AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Toyota boduje s pneumatikami SolidAir

Zveřejněno: 6. 12. 2013

Nový typ superelastických pneumatik SolidAir dodává společnost Toyota Material Handling CZ již od začátku roku 2013. Jsou ideální do terénu s nekvalitním povrchem, ale nejen tam. Svou pružností a odolností předčí klasické vzduchové pneumatiky i běžné superelastické obutí a mohou být osazeny na jakýkoli typ čelního vysokozdvižného vozíku bez ohledu na značku.

Již od prvních jízd po přezutí si všichni řidiči vozíků bez výjimky povšimli výrazné pozitivní změny při tlumení vibrací způsobených pojezdem po nerovném povrchu. Výhody SolidAir jsou tím zřejmější, čím je horší kvalita povrchu.

Výhody SolidAir vychází z chytré inovativní konstrukce

Vylepšený design s otvory zasahujícími z každé strany do 1/3 hloubky pneumatiky znamená zásadně větší pružnost ve srovnání s běžnými superelastickými koly bez otvorů. „Dá se říci, že se jedná o pneumatiku, která v sobě spojuje výhody obou dosud nejpoužívanějších typů – pevnost a odolnost superelastické pneumatiky a pružnost vzdušnice. Při zatížení vozíku dojde díky hlubokým otvorům k mírnému stlačení a odpružení pneumatiky, která ale současně zůstává pevná a odolná,” říká Pavel Koníček, Interní prodejce ND & příslušenství Toyota Material Handling CZ a specialista na pneumatiky SolidAir.

Čtyřikrát delší životnost a méně defektů

V areálu spotřebního družstva Jednota v Nymburce zajišťují vozíky Toyota Tonero intenzivní vykládku při příjmu zboží do supermarketu. Měsíčně najezdí přes 250 hodin v jedné směně, ročně cca 2 500 hodin. Rozhodnutí využít nové pneu SolidAir od Toyoty si pochvaluje Vladimír Vaněk, zástupce vedoucího velkoobchodu: „Řidiči oceňují větší pohodlí a méně vibrací přenášených do kabiny, bez ohledu na výmoly v asfaltu. Na testovacím vozíku ihned přestalo docházet k defektům, jízda je šetrnější ke zboží citlivému na otřesy nebo nárazy. Běžné superelastiky nemůžeme využít, protože nárazy netlumí, skáčou, drncají, vozík se na nerovnostech rozkolíbá a ohrožuje zboží. Vzdušnice se zase snadno poškodí. Každý týden jsme řešili několik poškozených pneumatik proražených hřebíky, úlomky palet nebo proříznutých střepy, navzdory trvalé snaze udržet provoz uklizený. Důkladnější srovnání životnosti uděláme po šesti měsících provozu. Standardní vzdušnice vydrží v našich podmínkách přibližně měsíc a půl, u pneu SolidAir naznačují dosavadní zkušenosti životnost nejméně čtyřikrát delší.

Nový typ superelastických pneumatik SolidAir pro nekvalitní povrch
Nový typ superelastických pneumatik SolidAir pro nekvalitní povrch

Do akciové společnosti Polabské mlékárny v Poděbradech dodala firma Toyota Material Handling CZ pneu SolidAir na zadní nápravu 2,5 t vozíku Komatsu, který je provozován na poměrně abrazivní zámkové dlažbě. „Řidič si rychle zvykl, provoz je bez defektů a s minimálním opotřebením vzorku. Na nových vzdušnicích klasické konstrukce, které jsou zatím stále použity na přední nápravě, jsme za poslední dva měsíce řešili již 4 defekty, které musíme odstranit dodavatelsky. Model SolidAir má evidentně delší životnost a provoz bez defektů znamená nulové dodatečné finanční náklady a nulové výpadky techniky z důvodu poškození pneumatik,” říká Jiří Pavlíček, technik společnosti.

Komfort v kabině a předpoklad snížení servisních nákladů

Zdeněk Novotný, mechanik závodu společnosti Juta a.s., Dvůr Králové nad Labem má obdobné postřehy. „Na nových pneu Solid Air jsme za dva týdny najeli s vozíkem Linde s nosností 3,5 t asi 88 motohodin, takže zkušenosti nejsou ještě velké. Mohu ale jednoznačně prohlásit, že díky jejich konstrukci došlo k výraznému zvýšení komfortu pro řidiče. Při návštěvách našeho závodu si nemůžete nevšimnout různých povrchů vnitřních komunikací a vozovek (dlažební kostky, asfalt, panelové plochy, čedičová dlažba) a z toho plynoucí množství nerovností a hrbolů. Je-li vozík vybaven plnými pneumatikami, nárazy a vibrace se při jízdě přenášejí do celého vozíku, včetně kabiny. Jistě si dovedete představit, jak každý den trpěl vozík i řidič po 4–6 hodinách strávených za volantem. Po osazení typem SolidAir byl okamžitě poznat efekt utlumení většiny nárazů a vibrací. Díky tomu očekávám i snížení počtu oprav, které vznikly působením otřesů.

Vysokozdvižný vozík Toyota Tonero s pneumatikymi SolidAir zajišťuje řidiči větší pohodlí a méně vibrací bez ohledu na nerovnosti povrchu
Vysokozdvižný vozík Toyota Tonero s pneumatikymi SolidAir zajišťuje řidiči větší pohodlí a méně vibrací bez ohledu na nerovnosti povrchu

Odstranění bolesti, stresu a rychlejší odbavení zákazníků

Rozdíl byl znát od prvního dne, prakticky od první jízdy,” říká Jiří Kubíček, obchodní ředitel společnosti Intradex-A.M. s.r.o. v Jažlovicích u Prahy a pokračuje: „Jezdíme po hrubém, místy rozbitém asfaltu, ale i tak prakticky zmizely nepříjemné otřesy, které procházely celým vozíkem. Řidič se snáze unavil, pociťoval bolesti zad a při převozu křehčího zboží musel jezdit pomalu a opatrně. S novými koly vibrace ustaly, zrychlila se manipulace i vyřízení objednávek čekajících zákazníků. Výrazně se snížilo riziko odření či prasknutí dlažby nebo pády hladkého plastového sortimentu z vidlic. Odpadlo rovněž silně nepříjemné a hlučné drncání nezatížených vidlic při pojezdu s prázdným vozíkem. Můžeme jezdit s vozíkem rychleji, ale přitom pohodlněji a bezpečněji.

Pivovar Vysoký Chlumec, a.s. nedaleko Sedlčan vyrobí asi 80 tisíc hektolitrů ročně. Lahvová piva jsou manipulovaná ve svažitém areálu pivovaru po dlažbě, panelech a asfaltových komunikacích různé kvality pomocí vozíků Toyota vybavených zdvojenými vidlicemi. Nápoje ve skleněných obalech jsou obzvlášť citlivé na jakékoli otřesy a nárazy. To si uvědomoval i Pavel Zrůbek, mechanik závodu: „Nové pneu jsme zvolili, protože jsou měkčí, pružnější a dovolují nám pracovat svižněji a bez stresu, že při manipulaci láhve rozbijeme nebo poškodíme. Zatím jsme pneumatikami SolidAir osadili menší vozík s nosností 1,5 tuny. Jakmile doslouží kola na 2,5 t vozíku, zcela jistě ho vybavíme stejnými pneumatikami, které se nám velmi osvědčily.

Pneumatika SolidAir snadno a komfortně překonají nerovnosti
Pneumatika SolidAir snadno a komfortně překonají nerovnosti
Výhody SolidAir jsou tím zřejmější, čím je horší kvalita povrchu
Výhody SolidAir jsou tím zřejmější, čím je horší kvalita povrchu

Kvalita, která se stoprocentně vyplatí

V akciové společnosti Primagra v Milíně na Příbramsku manipulují třítunové čelní vysokozdvižné vozíky Toyota Tonero těžké palety s pytlovanými krmivy. Vzdušnice často nevydržely nerovný souboj s těžkým terénem. Tento stav přiměl, s přispěním Toyoty, odpovědné manažery k akci, konkrétně k nákupu pneu SolidAir:

Kvalitě pneumatik jsme, bohužel, dlouho nevěnovali velkou pozornost, navzdory špatnému povrchu silnice v areálu firmy a častým problémům s defekty. Zkušenosti a zasvěcená argumentace Jaroslava Jirouska, servisního poradce Toyoty, nám pomohla změnit přístup. Na příkladu pneumatik SolidAir jasně vidíme, že pořizovací cena nemůže být rozhodujícím kritériem výběru při nákupu, nevěnujeme-li současně pozornost kvalitě směsi, z které je vyrobena i její konstrukci a životnosti,” vysvětluje Bohumil Ptáček, vedoucí výroby krmných směsí.

S pneumatikami SolidAir se výrazně sníží riziko pádů hladkého plastového sortimentu z vidlic
S pneumatikami SolidAir se výrazně sníží riziko pádů hladkého plastového sortimentu z vidlic

Firmám, které na kvalitu rezignují a řídí se pouze cenou, nabízí trh různé levné pneumatiky, které se rychle opotřebovávají a musí být často měněny. Jsou rovněž náchylnější k defektům a špatně tlumí nárazy. Záleží na nájezdu motohodin i povrchu komunikací, po kterých jezdí, ale mohu konstatovat, že ve většině provozů se důraz na kvalitu vyplatí. Náklady na odstávky vozíků i náklady na časté přezouvání jsou citelné. V provozech, kde řidiči často rejdují na místě, jsou důsledky špatné kvality ještě viditelnější a rozdíly v nákladech ještě vyšší,” doplňuje Jaroslav Jirousek, servisní poradce společnosti Toyota Material Handling CZ.

Pevnost, pružnost, odolnost a užitnou hodnotu pneumatik Solid Air je nutné s jinými značkovými i neznačkovými výrobky porovnávat výhradně délkou životnosti a měřením nákladů na jednu motohodinu. Vyplatí se to. SolidAir nikdy nebude konkurovat pořizovací cenou, ale svými vlastnostmi a prémiovou kvalitou, která výrazně zlepšuje pracovní prostředí řidičů, bezpečnost a efektivnost manipulace.

Autor: Jindřich Přívora
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek