e-shop RENOMAG
Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Údržba podle kalendáře a motohodin

Zveřejněno: 31. 10. 2011

Bez manipulační techniky se dnes neobejde velké množství pracovišť. Při jejich využití je však potřeba dbát i na jejich včasnou údržbu, aby zbytečně nedocházelo k poruchám vozíků či úrazům zaměstnanců. Kdy správně provádět kontrolu manipulační techniky se dozvíte v následující kapitole.

Návod k obsluze každého vozíku obsahuje i závazná doporučení výrobce z hlediska údržby. Jedním z nich je i kalendář údržby. Udává intervaly v hodinách nebo ve dnech, týdnech a měsících, které určují po jak dlouhé době provozu má být údržba/kontrola příslušného dílu nebo funkce provedena.


Kalendář údržby a počitadlo motohodin

Kalendář údržby manipulační techniky je stanoven podle najetých motohodin. Při tomto stanovování se vychází z denního průměrného osmihodinového efektivního využití vozíku. Údaje poskytuje počitadlo motohodin.

Počítadlo motohodin je jedním z nejdůležitějších palubních přístrojů manipulačních vozíků. Na základě jeho údajů je možné určit servisní intervaly, náklady za pronájem nebo vyhodnotit nasazení obsluhy. Proto je velmi důležité, aby uživatelé vozíku vždy přesně věděli, co tento přístroj měří. Ale pozor! U různých dodavatelů vozíků se může lišit způsob, jak se vlastně motohodina počítá.

U některých dodavatelů vozík počítá motohodinu od okamžiku otočení startovacího klíčku nebo zapnutí pomocí klávesnice (i při stojícím a nepracujícím vozíku), jindy, a to je správný postup zahrnuje jen skutečnou práci vozíku, tj. pojezd nebo případně zdvih a spouštění. Při obzvláště těžkých pracovních podmínkách (například ve velmi prašném prostředí), je třeba intervaly mezi některými jednotlivými operacemi údržby zkrátit.

Ujistěte se, že srovnáváte srovnatelné jde-li o servisní náklady
Ujistěte se, že srovnáváte srovnatelné jde-li o servisní náklady

Neexistuje žádný standard

Je pozoruhodným faktem, že v této oblasti neexistuje žádná závazná norma, žádný obecný standard, který by určoval, co má vlastně počítadlo motohodin měřit. To znamená, že je čistě na jednotlivých výrobních společnostech a jejich rozhodnutí, jak budou provoz vozíku monitorovat a co bude jejich ukazatel motohodin vlastně sdělovat. Tato benevolence může v některých případech stát uživatele hodně peněz.

Nabízí se několik možností, jak k měření doby provozu přistupovat:

  • Čas klíče – počítadlo motohodin měří čas, po který je spínací klíč vozíku otočen do polohy „zapnuto” bez ohledu na to, zda je vozík skutečně používán.
  • Provozní hodiny – počítadlo motohodin měří čas, po který je aktivní některý z motorů vozíku.
  • Hodiny motoru pojezdu – doba, po kterou byl aktivní pojezd.
  • Hodiny motoru zdvihu – doba, po kterou byl aktivní zdvih.

Jestliže motor pojezdu i motor zdvihu pracují současně, měl by být měřen pouze jeden čas, a to buď provoz motoru zdvihu nebo pojezdu. V jedné dvoutýdenní studii bylo zjištěno, že „čas klíče” jednoho z vozíků byl až dvanáctkrát delší, než provozní hodiny tohoto vozíku – vozík byl zapnut 251 hodin, ve skutečnosti byl však používán pouhých 20 hodin. Správné je počítat pouze těchto 20 hodin.

Počítadlo motohodin je jedním z nejdůležitějších palubních
přístrojů manipulačních vozíků
Počítadlo motohodin je jedním z nejdůležitějších palubních přístrojů manipulačních vozíků

Provozní hodiny

Při srovnávání provozních nákladů se mnoho společností dívá na náklady za jednu naměřenou motohodinu. Ale náklady za hodinu mohou být právě díky různým metodám měření značně zkreslené. A servisní intervaly...? Způsob měření provozních hodin může servisní intervaly fakticky zkracovat nebo prodlužovat a ovlivnit tak pozitivně nebo negativně celkové servisní náklady.

Provozní hodiny jsou z pohledu zákazníka nejhospodárnějším a nejspravedlivějším řešením jak monitorovat skutečnou dobu provozu stroje (a samozřejmě i obsluhy). Tato metoda pomáhá zajistit provádění údržby ve správný čas, umožňuje spravedlivý výpočet poplatků za servis a pronájem a včasnou výměnu vozíků dříve, než se jejich provoz stane neekonomickým.

Autor: Jindřich Přívora
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek