e-shop RENOMAG
Dnes je 20.12. – svátek slaví Dagmar

Uplatnění simulační metody DEM pro optimalizaci provozu a konstrukční stavby těžebních strojů

Zveřejněno: 16. 11. 2015

Využití simulačních metod je neodkladnou realitou dnešní doby. Tlak na dosažení vyšších užitných vlastností se současným snížením investic a zkrácením času inovačních procesů se neobejde bez moderních simulačních metod a validace matematických modelů. Důsledkem je zkrácení času inovačních cyklů, snížení nákladů na stavbu prototypů a experimentálního výzkumu. Specialisté z laboratoře sypkých hmot rozpracovávají inovativní metody návrhu konstrukcí a procesů pomocí metody diskrétních prvků DEM.

Dynamická simulace toku materiálu při hrabacím plnění korečkového elevátoru

Návrh a vývoj těžebních zařízení patří a vždy patřil mezi největší výzvy v oboru konstruktérství. Nikdo nemůže pochybovat o tom, že tyto obrovské stroje pracují v těžkých podmínkách, kde je jejich největším nepřítelem abrazivita těženého materiálu. Optimalizací tvaru nebo změnou materiálu pracovních nástrojů lze docílit snížení účinku abraze a tím zvýšení životnosti součástí. Pokud ale chceme tyto stroje a nástroje inovovat, je třeba provádět optimalizační zkoušky přímo na nich. Vzhledem k jejich robustnosti a velikosti je výroba či zkoušení různých tvarů pracovních nástrojů a součástí, které přichází do styku s těženým materiálem, velice obtížná a nákladná. V dnešní době se již pomalu stává standardem zjišťovat tuto optimalizaci simulačně na 3D počítačových modelech těžebního zařízení. Ty umožňují konstruktérům najít správný tvar nástroje ještě dříve, než je vyroben prototyp.

Dynamická simulace toku materiálu při záběru kolesového rýpadla
Dynamická simulace toku materiálu při záběru kolesového rýpadla

Tím odpadají finanční a časové ztráty vznikající při výrobě a zkoušení nevhodných tvarů konstrukčních komponentů. Elegantní řešení na základě uplatnění 3D modelování umožňuje firmám jednoduchým způsobem inovovat a zdokonalovat těžební nástroje a stroje. Navíc simulační metody progresivně napomáhají konstruktérům, aby porozuměli řešené problematice při rozpojování a dopravě. V Laboratoři sypkých hmot Vysoké školy báňské se výzkumný tým prof. Zegzulky zabývá právě těmito metodami návrhu, které jsou svázány se zkoumáním procesů při těžbě a následné dopravě a skladování sypkých materiálů. S tím jsou také spojeny laboratorní měření mechanicko-fyzikálních vlastností partikulárních hmot, které slouží jako unikátní vstupní parametry do simulací. Vývoj a zdokonalování jakéhokoliv zařízení je cesta náročná a zdlouhavá, ale pro zajištění konkurence schopnosti a prodejnosti navrhovaných zařízení je nezbytná. Nové metody návrhu otevírají dveře, za kterými jsou netušené možnosti využití těchto nástrojů při návrhu jakékoliv dobývací techniky, dopravních a procesních operací.

Autor: Ing. Daniel Gelnar, Ph.D.
Foto: Jiří Rozbroj, Daniel Gelnar
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek