Dnes je 9.5. – svátek slaví Ctibor

Stotunový stroj v akci: Pásové rypadlo R 980 SME ve vápencovém lomu Pongratz

Zveřejněno: 20. 11. 2016

Rodinná firma Pongratz Schotterwerk GmbH & Co. KG sídlící v Ensdorfu-Wolfsbachu v Bavorsku provozuje od května 2016 nové pásové rypadlo Liebherr R 980 SME ve svém vápencovém lomu. Stotunové rypadlo je nasazeno na etáži lomu, kde provádí nakládku damprů, rovněž pracuje na skrývce lomu.

Rypadla řady „SME“ firmy Liebherr jsou upravena pro obtížné a náročné podmínky v lomech.

Pásové rypadlo Liebherr bylo vyvinuto a vyrábí se v Colmaru (Francie) a je poháněno dieselovým motorem o výkonu 420 kW/571 HP, který vyhovuje emisním předpisům normy stupně IIIB/tier 4i. Firma se rozhodla stávající používané rypadlo R 954 S-HD nahradit modelem R 980 SME. Nové pásové rypadlo zajišťuje primární nakládku odstřeleného materiálu na dampry, které jej následně převáží k drtiči. Spolu s rypadlem je k nakládce využíván též kolový nakladač L 586.

V lomu, který je soukromým vlastnictvím rodiny Pongratz, je cyklus těžby přesně načasován, a proto je nutná vzájemná sladěnost používaných strojů. Rypadlo R 980 SME je vybaveno lopatou o objemu 6 m3 v HD provedení a nakládá 400 tun/hod. Tato kapacita odpovídá výkonnosti drtiče, který je součástí technologické linky lomu.

  • Pásové rypadlo R 980 vyvinuté přímo pro nasazení v lomech.
  • Maximální produkce, příznivá spotřeba paliva.
  • Rodinná firma Pongratz Schotterwerk GmbH ß Co. KG byla založena v roce 1923 a je vedena paní Ulrikou a Alexanderem Pongratz.

Nové rypadlo je schopno naložit dampr o nosnosti 40 t ve čtyřech cyklech a větší dampr o nosnosti 50 t v pěti cyklech,” vysvětluje paní Ulrika Pongratzová. „Mezi nakládacími cykly stroj třídí a provádí sekundární rozpojování pomocí demoliční koule,” dodává.

Potřeby velkého vápencového lomu v Ensdorfu-Wolfsbachu o ploše 15 ha nové výkonné pásové rypadlo vyžadují. Je to dáno obtížnými geologickými podmínkami – nerovným podložím a rozsáhlou plochou lomu, horninou s velkou kusovitostí a občasnými vrstvami zeminy. Díky stroji jako je R 980 SME může být těžba rozvíjena i při takto náročných podmínkách.

Naše rozhodnutí, pořídit výše zmíněný typ rypadla Liebherr, bylo dáno zejména zkušenostmi a technickým know-how dodavatele. Stroj je vybaven mnoha ochrannými prvky. Celá produktová řada, do které rypadlo patří, je vyvíjena a vyráběna speciálně pro lomové provozy. Tyto faktory sehrály při našem výběru klíčovou roli,” vysvětlil pan Alexander Pongratz, technický vedoucí rodinné firmy.

Tato rodinná firma s důvěrou spolupracuje s firmou Liebherr již více než 20 let. Má dobré a dlouhodobé vztahy jak s autorizovaným dealerem, tak i přímo s výrobním závodem v Colmaru. „S rypadly od firmy Liebherr máme dlouhodobě dobré zkušenosti. A pokud se objevily problémy, vždy jsme našli cestu, jak je vyřešit,” dodává pan Alexander Pongratz.

Pásové rypadlo R 980 SME

Liebherr vyvinul produktovou řadu pásových rypadel SME speciálně pro náročné a obtížné provozní podmínky v lomech. Zkratka SME znamená Super Mass Excavation. Pásová rypadla této řady jsou vybavena zesíleným podvozkem, na kterém jsou použity nosné díly z vyšší produktové řady rypadel. Konkrétně u R 980 SME je to podvozek lomového rypadla R 9100 (120 t). V kombinaci s těžkým protizávažím poskytuje mohutnější podvozek větší stabilitu a životnost stroje. Umožňuje rovněž použití velkoobjemových lopat. Hydraulické válce ramene a lopaty mají větší průměry a to spolu s upravenou kinematikou zajišťuje větší rypné a vylamovací síly.

Liebherr R 980 SME má překvapivě nízkou spotřebu paliva – průměrně 51 l/h, která byla dosažena aplikací nových technických systémů rypadla. Jejich základ spočívá v nově vyvinutém hydraulickém systému, vybaveným vlastní elektronikou. Ta zajišťuje optimální efektivitu provozu díky soustavě strategicky umístěných senzorů. Při každém pohybu joysticků systém vyhodnocuje povely a dle provozní situace optimalizuje nastavení provozních hodnot výkonu motoru i hydraulických komponentů pro dosažení nejvyšší efektivity. Tím je zajištěna rychlá, plynulá a přesná práce rypadla. Tok energie v systému je řízen tak, aby byla zajištěna co nejnižší spotřeba paliva. Třetí hydraulický okruh zajišťuje otáčení nástavby rypadla a je řízen tak, aby byl vždy schopen zajistit maximální točivý moment otáčení, bez ohledu na zatížení ostatních hydraulických obvodů. Maximální výkon a rychlost je tedy k dispozici i během současných pohybů ostatních částí rypadla.

¹) Přeloženo z podkladů firmy Liebherr
Autor: Ing. Jan Kafka
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek