Přestavba strojů Cat podle norem Cat Certified Rebuild prodlužuje až dvojnásobně jejich životnost a znamená úsporu nákladů ve výši až 45 % oproti nákupu nové techniky. Dosud bylo v České republice realizováno šest certifikovaných oprav Cat Certified Rebuild.
Program Cat Certified Rebuild
- Certifikovaná přestavba stroje Cat® (Cat Certified Rebuild = CCR) je systematická a výrobcem řízená přestavba stroje Cat® s využitím nejnovějších technologií a poznatků, díky které získává starší stroj vlastnosti a kvality stroje nového, a to v zajímavém poměru cena/výkon.
- Filozofie programu je postavena na tom, že každý stroj Cat má po skočení „prvního životního cyklu“ stále ještě provozuschopné součásti, které mohou po opravě a spolu s výměnou dalších součástí až dvojnásobně prodloužit životnost stroje.
- Program CCR uvedla společnost Caterpillar na trh již v roce 1985 a původně se týkal pouze velkých tě- žebních strojů. Díky rostoucí popularitě byl ale postupně rozšířen i pro středně těžkou a lehkou stavební techniku. V roce 2001 byl program doplněn o dílčí alternativu ke kompletní repasi, a tou je přestavba pouze hnacího ústrojí (CPT – Certified Power Train Rebuild).
- Certifikované přestavby CCR a CPT mohou provádět pouze autorizovaní prodejci Caterpillar v dané oblasti, což je v případě České republiky a Slovenska společnost Phoenix-Zeppelin.
- Přestavba stroje probíhá v několika fázích, při kterých je zkontrolováno a vyměněno až 7 000 součástí za originální díly Cat®, a po provedení předepsaných závěrečných testů získává zákazník stroj, který je co do vzhledu a výkonu jako nový, a to včetně záruky (výrobce dokonce přiděluje stroji nové výrobní číslo, což může být pro zákazníka výhodné například kvůli pojistce).
Ekonomická výhodnost
Kolový nakladač Cat 980G, pořízený na středisko VSo, provozu VS - Druhotné suroviny společnosti Třinecké železárny a.s. v roce 2002, pracuje v nepřetržitém třísměnném provozu při nakládce a manipulaci s vedlejšími produkty jako jsou kameniva ze strusek a kovové a kovonosné podíly. S průměrným ročním nájezdem 4 000 motohodin patří k nejvytíženějším strojům ve flotile střediska. Jak prozrazuje vedoucí Product Support ostravské pobočky Phoenix-Zeppelin, Aleš Štěpanda, při rozhodování o budoucnosti nakladače byla důležitá zejména ekonomická výhodnost repase: „Při kalkulování nákladů vyšla generální přestavba podle norem CCR nejvýhodněji, ale svou roli hrálo i to, že zákazník byl s parametry stávajícího stroje spokojen a nebyl tedy důvod jej měnit za nový.”
Popis repase
V rámci repase bylo nutné stroj rozebrat až na základní rám a jednotlivé díly byly vysokotlakým čištěním zbaveny nánosů prachu a nečistot. Podle manuálu CCR, daného výrobcem, byly některé díly nahrazeny novými; další pak byly podrobeny testování a dle jejich stavu byly buď také vyměněny, nebo repasovány. Pečlivé kontrole byly podrobeny všechny klíčové součásti stroje: mechanické části, blatníky, kapota, hydraulický systém, rozvody, elektronika, ale také kabina strojníka.
Inovační část programu CCR dovoluje zákazníkovi upravit starší stroj podle nejnovějších výrobních postupů Caterpilllar, nebo provést takové úpravy, které zvýší produktivitu stroje na pracovišti. V případě přestavby Cat 980G byly na stroj namontovány nové 4 palcové LED světlomety s vyšší účinností, které se zákazníkovi osvědčily na novějším modelu Cat 980K; oproti původnímu nakladači Cat 980G bylo také vylepšeno centrální mazání, které je nyní svedeno až k čepům. Pro větší stabilitu při nakládání těžkých kovových součástí v areálu železáren bylo na nakladači demontováno rychloupínací zařízení a nahrazeno pevnými čepy.
Znovu do plného provozu
Po kompletaci stroje a otestování jeho funkcí byl nakladač předán zaměstnancům Třineckých železáren a byl ihned nasazen do ostrého provozu. „S výsledkem generální opravy nakladače Caterpillar jsme spokojeni. Získali jsme spolehlivý stroj, který splňuje naše nároky na nízké provozní náklady, výkonnost nebo ergonomii, a to za poměrnou cenu nového stroje,” shrnuje výsledek CCR přestavby Jiří Konderla, vedoucí provozu VS – Druhotné suroviny, Třinecké železárny a.s.