při práci sebe ani ostatní a měl by umět ovládat stroj plynule, aby dosáhl co nejlepší spotřeby paliva. Nejhorší je ten, kdo si stroje neváží, zbytečně jej opotřebovává, a nebo zanechává pravidelně v kabině nepořádek.

Naplánovat si práci? Půl úspěchu...

Zcela klíčovou schopností dobrého strojníka je podle Volva umět si rozvrhnout a naplánovat každodenní práci. Souhlasíme! Dvakrát změř, jednou řízni... Rozdíl mezi obsluhou, která si zadaný úkol rozfázuje, a tou, která v podstatě s každou nakládkou improvizuje, je obrovský. Dobře je to vidět například na různých dovednostních soutěžích, kde se sejde větší skupinka strojníků. Pracovní cyklus toho, kdo si práci naplánuje, může být i třikrát rychlejší a produktivnější. Ještě než se nový uchazeč posadí do kabiny, radí Volvo si ho otestovat pěkně od stolu – tedy zeptat se, jak bude postupovat při různých zadaných úkolech. A pak také poptat se u předchozího zaměstnavatele. Jasně, tady snad jen naše poznámka, že pomyslný „rybníček je malý”, kaprů je „málo” a reference na bývalého zaměstnance tak nemusí být úplně objektivní... Stejně se nakonec ukáže až na place.

Zkontrolovat stroj před směnou? Palec nahoru...

Ještě než potenciální žadatel o volant či joystick vašeho nakladače nasedne dovnitř a nastartuje, nechte ho, ať před vámi provede kontrolní pochůzku. Tedy pohledem zkontroluje tlak v pneumatikách, koukne na olej, případně, jestli někde něco neuniká a tak podobně. Všímejte si, jak pečlivě prohlídku provádí, jestli nic nevynechá a také jestli a jak ji komentuje... Tolik rada od Volva. My snad jen přidáme, že „šedivá je teorie a zelený je strom života”, takže pokud budete při kontrole nového strojníka moc okatě tlačit na pilu, on si všechny teoretické znalosti v hlavě obnoví a prohlídku provede správně; důležité je, jakou pozornost bude svěřenému nakladači věnovat dlouhodobě. Tedy zkontroluje ho takhle pečlivě i za měsíc nebo za dva?

Ještě než potenciální žadatel o volant či joystick vašeho nakladače nasedne dovnitř a nastartuje, nechte ho, ať před vámi provede kontrolní pochůzku
Ještě než potenciální žadatel o volant či joystick vašeho nakladače nasedne dovnitř a nastartuje, nechte ho, ať před vámi provede kontrolní pochůzku

A jak se do toho leze?

Všímejte si, jak váš nový strojník do kabiny nakladače nastupuje a jak ze stroje vystupuje. Pracovní úrazy totiž mohou pěkně obrátit vaše plány naruby. Tedy správný postup je: čelem ke kabině a udržovat oporu ve třech bodech (levá ruka, pravá ruka, chodidlo pevně ve stupačkách).

Být viděn a dobře vidět

Jako v autoškole. Nastavit zrcátka, případně zkontrolovat obraz z bočních či zadní kamery, nastavit sedačku do pohodlné a zároveň bezpečné pozice – když tohle váš nový chlap (či žena) udělá, svědčí to o jeho zodpovědnosti a také o tom, že pravděpodobně bude o své práci přemýšlet...

Ať s tím neškube, pokud možno...

A teď důležitá vlastnost každého dobrého strojníka na kolovém nakladači. Plynulost ovládání. Volvo radí, nechat kandidáta odpracovat jeden cyklus nakládky. Všímejte se plynulosti jízdy a také toho, za jak dlouho a kolik nabere do jedné lopaty a jak rychle ji vyprázdní na dané místo či připravené vozidlo. A samozřejmě – v dnešní době pokročilé telematiky můžete také zkontrolovat aktuální spotřebu paliva. Plynulost ovládání je u nakladače důležitá, pokud nakládka připomíná příjezd robotů z planety Mars, něco je asi špatně, nicméně jistá benevolence je na druhé straně také potřeba, protože citlivost ovládání je u každého stroje jiná a strojníkovi může chvíli trvat, než stroj dostane „do ruky”...

Poslední radu Volva zmíníme jen okrajově, protože se tak úplně netýká naší kotliny. Tou radou je vyzkoušet si předem strojníka na nějakém věrohodném simulátoru. Taková rada se zdá být až provokativní, když víme, že potřebná praxe se u nás často potvrzuje máchnutím razítka do strojničáku, někde nad pivem v hospodě. A navíc, profi simulátory u nás k dispozici zatím nejsou a pokud ano, tak ne oficiálně.

Takže k radám od výrobce Volvo doporučujeme následující: držte se selského rozumu, dejte na svůj pocit a s lidmi mluvte. Říkejte jim, co a jak dělat, vysvětlujte a buďte trpělivý. Pomůže třeba každý večer před spaním zvolat: „A já z nich ty strojníky udělám, udělám...!”

Foto: archiv redakce

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek