Dnes je 11.8. – svátek slaví Zuzana

Veletrh STEINEXPO

Zveřejněno: 4. 3. 2002

Speciální demonstrační veletrh pro těžbu a úpravu stavebních hmot se letos konal v Německu ve městě Homberg/ Nieder - Ofleiden ve velkém kamenolomu, jak je patrno na obr. 1. Na čisté venkovní ploše o rozloze 30 000 m2 se zúčastnilo se svými exponáty 180 vystavovatelů se širokým spektrem strojů pro těžbu a úpravu stavebních surovin, nakládacích a dopravních zařízení a v neposlední řadě na třídění a recyklaci stavebních materiálů.
Tuto specializovanou přehlídku špičkové techniky navštívilo v září 32 000 odborníků z celé Evropy. Obdobná výstava této koncepce a oboru byla v České republice v letošním roce – Expo Brno - Lesní lom ve dnech 18. – 21. června. Na několika příkladech se podívejme, co nového přineslo Steinexpo.

Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News


Obr. 1: Výstaviště demonstračního veletrhu Steinexpo v Německu HARTL CRUSHTEK, Rakousko
Ze široké palety různých druhů drtičů, mobilních recyklačních a třídicích souprav vybírám nejnovější model – mobilní recyklační soupravu Powercrusher 2002 (obr. 2) s odrazovým drtičem PC 1275 I, se vstupním otvorem 1250×750 mm, s hnacím výkonem motoru drtiče 291 kW. Pohon stroje je zajišťován hydrostaticky s plynulou regulací Load Sensing, umožňující současnou jízdu a drcení. Hydraulicky poháněný vibrační žlab před vstupem materiálu do drtiče zabezpečí spolehlivý odpad nevhodných látek.
Permanentní magnetický separátor s dálkovým ovládáním spolehlivě vytřídí kovové částice zdrceného materiálu. Stroj jevybaven elektronickým zařízením, zabezpečujícím maximální velikost vstupního a výstupního zrna s nízkým opotřebením otěrových ploch.
Menší »bratři« tohoto stroje jsou modely PC1055J a PC1060I se vstupním otvorem 1000 × 550 /600 mm o výkonu hnacího motoru 186 kW a výkonu soupravy 120 – 150 t/h.

Obr.2: Nejnovější model mobilní recyklační soupravy Hartl- Powercrusher 2002

Hammel Recyklingtechnik, Německo
Obr. 4: Výsledný produkt odpadového dřeva ze sekundárního drtiče Hammel Představili zajímavou dvoustupňovou recyklační soupravu na odpadové dřevo ze staveb (obr. 3). První stupeň soupravy tvoří samostatný předdrtič, model VB750, do jehož zásobníku se nakládá odpadové dřevo, železniční pražce, palety apod. Mezi dvěma rotory průměrů 450 až 850 mm, délky 1400 až 2100 mm, s hnacím motorem 220 kW se při malých otáčkách (30 – 40 ot./min.) materiál rozdrtí na hrubé kusy rozměrů 150 – 400 mm. Ze stroje postupují na pásový dopravník, na jehož konci je magnetický separátor, jenž z 95 % zachytí kovové částice.
Kvalita tohoto čištění je kontrolována magnetickým detektorem. Předdrcený materiál pak přichází ke konečnému zpracování do druhého, sekundárního drticího stroje, model NZ-S 1000, který má jeden rotor o průměru 750 až 1000 mm šířky 1000 mm, s otáčkami 900 min-1, a je poháněn motorem o výkonu 240 kW. Na svém obvodě má upevněny nože 80 × 120 mm, které materiál rozdrtí, ten dále prochází sítem a pak dopravníkem na haldu (obr. 4). Tento materiál je vyhledávaný pro další zpracování v dřevoprůmyslu. Soupravy jsou nabízeny v provedení stabilním, mobilním nebo semimobilním.

Obr. 3: Primární a sekundární souprava Hammel na recyklaci odpadového dřeva

Výrobce udává energetickou potřebu:
  • u předdrtiče – první souprava 5 – 6 kWh/t,
  • u sekundárního drtiče 6 až 8 kWh/t drceného materiálu.
Výkon popsaného stroje je 30 – 60 t/h a ekonomická zátěž u předdrtiče je 0,05 eur/t a u sekundárního drtiče 0,2 až 0,3 eur/t. Firma představila rovněž pásový mobilní drtič Steinheiser pro zpracování těžkých soudržných nebo kontaminovaných půd a kamene.
Atlas Copco, Švédsko Firma vystavovala nové, plně automatické vrtné lomové soupravy řady ROC, nové vrtací kladivo série COP 1800 a řadu mobilních šroubových kompresorů řady XA. Z vrtných souprav to byl zejména model ROC F7 s průměrem vrtu 76 – 115 mm (obr. 5) s moderním, plně automatizovaným hydraulickým pohonem s kladivy COP 1838HE a COP 1840HE, o výkonu 20 kW při provozním tlaku 230 barů a točivém momentu 980 N.m. Výkon hnacího motoru je 170 kW, hmotnost soupravy 15 700 kg.
Ve šroubových mobilních kompresorech představili:
  • pro stavební účely kompresory o výkonech 6 – 11 m3/min.,
  • pro lomařské práce kompresory o výkonech 17 – 30 m3/min.
při tlacích 7 – 20 barů. Kompresory pro stavební účely jsou podle přání též vybaveny elektrogenerátorem pro světelný proud nebo možnosti svařování. Elektronická regulace otáček motorů Mercedes Benz zaručuje velkou hospodárnost provozu.

Obr. 6: Moderní vrtná souprava Sandvick-Tamrock řady Panthera Pfreundt, Německo
Patří mezi přední světové výrobce mobilních vážicích elektronických systémů se špičkovou technickou úrovní, zaručující přesnost a spolehlivost. Hodnoty vážení lze sledovat na displeji s možností jejich vytištění nebo nastavení u různých druhů strojů nebo zařízení.
Např. pro rýpadla či jeřáby je vhodný model BGW-1 pro hodnoty vážení 500 – 100 000 kg. Pro nákladní vozidla, nakladače, vysokozdvižné vozíky, závěsné kontejnery atp. jsou určeny váhy WK50 a ARK-1 s možností vytištění dodacích listů a faktur. Dále je možnost přenosu dat do informačního systému paměťovou kartou nebo rádiem s využitím systému Pfreundt Windows – software POS.

OM - Officine Meccaniche, Itálie
Patří mezi největší výrobce recyklačních souprav v Itálii. Jsou v provedení přenosném (ližinové) nebo pojízdném na pásech. Nejmenší model Container 15 je v provedení ližinovém o výkonu 60 t/h, vstupní otvor 735 × 500 mm s čelisťovým drtičem, poháněným motorem 93 kW, hmotnost je 14 500 kg. Největším modelem je Saturno na pásovém podvozku o výkonu 360 t/h, s čelisťovým drtičem a motorem o výkonu 213 kW. Hmotnost soupravy je 50 t.

Obr. 5: Moderní vrtná souprava Atlas Copco, model ROC F7 Sandvick – Tamrock, Francie, Finsko
Na této akci prezentovali velký sortiment inovovaných vrtných souprav pro skalní i tunelářské práce a k nim moderní vrtací kladiva. Ze skalních souprav jsou to zejména řady Panthera 800, 900, 1100 a 1500 (obr. 6). Mají průměry vrtů 76 až 152 mm, výkon hnacího motoru 179 - 250 kW.
Hydraulická vrtná kladiva modelů HL 700, HL 1000 a HL 1500 jsou napojena na vrtné tyče délek 3,66 m nebo 4,27 m, průměrů 45,5 mm a 51,6 mm. Joystickové ovládání stroje s monitorovacím panelem dává strojníkovi přehlednou kontrolu o celé činnosti stroje.

NPK, Nizozemsko
Ve výrobním programu je tato firma zaměřena na demoliční pracovní nástroje jako např. bourací kleště, štípací kleště, vylamovací a drticí čelisti, bourací drapáky, hydraulická bourací kladiva, stříhací nůžky, tudíž vesměs zařízení k montáži převážně na hydraulických rýpadlech o nosnostech 20 - 80 t. Vedle uvedených mají ještě k rýpadlům pracovní zařízení jako zhutňovací desky nebo návěsná beranidla a vytahovače.
Mezi největší, které prezentovali, patří štípací kleště řady S, model S-90X (obr. 7) zavěšené na hydraulickém rýpadle. Má hmotnost 9 t, max. otevření čelistí 2000 mm, pracovní tlak 300 barů, max. síla na vrcholu čelistí je 210 t. Potřebná hmotnost je 60 – 80 t.

Obr. 7: Největší hydraulické štípací a bourací kleště NPK, model S-90X na hydraulickém rýpadle Obr. 9: Rotor odrazového drtiče Hazemag řady GSK

Hazemag a Epr, Německo
Obr. 8: Největší odrazový drtič firmy Hazemag pro stabilní recyklační soupravu o výkonu 1000 t/h v Rotterdamu Patří mezi velké výrobce mobilních recyklačních souprav, zejména v provedení semimobilním. Pochlubili se však také výrobou největší stabilní recyklační soupravy na světě, montovanou v přístavu Rotterdam o provozním výkonu až 1000 t/h i armovaného betonu.
K vlastnímu drcení použili nový odrazový drtič (obr. 8) se vstupním otvorem, schopným pojmout až 1,5 m dlouhé železobetonové dílce a tyto rozdrtit z 80 % na zrna menší než 45 mm a na konci výstupního dopravníku vytřídit kovové části. Hlavní částí drtiče je průmyslově provedený rotor řady GSK (obr. 9) s regulovatelnými upevněnými výměnnými segmenty. Průměr rotoru je 2,5 m a jeho délka 3 m. Je poháněn motorem o výkonu 800 kW.

Kleemann-Reiner, Německo
Tato firma patří mezi největší výrobce strojů a zařízení na úpravu stavebních materiálů, zejména na drcení a třídění. Jako odbytově nejzdařilejší výrobek představuje mobilní recyklační soupravu Mobicat MC 102 (obr. 10) o výkonu 180 - 200 t/h.
Je vybavena čelisťovým drtičem se vstupním otvorem 1000 × 630 mm, velkým přejímacím zásobníkem 4,5 m3 a vysoce výkonným elektromagnetem pro vytřídění ocelových drátů. Hmotnost celé pásové soupravy je 35 t.

Obr. 10: Nejžádanější mobilní recyklační souprava Kleemann-Reiner, model Mobicat MC 102 na pásovém podvozku

Autor: Ing. Antonín Vaněk, ČVUT Praha
Foto: Archiv firmy

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek