Dnes je 2.5. – svátek slaví Zikmund

TATRA PHOENIX T158 8P5R33/391 v provedení Agro

Zveřejněno: 27. 6. 2013

Novou TATRU PHOENIX neminula pozornost zemědělských podniků. Ve spolupráci autorizovaného dealera Miloslav Pašek a výrobce nástaveb Porgest a.s. byla realizována první plnohodnotná agro úprava již loni, v době, kdy se veřejnost s novým Phoenixem teprve seznamovala.

Nákladní vozidla TATRA v provedení Agro mají v zemědělských podnicích v Čechách dlouholetou tradici a mnohá vozidla z dávné historie fungují a slouží v různých modifikacích dodnes. Vzhledem k tomu, že tato vozidla jsou mnohdy dvacet a více let stará, je nutné je společně s již dožívajícími typy Š 706 a Liaz postupně nahrazovat. V mnoha podnicích tato vozidla již byla nahrazena traktory s návěsy nebo konkurenčními značkami nákladních aut.

Traktor nebo nákladní vozidlo?

Obě tyto skupiny mají své specifické použití. Traktory s návěsy nebo s přívěsy uvezou velké množství materiálu a mají univerzální použití. Při dopravě materiálu po silnici v katastru rozlehlejších podniků však mají vysokou spotřebu nafty a také vysoké opotřebení pneumatik, které nejsou určeny na silnici. Proti tomu může částečně stát využití nákladního vozidla, mnohdy neplně pohonného (4×2 nebo 6×4), které na silnici vykazuje nízkou spotřebu nafty a na delší dopravní vzdálenosti je v hospodárnosti traktorem nepřekonatelné. Na druhou stranu je jeho využití mimo zpevněné komunikace silně omezené.

Mezi těmito dvěma póly stojí TATRA v provedení Agro jako nosič výměnných nástaveb, která nabízí výbornou prostupnost terénem, dobré jízdní vlastnosti i ekonomiku na silnici.

TATRA PHOENIX Agro při sklizni kukuřice na siláž - typ 8P5R33/391, s univerzální korbou S3 (výrobce a foto Porgest a.s.)
TATRA PHOENIX Agro při sklizni kukuřice na siláž - typ 8P5R33/391, s univerzální korbou S3 (výrobce a foto Porgest a.s.)

Pohled do minulosti

Lze říci, že problematika aplikace zemědělských nástaveb na vozidla TATRA starší řady T815 byla poměrně zvládnutá. Tyto nástavby Miloslav Pašek – autorizovaný dealer TATRA řešil společně s výrobcem nástaveb firmou Porgest a.s. z Nového Jičína, která korby vyrábí rovněž do prvovýroby TATRA a.s., tudíž má s touto problematikou bohaté zkušenosti.

V roce 2011 byla představena nová revoluční řada TATRA T158 PHOENIX a byli jsme tímto, i díky zájmu zákazníků, postaveni před nutnost řešení aplikace agro nástaveb i na tento podvozek. Není problém postavit normální sklápěč, ale je náročné postavit podvozek s pohonem stávajících zemědělských nástaveb, které se v současnosti vyrábějí nebo které se vyráběly před mnoha lety. Toto byl v kombinaci s novou technikou podvozku nelehký úkol.

V roce 2012 byla zákazníkovi předána první plnohodnotná TATRA PHOENIX Agro vybavená pomocným pohonem pro pohon nástaveb jako je rozmetadlo hnoje, cisterna apod.

TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s celohliníkovou korbou S2, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)
TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s celohliníkovou korbou S2, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)

Spolupráce TATRA – DAF

Nová výrobní řada PHOENIX je přelomovým modelem v novodobé historii Kopřivnické automobilky. Kombinuje osvědčenou spolehlivou techniku TATRA s komponenty výrobce DAF, který dodává kabinu a motor společně s převodovkou ZF. To je logický a nevyhnutelný výsledek spolupráce v dnešní globalizované době. Nákladní automobil Phoenix však nadále využívá klasickou tatrováckou koncepci s centrální rourou a průběžným rámem s nezávislým zavěšením a odpružením kol v nejnovějším provedení s přední, vzduchem odpruženou nápravou, která se vyznačuje nižší hmotností, větším rejdem a lepším komfortem odpružení, který patří ke špičce mezi nákladními vozy.

Další novinky

Kabina řady PHOENIX je v porovnání s původní kabinou z T815 nesrovnatelně modernější a řidiči nabízí lepší pohodlí, prostornost, ergonomii a veškeré technické vymoženosti současnosti. Kabinu lze rovněž dodat v prodlouženém provedení s lůžkem.

Model PHOENIX je vybaven motory Paccar o výkonu 265, 300 a 340 kW, které přinášejí lepší uživatelské a provozní vlastnosti, zejména lepší pružnost, spotřebu a výkonnou motorovou brzdu. Ve spojení s 16-ti rychlostní manuální převodovkou ZF (na přání s robotizovanou verzí AS-Tronic popř. s intardérem) dostává zákazník všestranné, výkonné a úsporné vozidlo.

V současné době je již u modelu PHOENIX v nabídce celá řada prvků výbavy, které umožňují postavit vozidlo podle konkrétního požadavku zákazníka tak, aby obstálo v různých podmínkách provozu a přineslo užitek jak provozovateli, tak i řidiči.

Základní provedení nástaveb

Úpravu podvozku a výrobu koreb zajišťuje firma Porgest a.s. Úprava zahrnuje zejména zkrácení zadního převisu šasi při zachování možnosti tahu 24 t přívěsu, montáž kompletní hydrauliky, příčníků s roztečí agro a pomocné převodovky pro pohon zemědělských nástaveb. Pohon nástaveb je řešen dvěma na sobě nezávislými pohony – mechanickým pro kardan (rozmetadlo, fekální cisterna) a pohonem hydrogenerátoru pro sklápění nebo posuv materiálu v rozmetadle. Podvozek je vybaven vzduchovou regulací výšky, která slouží pro snadnou a pohodlnou demontáž výměnných nástaveb na opěrné nohy.

Nástavby se vyrábějí v těchto základních provedeních:

  • Celohliníková korba pro převoz obilí nebo průmyslových hnojiv. Vyznačuje se nízkou hmotností a odolností proti korozi, což při častém převozu hnojiv zaručuje její dlouhou životnost. Dodává se o objemu 20 m3 v dvoustranném provedení, tzn. sklápěná vlevo a dozadu. Samozřejmostí jako i u ostatních podobných koreb je zadní odsypné okénko a krycí plachta.
  • Univerzální ocelová korba na obilí se zvyšujícím nástavkem a štítem pro převoz senáže a siláže. Tato korba má základní objem 21 m3. Korba je třístranná, kdy vlevo se podélně dělenou bočnicí se středovým sloupkem sklápí obilí a vpravo se celou bočnicí sklápí kukuřice na siláž. Bočnice jsou ovládány pneumaticky (nebo hydraulicky) z místa řidiče.
  • TATRA PHOENIX Agro - typ 8P5R33/39, s univerzální korbou S3, se zvýšeným nástavcem, výrobce: Porgest a.s. (foto:AG-PRODUKT a.s.)
    TATRA PHOENIX Agro - typ 8P5R33/39, s univerzální korbou S3, se zvýšeným nástavcem, výrobce: Porgest a.s. (foto:AG-PRODUKT a.s.)
    TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s rozmetadlem hnoje RM 16, výrobce: ZDT, spol. s r.o. (foto Miloslav Pašek)
    TATRA T815 Agro - typ 231R25/371, s rozmetadlem hnoje RM 16, výrobce: ZDT, spol. s r.o. (foto Miloslav Pašek)
    TATRA PHOENIX pracovní stroj při těžbě kaolinu v Kaznějově - typ 8P5S46/261, nosnost 33 t, odlehčená korba S1 z kombinace vysokopevnostní oceli DOMEX a otěruvzdorné oceli HARDOX, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)
    TATRA PHOENIX pracovní stroj při těžbě kaolinu v Kaznějově - typ 8P5S46/261, nosnost 33 t, odlehčená korba S1 z kombinace vysokopevnostní oceli DOMEX a otěruvzdorné oceli HARDOX, výrobce: Porgest a.s. (foto Miloslav Pašek)
  • Ocelová korba na obilí o objemu 21 m3 v dvoustranném provedení tzn. sklápěná vlevo a dozadu. Bočnice je ovládána pneumaticky (nebo hydraulicky) z místa řidiče. Zadní čelo je otvíráno mechanicky od rámu podvozku.
  • Ocelová velkoobjemová silážní jednostranná korba se štítem o objemu 23–29 m3. Tato korba je speciálně navržená pro převoz velkoobjemových materiálů od řezačky. Bočnice je zvedaná hydraulicky před samotným sklápěním. Toto řešení umožňuje vyklápět i v tomto směru problematické materiály jako travní řezanku na senáž.
  • Na trhu jsou k dispozici další zemědělské nástavby jak starší, tak nové, které dodávají např. firmy ZDT, spol. s r.o. (rozmetadlo hnoje RM 16) nebo AgroStar cisterny s.r.o. (fekální nástavba).

    Autorizovaný dealer TATRA

    Firma Miloslav Pašek je autorizovaným dealerem a autoservisem nákladních vozidel TATRA. V areálu nedaleko Plzně v obci Rybnice nabízí pro zákazníky ucelený sortiment služeb, kvalitu a zkušenosti se servisem vozidel TATRA.

    O firmě Miloslav Pašek

    Firma vznikla již v roce 1990. Hlavní činností byla nákladní autodoprava a opravy automobilů, prováděné ve skromných podmínkách. V roce 1993 byla zahájena výstavba nového autoservisu na zelené louce. Později byl areál rozšířen o objekt stanice technické kontroly pro osobní a nákladní automobily. V roce 1994 se firma stala autorizovaným zastoupením značky TATRA. Postupem času rozšiřovala služby, pro které vybudovala další dílenské prostory, pracoviště na výměnu olejů, měření emisí zážehových a vznětových motorů, ověřování tachografů, dále pak sklad náhradních dílů, pneuservis, lakovnu pro nákladní, dodávkové a osobní automobily a soc. zázemí pro zaměstnance vč. moderní jídelny.

    Od roku 2003 firma rozšířila stávající činnosti o provozování autodopravy. Zajišťuje technologickou přepravu surovin vozidly TATRA v kaolinových dolech. V náročných podmínkách těchto provozů může nejlépe ocenit vlastnosti vozidel TATRA, které sama prodává.

    Poznatky z těžkého provozu firma Miloslav Pašek využívá nejen pro vlastní potřebu servisu a prodeje, ale i pro potřeby výrobce TATRA a.s., se kterým dlouhodobě spolupracuje.

    Jejím cílem je poskytování komplexních a kvalitních služeb v autoopravárenství, v prodeji nákladních automobilů a náhradních dílů zn. TATRA.

    Autor: Ing. Petr Kropáček
    Foto: Archiv firmy
     

    Nové

    Představujeme GNSS Nivel Point 3

    Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

    Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

    Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

    Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

    Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek