Ta je kolová (té se na stránkách našeho časopisu věnujeme nejčastěji), pasová (té někdy), v hnědouhelných dolech byla a stále ještě důležitou je, doprava kolejová, přepravující každoročně obrovská objemová a hmotnostní množství nadložních zemin, uhlí, podsypových materiálů a jiných nákladů. Za všechny, dříve „párovky”, všechny motorové lokomotivy, drezíny a elektrické lokomotivy nedávné minulosti a současnosti přinášíme pohled na nejmodernější, nejnovější, nejtěžší, nejkrásnější, nej...
Jednou z nich je například důlní lokomotiva E27, pokračovatelka výkonných lokomotiv E26, vyráběná v plzeňské Škodovce mezi roky 1986 až 1989. Ze série 50 kusů bylo do Severočeských hnědouhelných dolů Most dodáno 40 kusů a do Hnědouhelných dolů a briketáren Sokolov 10 kusů. V důlním provozu byla využívána především na přepravu nadložních zemin od dobývacího velkostroje k zakladači a přepravě uhlí od nakládacích stanic budovaných na okrajích lomů do úpraven uhlí nebo od posledního hlubinného dolu na uhlí – Dolu Centrum do litvínovské chemičky k dalšímu využití. Krasavice na snímku je po provedené střední opravě, která oddálila generální opravu o cca 6 let. Střední opravu si v Kolejové dopravě Coal Services provedli vlastními silami při nákladu cca 700 tis. Kč. Standardní generální oprava provedená dodavatelsky vyjde na více než 8 mil. Kč. Již z fotografie je zřejmé, že je sestavena ze tří dílů. Napájecí napětí je 1 500 V stejnosměrných, rozchod je shodný s Českými drahami, tj. 1435 mm. Hmotnost lokomotivy činí 155 tun.