AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 30.6. – svátek slaví Šárka

Těžba kvalitního uhlí vyžaduje kvalitní techniku

Zveřejněno: 3. 1. 2012

Společnosti Dalkia Industry CZ, a.s. a Atlas Copco s.r.o. zahájily 10. listopadu 2011 provoz dvacátého turbokompresoru na Dole ČSM-jih. Dalkia Industry CZ tímto projektem završila mnohaletou výměnu zdrojů stlačeného vzduchu na všech aktivních dolech OKD.

Když v roce 2005 rozhodla společnost Dalkia Industry CZ o výměně jednoho turbokompresoru1) na Dole ČSA, spustila tím doslova lavinu. „Během pouhých šesti let nahradily stroje Atlas Copco staré turbokompresory na všech aktivních dolech OKD,” uvádí Francesco Pinna generální ředitel Atlas Copco Kompresory. Poslední dvacátý turbokompresor byl slavnostně uveden do provozu. „Jsme rádi, že jsme mohli přispět ke zkvalitňování pracovního prostředí horníků,” konstatuje Francesco Pinna.

Všechny turbokompresory, které nyní v Ostravsko-karvinských dolech dodávají stlačený vzduch, byly vybrány s ohledem na náročnost provozu v těžařském průmyslu. „Podmínkou je především dostatečně veliký a stabilní výkon, tlak 4 až 4,5 bar s teplotou nepřesahující 60 °C,” uvádí ředitel společnosti Dalkia Industry CZ Laurent Tupinier a dodává: „Pro provoz důlních šachet je stlačený vzduch naprosto klíčový z bezpečnostních i provozních důvodů. Z tohoto důvodu padla volba na stroje společnosti Atlas Copco.

Vykládání kompresoru
Vykládání kompresoru

Úspěšná investice

Od modernizace si Dalkia Industry CZ, která stlačený vzduch do dolů dodává, slibuje vyšší bezpečnost a také propracovaný systém kontroly s co nejmenším zatížením životního prostředí. Důležitá je i nízká spotřeba energie, možnost rekuperace energie a automatický provoz. Kompresory nyní stačí zkontrolovat jednou až dvakrát za směnu, což zabere jen několik desítek minut. Starší zařízení vyžadovala stálou obsluhu. „Proces výměny dvaceti strojů na severomoravských dolech proběhl až neuvěřitelně hladce. Nikdy nedošlo k situaci, že by OKD speciálně kvůli nám dělalo odstávku těžby. Vždy jsme se přizpůsobili možnostem provozu,” upřesňuje Francesco Pinna. Většinu prací spojených s výměnou zaměstnanci dolů ani nezaznamenali.

Stlačený vzduch jako nejbezpečnější médium

Stroje Atlas Copco pomáhají horníkům pracujícím až jeden kilometr pod zemí. Při ražbě větrně neprůchozích chodeb je potřeba pomocí vzduchotechnického potrubí s ventilátory odsávat nejen opotřebovaný vzduch, ale zároveň i částečně metan. A právě stlačený vzduch je nejbezpečnější pohonné médium pro ventilátory. Kromě ventilátorů pohání stlačený vzduch v důlním provozu i další zařízení, jako jsou vrtačky, dopravní vrátky, vrtací a sbíjecí kladiva, ruční nářadí a mnohá další. Na dolech se využívá i odpadní teplo, které vzniká při výrobě stlačeného vzduchu, a to k ohřívání koupací vody používané ve sprchách horníků.

Vodou chlazený dvoustupňový
odstředivý vzduchový kompresor
řady ZH
Vodou chlazený dvoustupňový odstředivý vzduchový kompresor řady ZH

Dodávka na klíč

Všechna zařízení Atlas Copco řady ZH 10000 a ZH 15000, která dodávají stlačený vzduch, jsou vodou chlazené dvoustupňové odstředivé vzduchové kompresory. Atlas Copco je dodává jako komplexní blok na klíč a vybavuje je všemi komponentami, vnitřním potrubním systémem a přípojkami. Veškeré uvedené vybavení je namontováno v jediné společné skříni a připraveno k okamžitému provozu.

Na všech lokalitách jsou nadřazené řídící jednotky Atlas Copco ES 130 T, které podle potřeby regulují turbokompresory, ovládají regulační IGV ventily na sání, střídají provoz jednotlivých kompresorů a zajišťují kompletní monitoring kompresorové stanice.

Nadřazená řídicí jednotka Atlas Copco
ES 130 T
Nadřazená řídicí jednotka Atlas Copco ES 130 T

Společnost Dalkia Industry CZ dokáže vyrobit ročně až 2,4 miliardy kubických metrů stlačeného vzduchu. Jeden turbokompresor je také schopen ohřát vodu, a to až o 30 °C. Zpětně tak lze lépe využít energii potřebnou na výrobu stlačeného vzduchu.

1 Kompresory slouží ke stlačování plynů a par. Rozdělují se na objemové a dynamické. Turbokompresor, který patří do skupiny dynamických, je zařízení, které pro stlačovaní plynů a par využívá principu přeměny pohybové energie na energii tlakovou. Pohybová energie se uděluje na oběžném kolu turbokompresoru a mění se na tlakovou v difuzoru kompresoru.
Autor: Ing. Jindra Landová
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek