Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 19.4. – svátek slaví Rostislav

V Kopřivnici se představila nová Tatra Phoenix s motory Euro 6

Zveřejněno: 14. 1. 2015

Začátkem listopadu společnost TATRA TRUCKS a.s. představila na svém polygonu v Kopřivnici odborné veřejnosti novinku v podobě vozidel modelové řady Tatra Phoenix s motory emisní specifikace Euro 6.

Těžká nákladní vozidla Tatra Phoenix Euro 6 obohacují nabídku jediného českého výrobce nákladních vozidel v souvislosti s podpisem smlouvy o spolupráci s nizozemskou automobilkou DAF TRUCKS N.V. Modernizovaná řada těžkých trucků Tatra Phoenix Euro 6 bezprostředně vychází ze stávajících modelů vozidel Tatra Phoenix s motory Paccar-DAF emisní specifikace Euro 5. Přináší však nejen motory s přísnější emisní specifikací, ale také řadu konstrukčních vylepšení zvyšujících efektivitu provozu. Tato modelová řada těžkých nákladních vozidel je založena na velmi úspěšné kombinaci geniálního podvozku TATRA, tzv. „tatrovácké koncepce vozidla”, budek a motorů dodávaných společností DAF TRUCKS a převodových skříní značek ZF či Allison.

Tatra Phoenix Euro 6 s konfigurací 8×8. Vedle nových motorů dostala řada Phoenix i modernizovanou budku
Tatra Phoenix Euro 6 s konfigurací 8×8. Vedle nových motorů dostala řada Phoenix i modernizovanou budku

Stávající nabídku modelové řady TATRA PHOENIX tvoří ucelená sestava vozidel, v modelových variantách s pohonem 4×4, 6×6, 8×6 a 8×8 doplněná o stavební stroj 8×8 s celkovou hmotností 50 t či agrotahač a jiné zemědělské speciály. Nejviditelnější a zcela zásadní konstrukční změnou je použití nové budky, jejíž základ, stejně jako u stávajících vozidel Tatra Phoenix Euro 5, vychází ze stavebního provedení vozů DAF řady CF. Kabina je v podlahové části zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě na tři části. I s novou budkou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road. Podobně jako u vozidel s motory Euro 5, také u nových vozů Phoenix Euro 6 byla navržena nová přední kapota s unikátním vzhledem. Nově byly navrženy též nástavce blatníků kabiny, do nichž byly integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy. U nových vozidel bylo použito pružného uložení spodních stupaček do kabiny. Montovány budou budky ve dvou provedeních – krátké (denní – day cab) a prodloužené (spací – sleeper cab).

Tatra Phoenix Euro 6 je nadále robustní off-roaf určený pro těžkou práci
Tatra Phoenix Euro 6 je nadále robustní off-roaf určený pro těžkou práci
Podvozek nové Tatry Phoenix s motory Euro 6
Podvozek nové Tatry Phoenix s motory Euro 6

Nová motorizace

Zcela zásadní změnou, která se však odehrává „pod kapotou”, je rozšíření nabídky motorů a jejich emisní specifikace Euro 6. K dispozici jsou dva typy motorů značky PACCAR. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 300 kW, 340 kW a 375 kW a „menší” MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW, 292 kW a 320 kW. Poprvé je tak ve vozidlech Tatra instalován moderní motor se vstřikovacím systémem typu Common-Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů a novou olejovou vanu motoru. Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů (EGR) a katalytické redukce (SCR), se kterými má DAF TRUCKS jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti. Celá kombinace je doplněna o filtr z pevných částic, tzv. DPF. V rámci implementace systému EGR došlo na zvětšení vlastního chladiče vozidla, ale též mezichladiče, to se odrazilo v konstrukci nového rámu vozidla, který se v prostoru za přední nápravou směrem kupředu rozšiřuje do tvaru „V”. Zařízení pro čištění výfukových plynů dle Euro 6 je prostorově náročnější než to, které vyhovovalo předchozí normě. Tato skutečnost si vyžádala celkovou rekonfiguraci příslušenství montovaného na rám vozidla. Pro nové modely s motory Euro 6 budou používány dvě základní kombinace výfukových traktů. Pro vozy s podvozky 4×4 a 6×6 půjde o provedení „ležaté”, kdy bude DPF filtr a katalyzátor řazeny za sebou v jednom bloku na pravé straně rámu vozidla. Druhou možností, standardně používanou pro vozidla s podvozky 8×8 je provedení „stojaté”. Filtr DPF je umístěn vpravo na rámu v rozvoru 1. a 2. přední nápravy a katalyzátor válcového provedení je nad ním těsně za kabinou s vývodem výfukových plynů směrem nahoru. Stojaté provedení bude možno na přání zákazníka montovat na vozidla v provedení 4×4 a 6×6. Elektronický systém motoru, výfukového traktu a ostatních systémů doplňuje poprvé v historii výroby vozidel Tatra, elektronický management vzduchové soustavy EAC. Brzdový systém je řízen novou generací protiblokovacího systému EBS-3 od společnosti WABCO.

Motor PACCAR MX-13 (foto archiv DAF)
Motor PACCAR MX-13 (foto archiv DAF)
Náprava s nezávisle zavěšenými polonápravami je unikátní koncepcí Tatry
Náprava s nezávisle zavěšenými polonápravami je unikátní koncepcí Tatry

Převodovka na přání

Stejně jako u stávajících modelů řady Phoenix je u nových vozidel využita standardní zástavba šestnáctistupňových převodovek ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s řazením automatizovaným (AS-Tronic). Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry. Manuálně řazená převodovka je nově ovládána pomocí bowdenů, což zásadním způsobem přispívá ke snížení vibrací přenášených do kabiny, a tedy k pracovnímu komfortu řidiče. Automatizovaný systém řazení využívá vlastní řadicí software vyvinutý společně s techniky firmy ZF.

Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce TATRA (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek TATRA (ve dvou variantách převodování). Převodové poměry přídavných převodovek jsou navrženy tak, aby přispívaly k výborné ekonomice provozu. V průběhu příštího roku je plánovaná zástavba plně automatických převodovek Allison.

Spolupráce TATRA-DAF

Automobilky TATRA a DAF spolupracují od roku 2011, kdy byl uveden na trh model Tatra Phoenix, který získal významné ocenění v rámci novinářské ankety Truck of the Year 2012 za nejlepší plněpohonné vozidlo. TATRA je výrobcem podvozku, DAF dodává moderní budku, motor a převodovku. Výroba a kompletace vozidla probíhá v Kopřivnici. Velmi důležitým momentem je to, že spolupráce automobilek zahrnuje od počátku i sdílení dealerské sítě a kooperaci na poli poprodejních služeb.

Od roku 2011 bylo v Kopřivnici vyrobeno téměř 500 ks modelu Phoenix, nejčastěji v konfiguraci verzi 6×6. Vozidla směřovala do nejrůznějších odvětví. Vedle českých silnic můžete vozidla řady Phoenix potkat v hojném množství také na Slovensku, v Rusku a v bývalých post-sovětských republikách. Odborná veřejnost ale dobře ví, že robustní off-roady Tatra lze potkat i v Austrálii a nově také v Norsku.

Kabina DAF bude doplněna Tatrováckou maskou
Kabina DAF bude doplněna Tatrováckou maskou

Vlajková loď pro Norsko

V letních měsících letošního roku byl ve spolupráci Zákaznického centra a Technického úseku TATRA TRUCKS a.s. postaven speciál Tatra Phoenix 8×8 pro norského zákazníka, který již několik vozidel standardního provedení úspěšně provozuje. Speciál černé barvy vychází ze standardního provedení Tatra Phoenix T158-8P5R46, tj. provedení pro celkovou hmotnost 50 tun s nápravami s redukcemi v kolech s rozvorem 2150 + 2560 + 1450 mm. Je vybaven motorem Paccar MX-13 o výkonu 375 kW/2500 Nm. Na rozdíl od sériového provedení je vozidlo osazeno sedmistupňovou automatickou převodovkou Allison s integrovaným retardérem. Na převodovku navazuje dvoustupňová přídavná převodovka Tatra se standardním zpřevodováním pro převodovky Allison. Odpružení zadních náprav je v nejtěžším kombinovaném provedení (vzduchové vaky s listovými pery), tj. pro zatížení 2×16 tun. Nadprůměrné hodnoty nájezdového úhlu a světlé výšky jsou dány použitím kombinace pneumatik 16.00 R20 na dvou předních řiditelných nápravách a 24 R21 na zadních nápravách v jednomontáži. Tyto pneumatiky jsou známy z dřívějších provedení vozidel SKT ve variantě „Máša”. Průchodnost málo únosným terénem dále zvyšuje i dohušťování pneumatik z místa řidiče v tzv. dvouokruhovém provedení, které umožňuje nezávisle regulovat tlak v pneumatikách předních i zadních náprav.

Černý krasavec je dle norských zvyklostí vybaven spací kabinou s maximální možnou výbavou, zahrnující mimo obligátní prvky jako klimatizace, nezávislé topení atd. i přídavné světlomety nad a pod předním sklem, ochranné mřížky světel a „krovky” na zadní stěně kabiny. Vozidlo je rovněž připraveno pro montáž přední sněhové radlice, stejně jako standardní provedení vozidel Tatra Phoenix určených pro zimní údržbu. Zákazník tak bezezbytku využil nabídku příplatkových prvků.

Na vozidle je instalována jednostranná sklopná vanová korba s hydraulicky ovládaným zadním čelem, kterou vyrobila slovenská firma VS-Mont a která se rovněž zasloužila o výstavní premiéru tohoto vozidla na nedávno skončené IAA v Hannoveru. V současnosti vozidlo absolvuje základní funkční testy a během několika týdnů bude expedováno k zákazníkovi.

Norský zákazník si objednal speciál na základě Tatry Phoenix Euro 5 s prodlouženou budkou s lůžkem a robustní sklopnou vanou z produkce společnosti VS-Mont
Norský zákazník si objednal speciál na základě Tatry Phoenix Euro 5 s prodlouženou budkou s lůžkem a robustní sklopnou vanou z produkce společnosti VS-Mont

Úspěšný rok 2014

Výrobní kapacita kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS byla pro tento rok téměř vyprodána. Plán na rok 2014 počítající s prodejem 760 a výrobou 735 kusů vozidel se podařilo téměř naplnit už v srpnu a musel být navýšen o několik desítek vozů nad původní rámec. Zároveň došlo ke zkrácení dodacích lhůt na současných přibližně 12 až 13 týdnů, jak uvedl generální ředitel Petr Karásek. Z hlediska výroby nových aut je TATRA TRUCKS převážně exportérem. „Drtivá většina produkce je určena na vývoz, ať se již jedná o kompletní vozy či CKD sady dílů určených k finální montáži v cílovém místě dodávky,” upřesňuje předseda představenstva a obchodní ředitel Petr Rusek.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy, Jiří Hejhálek
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek