Novou řadu M kolových nakladačů předchází již od jejího uvedení na trh pověst nebývale hospodárných strojů. Pásová rýpadla řady F XE (označení „XE” odkazuje k použitým hybridním technologiím, které oproti standardním modelům F přispívají k ještě nižší spotřebě paliva) se dokonce stala jakousi výkladní skříní nejnovějších technologií a řešení amerického výrobce. Ostatně, právě Cat® 336F XE byl jedním z magnetů posledního ročníku veletrhu strojů Bauma v Mnichově.
Když jsme se dozvěděli, že zrovna tyto dva stroje zakoupila pro své těžební provozy společnost Granita ze Skutče, spojili jsme se s Jiřím Drbohlavem, prodejcem Zeppelin CZ v Hradci Králové, aby nám ve firmě domluvil návštěvu.
Vše pod jednou střechou
Kdyby na vysokých školách managementu hledali příklady efektivního řízení firem, asi bychom jim doporučili návštěvu ve Skutči. V místní společnosti Granita s.r.o. časem a prostředky rozhodně neplýtvají. V celkem pěti provozovnách ve Skutči a okolí těží kvalitní kámen, který si zároveň sami zpracovávají, a navíc při tom využívají i řadu vlastních technologií. A jak to v Granitě chodí, tak o tom nám přišel říci jednatel firmy, pan Miroslav Nešetřil.
„Současná těžba a nakládka se pohybuje okolo 1,5 mil. tun ročně, přičemž toto množství zvládneme obsluhovat s celkem deseti kolovými nakladači,” říká Miroslav Nešetřil a dodává: „část kameniva od nás odebírají stavební firmy, například jako podklad pro silnice a dálnice, část vytěženého materiálu si tu sami zpracováváme, třeba na dlažební kostky. Známým produktem je šedomodrá nebo růžovošedá, takzvaná zderazská žula.”
Vytěžit a zpracovat takové množství materiálu vyžaduje kvalitní a prověřené stroje. V tomto směru spoléhají v Granitě zejména na značku Cat®. Dominance amerického výrobce je patrná zejména u kolových nakladačů, kde je Cat® zastoupen osmi stroji (modely Cat® 980M, 938G II, 962H, 972G, 962G II, 972G II, 980G a 980F), pásová rýpadla reprezentuje již výše zmíněný Cat® 336F XE, který byl spolu s nakladačem Cat® 980M hlavním důvodem naší návštěvy. Ve flotile firmy ale najdeme i stroje jiných značek, jako je Volvo nebo Hyundai, nákladní vozy TATRA 815 a také historické rýpadlo UNEX DH 631. I to má ve firmě své právoplatné místo; ostatně, žádnou protekci mezi jednotlivými výrobci strojů nečekejme. Vše je tu řízeno racionální úvahou o tom, jaký stroj může v daném provozu přinést majiteli co největší užitek.
V Granitě je majitelům vlastní koncept, který by se dal shrnout sloganem „vše pod jednou střechou”. Firma je například jednou z mála v oboru, která provádí navrtání a odstřel horniny sama, bez subdodavatelských firem. Na jejím úspěchu se velkou měrou podílejí i šikovní zaměstnanci. Mají tu vlastní servisní a údržbářské dílny, v nichž jsou schopni provádět veškeré základní servisní úkony, i vlastní kovoobráběcí dílnu. „Ještě donedávna jsme měli na plný úvazek nástrojáře, kteří uměli vyrobit v podstatě jakýkoli náhradní díl. Přijeli, díl si nafotili, rozkreslili, vyrobili, a to klidně i metodou vylévání z bronzu. Dnes už jsou v penzi, ale občas nám s něčím vypomůžou,” říká Miroslav Nešetřil a potvrzuje tak, jak důležití jsou pro firmu zruční lidé.
Jak se osvědčily nové stroje Cat?
Se zvyšující se poptávkou po produktech firmy se zvyšují i nároky na používanou techniku. Starší stroje již často nejsou schopny zvládat požadovanou produktivitu. Výhodou nově zakoupeného rýpadla Cat® 336F L XE (v době naší návštěvy bylo nasazeno v litickém lomu ve Skutči) je kromě jeho nízké spotřeby, snadného ovládání a robustní konstrukce také fakt, že jej lze díky rychloupínači snadno překonfigurovat z režimu „nakládka” do režimu „kladivo”, a tak firma nemusí řešit starosti s přemísťováním několika strojů mezi jednotlivými provozy, protože vše zvládne stroj jeden.
Kolový nakladač Cat® 980M (v době návštěvy v lomu Humperky ve Skutči) se nejčastěji využívá při nakládce štěrkodrtě na technologická vozidla a k obsluze drticí linky. Nakladač byl pořízen v rámci dotačního programu jako součást technologického celku, který se skládá z třídiče značky SANQUIK a vynášecího pásu o délce dvaceti metrů. Novinkou u tohoto stroje je integrovaný vážicí systém, který upozorňuje strojníka, jakou hmotnost má v lopatě a kolik bylo naloženo do nákladního vozidla. Systém tak jednoduše zabrání přetížení vozidel a právě od tohoto systému si v Granitě hodně slibují. „Teď jenom čekáme na zaškolení k váze, ale je jasné, že nám tato nová technologie pomůže optimalizovat provoz tak, abychom nepřetěžovali vlastní vozidla a vyhnuli se jejich případným poruchám,” dodává pan Nešetřil.
Mnohaleté soužití Miroslava Nešetřila se stroji Caterpillar mi nedá, abych se ho nezeptal, jaké s nimi má zkušenosti. „Stroje od Caterpillar jsou odolné a jako dělané do těch nejtěžších podmínek, což je přesně náš případ. Tady netěžíme písky, ale žulu, takže stroje dostanou pořádně zabrat.” Na dotaz ohledně výhod nově dodaných strojů neváhá ani minutu a říká jedno magické slovo: spotřeba. Dosáhnout v tomto provozu na hranici 16 litrů spotřebovaného paliva na motohodinu (Cat® 336F L XE) nebo na 15 litrů u kolového nakladače (Cat® 980M) – to jsou hodnoty, kterými se Caterpillar rozhodně může chlubit. Pochvalu dostává i vyspělá elektronika, která pomáhá strojníkovi s ovládáním a v podstatě hlídá stroj před poškozením. „Pozvolna u nás dochází ke generační výměně, takže staří mazáci, kteří dělali ještě na lanových bagrech, odcházejí do důchodu a ta mladší generace má samozřejmě k těmto moderním systémům blízko. Stačí proškolení a kluci to hravě zvládnou,” říká o adaptaci svých zaměstnanců na nejmodernější technologie Miroslav Nešetřil.
Co se týče služeb, které společnost Zeppelin CZ k prodaným strojům nabízí, oceňují v Granitě zejména spolehlivého „hlídacího psa” s názvem Cat® Product Link™. Telematický systém ve strojích informuje majitele o tom, jak jeho stroj pracuje. Velmi se osvědčila také speciální služba od Zeppelin CZ, tzv. Inform Report, což je měsíční výpis provozních ukazatelů, pravidelně zasílaných majiteli stroje. Součástí reportu je referenční srovnání, jak si daný stroj vedl v konkurenci s podobnými stroji v okolí. „Díky reportům máme přehled o tom, co se s naší mašinou děje, což je pro nás zajímavé třeba v případech, půjčíme-li ji na jiný provoz,” říká Miroslav Nešetřil.
Ptáme se strojníků
Paprsky poledního slunce se opírají o skalnaté stěny litického lomu, na jehož dně se jako na obrtlíku otáčí novotou zářící pásové rýpadlo 336F XE. Z vytěženého rozvalu nabírá do lopaty kusy kamene a nakládá je do technologického vozidla TATRA. Scéna jako vystřižená z letošní akce Cat Roadshow, kde se stroje Cat představily ve formaci s tatrovkami (společnost TATRA TRUCKS byla partnerem Cat Roadshow – poznámka redakce). Tady je to ovšem bez diváků a „naostro”. Kus opodál leží na zemi hydraulické kladivo: až bude vše naloženo, upne jej obsluha pomocí rychloupínáku na rýpadlo a pustí se do rozbíjení větších kusů. Teď jsme ale středem pozornosti my. Z rýpadla seskakuje Petr Uličný, aby nám sdělil své bezprostřední dojmy.
Strojník Petr Uličný o novém rýpadle Cat® 336F XE
„Třitřišestka je parádní. Když pracuju s kladivem, oceňuji funkci SMART BOOM. Člověk z toho není vytřepaný, nebolí vás ruce ani hlava, a tak vydržím pracovat déle.” (tato funkce tlumí rázy přenášené z kladiva na stroj − poznámka redakce) „Výborná je funkce automatického dochlazování nebo automatické regenerace, vyskočím ze stroje, jdu na oběd a nemusím čekat, až proces doběhne. Automatika se o všechno postará. Navíc regeneraci lze kdykoli přerušit. Stroj je i v základním nastavení dost výkonný; úplně běžně mi stačí nastavit hydrauliku na pátý stupeň.” (k dispozici je celkem 10 stupňů pro výkonnost hydraulického systému – poznámka redakce)
„Pro práci s kladivem vyžadoval stroj některé dodatečné úpravy, které jsem si udělal sám. Po předchozích zkušenostech jsem si stroj dovybavil rámem na kladivo, chrániči na světla a na pístnice a také ochranným pletivem. Trochu nevýhodou je nižší světlá výška, ale chápu, že je to kvůli nízko posazenému těžišti stroje.”
Tak to by bylo. Děkujeme Petrovi Uličnému za rozhovor, zbývá ještě udělat posledních pár fotek a pak už míříme na další pracoviště, konkrétně do lomu Humperky, kde nás čeká nakladač Cat® 980M. Ten tu nakládá materiál do mobilní drticí linky a nakládá vozidla. V nakladači sedí další ze šikovných strojníků Granity Josef Polanský. A tady je jeho názor na nový stroj.
Strojník Josef Polanský o novém nakladači Cat® 980M:
„Stroj je skutečně silný, v některých případech možná až moc, protože na některá odvozová vozidla nenaložím ani jednu plnou lopatu. Ovládání joysticky je pohodlné, je to citlivé tak akorát. S elektronikou ve stroji není vůbec problém. Na nakladači se mi líbí, že si jej mohu pohodlně přizpůsobit podmínkám. Nastavil jsem si úhel řezu lopaty a výšku maximálního zdvihu. Je to pohodlné a zrychluje to nakládku. Dále jsem si nastavil systém pro tlumení rázu při pojezdu, kde jsem jako maximální pojezdovou rychlost zvolil 7 km/hod, což tady pro pohyb v lomu stačí. Centrální mazání jsme stáhli na minimum, protože to pro naše potřeby bohatě stačí. Přizpůsobil jsem si také polohu spojkového pedálu, aby zabíral v místech, ve kterých jsem zvyklý. Kromě nakladače Caterpillar jsem dělal také na UNC, na Volvu, jezdím v tatrovce a samozřejmě si dělám údržbu a nutné opravy.”
Závěrem
Společnosti, jako je Granita ve Skutči, máme v redakci rádi. Odborníci, kteří rozumějí své práci, ať už se jedná o jednatele firmy, nebo strojníky, nám dají cenné informace o tom, jak technika Cat® zvládá svou práci a jak jim konkrétně pomáhá v jejich podnikání.
O společnosti Granita s.r.o.
Společnost Granita s.r.o. vznikla v roce 1992 privatizací státního podniku Kamenoprůmysl Skuteč a v současné době patří k nejvýznamnějším výrobcům a dodavatelům drceného kameniva v Pardubickém kraji. Společnost nabízí kompletní sortiment kvalitního drceného kameniva, získávaného v pěti provozovnách, pro široké použití při výstavbě pozemních, dopravních, inženýrských i vodohospodářských staveb.
Zároveň také pokračuje v tradici hrubé kamenické výroby, která k tomuto regionu neodmyslitelně patří od počátku 20. století. V této oblasti společnost dodává na trh dlažební kostky, mozaiky a rigolový kámen jak z šedomodré (skutečské), tak i růžovošedé (zderazské) žuly.
Největší rozmach kamenolomů byl na Skutečsku za první republiky a po roce 1948, kdy zde pracovalo přibližně 450 lidí.
Více informací na naleznete stránkách www.granita.cz.