Pásové rypadlo Liebherr bylo vyvinuto a vyrábí se v Colmaru (Francie) a je poháněno dieselovým motorem o výkonu 420 kW/571 HP, který vyhovuje emisním předpisům normy stupně IIIB/tier 4i. Firma se rozhodla stávající používané rypadlo R 954 S-HD nahradit modelem R 980 SME. Nové pásové rypadlo zajišťuje primární nakládku odstřeleného materiálu na dampry, které jej následně převáží k drtiči. Spolu s rypadlem je k nakládce využíván též kolový nakladač L 586.
V lomu, který je soukromým vlastnictvím rodiny Pongratz, je cyklus těžby přesně načasován, a proto je nutná vzájemná sladěnost používaných strojů. Rypadlo R 980 SME je vybaveno lopatou o objemu 6 m3 v HD provedení a nakládá 400 tun/hod. Tato kapacita odpovídá výkonnosti drtiče, který je součástí technologické linky lomu.
- Pásové rypadlo R 980 vyvinuté přímo pro nasazení v lomech.
- Maximální produkce, příznivá spotřeba paliva.
- Rodinná firma Pongratz Schotterwerk GmbH ß Co. KG byla založena v roce 1923 a je vedena paní Ulrikou a Alexanderem Pongratz.
„Nové rypadlo je schopno naložit dampr o nosnosti 40 t ve čtyřech cyklech a větší dampr o nosnosti 50 t v pěti cyklech,” vysvětluje paní Ulrika Pongratzová. „Mezi nakládacími cykly stroj třídí a provádí sekundární rozpojování pomocí demoliční koule,” dodává.
Potřeby velkého vápencového lomu v Ensdorfu-Wolfsbachu o ploše 15 ha nové výkonné pásové rypadlo vyžadují. Je to dáno obtížnými geologickými podmínkami – nerovným podložím a rozsáhlou plochou lomu, horninou s velkou kusovitostí a občasnými vrstvami zeminy. Díky stroji jako je R 980 SME může být těžba rozvíjena i při takto náročných podmínkách.
„Naše rozhodnutí, pořídit výše zmíněný typ rypadla Liebherr, bylo dáno zejména zkušenostmi a technickým know-how dodavatele. Stroj je vybaven mnoha ochrannými prvky. Celá produktová řada, do které rypadlo patří, je vyvíjena a vyráběna speciálně pro lomové provozy. Tyto faktory sehrály při našem výběru klíčovou roli,” vysvětlil pan Alexander Pongratz, technický vedoucí rodinné firmy.
Tato rodinná firma s důvěrou spolupracuje s firmou Liebherr již více než 20 let. Má dobré a dlouhodobé vztahy jak s autorizovaným dealerem, tak i přímo s výrobním závodem v Colmaru. „S rypadly od firmy Liebherr máme dlouhodobě dobré zkušenosti. A pokud se objevily problémy, vždy jsme našli cestu, jak je vyřešit,” dodává pan Alexander Pongratz.
Pásové rypadlo R 980 SME
Liebherr vyvinul produktovou řadu pásových rypadel SME speciálně pro náročné a obtížné provozní podmínky v lomech. Zkratka SME znamená Super Mass Excavation. Pásová rypadla této řady jsou vybavena zesíleným podvozkem, na kterém jsou použity nosné díly z vyšší produktové řady rypadel. Konkrétně u R 980 SME je to podvozek lomového rypadla R 9100 (120 t). V kombinaci s těžkým protizávažím poskytuje mohutnější podvozek větší stabilitu a životnost stroje. Umožňuje rovněž použití velkoobjemových lopat. Hydraulické válce ramene a lopaty mají větší průměry a to spolu s upravenou kinematikou zajišťuje větší rypné a vylamovací síly.
Liebherr R 980 SME má překvapivě nízkou spotřebu paliva – průměrně 51 l/h, která byla dosažena aplikací nových technických systémů rypadla. Jejich základ spočívá v nově vyvinutém hydraulickém systému, vybaveným vlastní elektronikou. Ta zajišťuje optimální efektivitu provozu díky soustavě strategicky umístěných senzorů. Při každém pohybu joysticků systém vyhodnocuje povely a dle provozní situace optimalizuje nastavení provozních hodnot výkonu motoru i hydraulických komponentů pro dosažení nejvyšší efektivity. Tím je zajištěna rychlá, plynulá a přesná práce rypadla. Tok energie v systému je řízen tak, aby byla zajištěna co nejnižší spotřeba paliva. Třetí hydraulický okruh zajišťuje otáčení nástavby rypadla a je řízen tak, aby byl vždy schopen zajistit maximální točivý moment otáčení, bez ohledu na zatížení ostatních hydraulických obvodů. Maximální výkon a rychlost je tedy k dispozici i během současných pohybů ostatních částí rypadla.