Dnes je 6.5. – svátek slaví Radoslav

Tatra delší než obvykle

Zveřejněno: 6. 11. 2015

Automobilka Tatra vyrobila nejdelší a nejtěžší vozidlo své historie, osminápravový podvozek pro vrtnou soupravu.

Speciál Tatra 16×8|12

Automobilka Tatra vyrobila ve své poválečné historii řadu speciálů, ať už pro armádní provoz nebo pro civilní sektor. Vždy dokázala postavit podvozek „na míru” zákazníka. Samozřejmě základem byl vždy unikátní podvozek tatrovácká koncepce. Konec konců, je to jenom pár let, co pro australského zákazníka postavila speciály s konfigurací „jenom” 8×8, ale s v Evropě nepoužívaným dlouhým rozvorem mezi druhou a třetí nápravou, vybavené vzduchem chlazeným agregátem Tatra s výkonem 280 kW. Ale nechyběl ani podvozek s šesti nápravami, jako nosič ohromné vrtné soupravy. Opět s motorem Tatra, ale s výkonem 325 kW. Možná i skvělé reference právě z Austrálie přiměly německého specialistu Streicher Drilling Technology, že se rozhodnul postavit na podvozku Tatra pevně instalovanou a motorem podvozku poháněnou vrtací soustavu. Vozidlo pak bude sloužit geologickému průzkumu v náročném terénu mimo komunikace.

Hmotnost a zatížitelnost

Celková hmotnost činí přibližně 84 000 kg. Právě vrtné soupravy, velmi nákladná a komplikovaná zařízení, potřebují podvozek postavený doslova na míru. Navíc takový, který je schopen rozměrný celek o mimořádné hmotnosti spolehlivě dopravit do míst ležících daleko od komunikací v terénu, převážně skutečně těžkém.

Po konzultaci se zákazníkem v Kopřivnici postavili podvozek, který má osm náprav se znakem 16×8*12 v souladu s požadavkem zákazníka. Uspořádání hnacího řetězce však umožňuje i pohon všech náprav, tedy 16×16. První tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchotlakovými měchy, jsou zatížitelné hmotností 10 000 kg. Prostřední dvojnáprava je odpružena kombinací vzduchotlakových vlnovců a listových per (tzv. těžké kombinované pérování) se zatížitelností až 16 000 kg (podle typu použitých pneumatik a požadované největší rychlosti). Poslední trojice náprav je opět řiditelná a odpružená vzduchotlakovými měchy se zatížitelností 10 000 kg. Ovládání zadních náprav je kapalinové s elektronickým řízením dodané nizozemskou společností VSE s vazbou na kola předních náprav. Rozvory náprav činí 2150, 2150, 2860, 1450, 2150, 1650, 1650 mm. Řízené nápravy jsou obuty pneumatiky 385/65 R22,5 v jednoduché montáži, prostřední dvojnáprava pak 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. Celková technicky přípustná hmotnost činí 86 400 kg, při volbě odpovídajících pneumatik pak až 92 000 kg.

Pomocí dvou jeřábů byl „jezevčík“ Tatra naložen na podvalník
Pomocí dvou jeřábů byl „jezevčík“ Tatra naložen na podvalník

Výkon

Hnacím agregátem není tentokrát vzduchem chlazený motor Tatra, ale kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o zdvihovém objemu 32 000 cm3 s největším výkonem 839 kW/1132 k a s největším točivým momentem 5143 Nm. Vrcholný výkon bude využíván k pohonu vrtné soupravy, pro vlastní pohon vozidla je výkon a točivý moment řídicí elektronikou snížen řádově na polovinu. Rozměry motoru, ale také jeho „hybridní” využití, si vyžádaly jeho umístění za budku posádky. Na motor navazuje šestistupňová samočinná planetová převodovka Allison 8610 MR s kapalinovým měničem točivého momentu a integrovaným retardérem. Kloubovým hřídelem je točivý moment přenášen do dělicí přídavné převodovky pro volbu pohonu buď vrtné soupravy (plný výkon motoru) s výstupem v horní části skříně, nebo pohonu vozidla (snížený výkon motoru) s výstupem ve spodní části.

Spodní výstup je spojen hřídelem s druhou přídavnou převodovku, která je vestavěna v nosné rouře „tatrováckého” podvozku, a točivý moment je distribuován prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů na kola trvale poháněných náprav (1., 2., 4. a 5.). Obě přídavné převodovky konstrukce Tatra mají skříně a další prvky standardní, koncipované pro sériová vozidla řad Force a Phoenix. Pro chlazení motoru, převodovky a hydraulických okruhů jsou po obou stranách vozidla za budkou řidiče umístěny dva chladící bloky s hydraulicky poháněnými větráky.

Tatra je dlouhá skoro 19 metrů a tak šlo o nadměrnou přepravu
Tatra je dlouhá skoro 19 metrů a tak šlo o nadměrnou přepravu

Rozměry

Vozidlo je osazeno standardní budkou řidiče typu Tatra Force, která je tentokrát nesklopná.

Vzhledem k požadované limitní výšce a s ohledem na zástavbu motoru je posunuta o 200 mm vpřed a o 50 mm dolů. Rám vozidla je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou, střední část si postavil nástavbář. Celková délka vozidla činí 18 080 mm, výška 2490 mm a šířka 3000 mm. Obrysový poloměr zatáčení činí 15 500 mm, stopový 14 300 mm. Vozidlo bylo po zkouškách a testech usazeno dvěma jeřáby na speciální návěs Nooteboom a v režimu „nadměrné přepravy” převezeno do Německa ke kompletaci s nástavbou.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek