AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 28.6. – svátek slaví Lubomír

Stroje Montabert - výkon, kvalita, inovace

Zveřejněno: 10. 5. 2013

Francouzská firma Montabert byla založena v roce 1929. Její oblastí je vývoj a výroba strojů pro těžební odvětví, stavebnictví a demolice. Montabert zaujímá na světovém trhu velmi významné místo, především proto, že představuje technickou špičku.

Úsilí ve vývoji výrobků Montabert je nasměrováno ke zvyšování účinnosti, životnosti a spolehlivosti. Základem jejich úspěchu je prvotřídní výzkumné a vývojové oddělení, kontrola jakosti a kvality, provádění zkoušek spolehlivosti a životnosti a špičková technologie výroby včetně precizního tepelného zpracování.

Dnešním sortimentem Montabertu jsou hydraulická kladiva, hydraulické demoliční nůžky, pulverizéry, drapáky, třídicí a drticí lopaty a lomové vrtačky.

Hydraulická kladiva

Největším výrobním odvětvím jsou hydraulická kladiva, kde firma zaujímá ve světě vůdčí pozici, zejména pro svou mimořádně vysokou úroveň technických a výkonových parametrů, a pro originalitu koncepčních a technických řešení. Silnou mezinárodní vážnost a uznání si Montabert také získal svou neustálou technickou inovací, zvyšující výkonnost, spolehlivost a snižující náklady a prostoje související s údržbou a servisem.

Montabert je např. autorem principu a prvním výrobcem hydraulického kladiva (1969) s membránovým, bezúdržbovým akumulátorem, jež po ukončení patentové ochrany nyní užívá stále větší počet výrobců. Principem akumulátoru je oddělení prostoru s dusíkem od prostoru s olejem membránou, která zamezuje jakémukoliv úniku dusíku z akumulátoru, takže nemůže dojít ke snížení výkonnosti kladiva. U kladiv, kde není membránový akumulátor a dusík je přímo ve styku s pístem, dochází během provozu k únikům dusíku kolem těsnění pístu. Následkem toho klesá tlak dusíku a klesá také výkon kladiva. Proto je nutno častěji měřit tlak dusíku a případně ho doplňovat.

Některé prvky kladiv Montabert nebyly ostatními výrobci doposud rovnocenně technicky vyřešeny a uplatněny, a tak zůstávají pouze předností kladiv Montabert. Jsou to například:

Hydraulické kladivo Blue Line
Hydraulické kladivo Blue Line
  • Plně automatický variabilní systém patentovaný firmou Montabert – podstatou tohoto systému je, že reguluje jak frekvenci, tak i energii podle tvrdosti materiálu, a přesně přizpůsobuje délku úderu pístu okamžitým podmínkám. Každý typ materiálu totiž vyžaduje jiný poměr frekvence a energie úderu. Montabert je tak použitelný pro všechny typy materiálu a ve smíšených podmínkách pracuje efektivněji než kladiva s konstantní energií úderu.
  • Systém Optipower – zachování energie, která přichází od materiálu zpět do kladiva. Tato energie je uložena do akumulátoru a následně přidána do dalšího úderu pístu, takže umožní zvýšit výkon právě tehdy, když je to nutné, tedy pro tvrdé materiály.
  • Uchycení nástroje v kladivu, tzv. TPS systém. Charakteristické pro tento systém jsou zajišťovací čepy sloužící pouze pro uchycení nástroje uvnitř kladiv, které jsou tedy méně opotřebovávány a torzní síly působící na nástroj jsou přenášeny vrchním pouzdrem. Předejde se tak opotřebení nástroje v prostoru zajišťovacích čepů a jeho předčasnému zlomení.

Montabert však neusíná na vavřínech a neustále inovuje nebo rozšiřuje svůj sortiment. V roce 2009 přišel s řadou hydraulických kladiv Blue Line, která se vyznačuje precizním zpracováním v lyonském výrobním závodě, ale vzhledem k cílení do nižších cenových relací nevyužívá veškeré technické finesy typické pro zelená kladiva obdobné velikosti. Nyní řada Blue Line zahrnuje 5 kladiv o hmotnosti 980 až 2 670 kg.

Drticí a třídicí lopaty

Poslední dobou je kladen velký důraz na snižování nákladů a zpracování materiálů přímo v místě stavby, odpadají náklady na odvoz a uložení odpadního materiálu, nákup a dovoz materiálu nového. Proto Montabert přichází s ucelenou řadou drticích lopat pro rypadla a nakladače. Jedná se o 5 modelů lopat pro rypadla o objemu od 0,5 m3 do 3 m3 a stroje od 10 do 100 tun a 2 modely o objemech 0,3 a 0,5 m3 pro nakladače od 3 do 12 tun. Lopata se používá pro drcení nejrůznějších materiálů přímo na místě bez nutnosti další manipulace. Dojde tak k okamžité recyklaci a znovupoužití demoličního nebo jiného odpadu.

Drticí a třídicí lopata CRB 601
Drticí a třídicí lopata CRB 601

Celá konstrukce lopaty je z Hardoxu 400 a pohyblivá, excentricky poháněná čelist, stejně jako pevná čelist jsou vyrobeny z manganové oceli. Podle typu lopaty je možnost nastavit velikost výstupu mezi 10 až 120 mm. Čelisti jsou vyměnitelné a otočitelné pro méně častou nutnost výměny. K usnadnění údržby jsou lopaty vybaveny centrálním mazáním. V případě drcení velkého množství armovaného betonu je možné lopatu vybavit elektromagnetem, který po rozdrcení betonu umožní vyjmutí výztuží z recyklátu.

Pro třídění vytěženého materiálu nebo demoličního odpadu lze použít třídicí lopaty s rotujícím sítem. Výhodou je možnost výměny síta a tím změny velikosti výstupu podle konkrétních požadavků. K dispozici jsou 3 modely lopat o objemu 1,2 až 4,7 m3 pro rypadla od 10 do 50 tun a 6 velikostí sít od 20×20 po 70×70 mm.

Protože cílem Montabertu je určovat trendy dalšího technického vývoje v oboru, můžeme se jistě brzy těšit na zajímavé novinky, z nichž některé budou vystaveny již na světové výstavě bauma 2013.

Autor: Lukáš Janalík
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek