Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

Testování rýpadla R 9400 s motorem Liebherr D9812

Zveřejněno: 16. 11. 2018

V Hémingu na severovýchodě Francie probíhá testování 350tunového rýpadla Liebherr 9400, které je místo běžně osazovaného motoru Cummins vybaveno pohonnou jednotkou Liebherr D9812. Jedná se tak o první velké hydraulické rýpadlo s motorem Liebherr.

V rýpadle je osazený motor Liebherr D9812

Zdejší třísethektarový lom je provozovaný firmou EQIOM, patřící do irského koncernu CRH. Ročně se zde vyprodukuje kolem 600 000 tun slinku a více než 700 000 tun cementu. Výroba cementu probíhá ve dvojici pecí s kapacitou 1000 t/den pro každou z nich.

V souladu s filosofií Liebherr

Vertikální integrace v podání společnosti Liebherr neznamená pouhé sjednocování dodavatelů a odběratelů, nýbrž především fakt, že jednotlivé celky jsou konstruovány speciálně pro daný stroj, a to v souladu s potřebami zákazníků. To umožňuje nejenom optimální dostupnost dílů, ale i delší životnost a vynikající produktivitu.

V rámci uvedené strategie byl speciálně navržen též motor Liebherr D9812, který je v rypadle osazený. Ten je zkonstruován tak, aby odolal náročným podmínkám těžby. Díky vynikajícímu výkonu při všech aplikacích může být zároveň přizpůsoben k plnění emisních standardů požadovaných zákazníkem – a to od Tier 2 až po Tier 4 final. V testovaném nasazení v hydraulickém rýpadle motor dosahuje výkonu až 1500 kW, přičemž v důlních aplikacích je schopen dodat až 2013 kW. A je to právě architektura motoru a vysoká systémová integrace se všemi klíčovými součástmi vyvinutými společností Liebherr, které ve výsledku umožňují modelu D9812 dosáhnout velmi vysoké účinnosti.

Důvěryhodný partner

Yannick Lauras, projektový manažer společnosti EQIOM spolupráci s firmou Liebherr oceňuje. Dobré vztahy, kompletní servis a stejně tak výkon strojů jsou důvodem pro dlouholetou spolupráci obou společností. V kamenolomu v Hémingu na stálo pracuje trojice hydraulických rýpadel Liebherr – R 994 s rýpací nástavbou od roku 1998, další R 994 s čelní lopatou od roku 1998 a R 9250 od roku 2006. R 9400 s rýpací nástavbou a lžící o objemu 9,5 m³ je testována od dubna 2018 a na začátku srpna měla odpracováno přibližně 350 motohodin.

Yannick Lauras k testům říká: „Rýpadlo jsme zkoušeli na nejtvrdších vrstvách materiálu a dosáhli jsme extrakčního objemu 700 t/h. U nadloží dosahujeme objemu 1 500 t/h, což zcela odpovídá našim potřebám, kdy R 9400 plynule nakládá pětici 90t nákladních vozidel.“ Ohledně pocitů od operátorů, dodává: „Strojnící oceňují plynulé ovládání a precizní polohování lopaty. Ve srovnání s ostatními stroji, které provozují, jsou velmi spokojeni s komfortem kabiny a pohodlným ovládáním.

Speciální úpravy

Kromě motoru byly u stroje též upraveny veškeré servisní přístupy. Horní část rýpadla R 9400 je například přístupná pomocí poháněného 45° schodiště s madly. Velká a prostorná kabina poskytuje obsluze ideální pracovní podmínky a optimální komfort. Kabina je namontována na silentblocích a i její samotná konstrukce snižuje vibrace a omezuje hluk, čímž poskytuje klidné pracovní prostředí.

Rýpadlo R 9400 s dieselovým motorem Liebherr zůstane v Hémingu ještě několik týdnů. Po tuto dobu se bude nadále optimalizoval jeho funkčnost.

¹) Přeloženo z podkladů Liebherr

Autor: Jiří Hejhálek ¹)
Foto: Liebherr

Oborové členění

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek