Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Vodík jako palivo budoucnosti?

Zveřejněno: 9. 7. 2017

Existuje mnoho důvodů, proč by vodíkové palivové články mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy. Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva přitahují velkou pozornost.

Mohlo by se zdát, že ve stínu všech těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků. Ale Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.

Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je poháněn díky palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory – budou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko. Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD. Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají.

Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice,” říká Paradis.

Technologie ještě není úplně vyvinutá,” vysvětluje Paradis. „Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků.

Řešení udržitelné přepravy

Je zde také otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo.

Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.” Potřebný je ale také prostor ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech. Paradis ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík bude jednou z cest udržitelné přepravy. „Věřím, že palivové články čeká světlá budoucnost,” říká. „Vodík bude v budoucnu jednou z možností. I v osobní přepravě se začíná s jeho využitím. Testují ho různé společnosti na pilotních flotilách.” „Jsem si jistá, že zde budou různá řešení pro různé regiony a jedno řešení nemusí nutně vyhovovat všem, ale technologie vodíkových palivových článků určitě bude hrát významnou roli.

Nulové emise

Hlavní výhodou používání vodíkové technologie jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů. Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev.

Jak to funguje

Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech. Jedinou odpadní látkou je voda.

Foto: Archiv autora, Shutterstock
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek