Dnes je 23.3. – svátek slaví Ivona

Stavebnictví se připravuje na moderní technologie

Zveřejněno: 17. 10. 2018

Díky novým technologiím by mohlo být stavebnictví čistější, chytřejší a efektivnější. Jak může průmysl plně využívat inteligentní automatizaci? Alastair Hayfield, výzkumný ředitel společnosti Interact Analysis, se podělil o své poznatky.

Drony jsou nastartovány tak, aby jejich trh v rámci stavebnictví patřil mezi největší

Stavebnictví typicky zaostává za automobilovým odvětvím o tři až pět let. Tedy technologie, které jsou nyní k vidění ve stavebnictví, se poprvé objevily v automobilovém průmyslu před mnoha lety. Každopádně chytré technologie mají už dnes ve stavebnictví pevné místo.

Které technologie zažívají nyní největší boom?

Nejvíce se začínají adaptovat drony. Na veletrhu Intermat bylo k vidění ještě více firem, které se zabývají drony a jejich provozem, než na předešlém ročníku. Ve skutečnosti se předpokládá, že největšího uplatnění se drony dočkají právě ve stavebnictví. Dronů bude do roku 2022 v tomto odvětví za více než než 2 miliardy dolarů. Dalším velkým trendem je elektrifikace, u ní ale trvá déle, než se uvede na trh. Její nástup každopádně uryhlí stále rozšiřující se městské nízkoemisní zóny. V současné době existuje přibližně 200 nízkoemisních zón, zejména v Evropě, takže pokud budou výrobci chtít pokračovat v produbci stavebních strojů pro městská staveniště, pak se skutečně musí zaměřit na vozidla s nízkými emisemi.

Takže výrobci musí být připraveni na posun v konstrukci strojů?

Absolutně. Velkým příkladem je prototypové rýpadlo EX2 značky Volvo. I když je to stále pracovní koncept, zcela nahrazuje hydraulický systém elektrickými pohony a to je docela velký pokrok vpřed, protože každá jiná konstrukce se spoléhá na hydrauliku. Takový krok k elektrifikaci s sebou přináší určité výzvy například v oblasti designu, ale vzhledem k tomu, že některé z těchto otázek dokážeme vyřešit, uvolní inženýry, aby byli s konstrukcí stroje mnohem kreativnější. Je zřejmé, že inteligentnější stroj bez kabiny nabídne mnoho nových možností, pokud jde o prostor, produktivitu, spotřebu paliva a náklady na údržbu.

Jaké jsou výzvy do budoucnoti?

Vyskytnou se otázky týkající se životnosti, zejména v oblasti baterií, protože zákazníci hledají jistotu, že baterie bude mít životnost po celou dobu životnosti stroje nebo bude mít před výměnou přijatelně dlouhý cyklus použití. A pak budou otázky ohledně spolehlivosti, protože stavební stroje se provozují v drsném prostředí. Výrobci budou muset vyřešit, jak rychle získat energii přímo na místě, zejména v odlehlých oblastech. Elektrifikovaný stavební stroj je v době nákupu dražší, proto bude nutné zavést nové obchodní modely a prokázat kvalitu stroje.

A jak inteligentní automatizace ovlivní roli strojníka?

Existuje spousta strašidelných příběhů o tom, že by obsluha byla nahrazena počítačem. Nemyslím si ale, že tomu tak bude. Stroje jsou totiž spíše využívány lidmi, než aby nahradily veškeré jejich aktivity. Například řidič užitkového vozidla musí nějak náklad dostat ven, totéž bude i ve stavebnictví. Automatizace osvobodí operátora od práce, na kterou nemá čas. Jedná se spíše o zvyšování bezpečnosti a produktivity než o nahrazení operátorů.

Zmínil jste se o trhu užitkových vozidel. Bude stavebnictví následovat tento trh?

Je to jistě dobrý příklad. V loňském roce byly tři nebo čtyři společnosti, které představily svá elektrifikovaná vozidla. V posledních několika měsících tento trh explodoval. Nyní téměř každá velká značka představuje své elektrické stroje a investuje do výroby baterií. Je pravděpodobné, že stavebnictví se bude ubírat podobnou cestou, protože konkurence na trhu a zvýšená regulace tomu nahrává.

Vidíte rozdíl v postojích k automatizaci a emisím v regionech?

V Evropě je největší tlak na bezemisní zóny pro jednotlivé městské oblasti. V Číně ale existuje více národní přístup v této oblasti. Pokud jde o drony, v příštích pěti letech čínský trh s drony může zabírat čtvrtinu. V USA se na bezemisní zóny v městských oblastech moc nezaměřují, tam se soustředí na to, jak lze elektrifikaci využít ke snížení nákladů na dopravu. Přibližně 80 % přepravovaného zboží v Severní Americe je přepravováno po silnici, a proto je jasné, že přemýšlí nad spotřebou paliva, náklady a ziskovostí. Japonsko má iniciativu „i-construction” pro zvýšení využívání technologií ve stavebnictví, včetně používání dronů.

Jak bude internet věcí (IoT) umožňovat plné využití těchto nových technologií?

IoT pomůže spojit všechny tyto technologie. Potřebujeme hladkou integraci dat mezi počítači a aplikacemi, aby každý mohl přistupovat k relevantním informacím jak na místě, tak i mimo něj. Skutečná hodnota technologií je v získávání živých údajů přímo ze stroje nebo ze stavby či staveniště. Pokud začneme využívat inteligentní stroje na staveništích, pak jejich skutečná hodnota přijde, když začneme používat konektivitu a cloudové technologie, abychom získali smysluplné informace.

Co by měly firmy dělat, na podnikové úrovni, aby se připravily na budoucnost?

Společnosti v rámci jedné firmy již nemohou samostatně rozvíjet technologie. Jedná se pouze o schopnost migrovat technologie do různých divizí a operačních skupin. Volvo je dobrým příkladem, protože již vyrobilo hodně elektrických autobusů a nyní se strategicky zaměřuje na elektrifikaci ve všech svých odvětvích včetně nákladních automobilů a stavební techniky. Koneckonců, nemá smysl vyvíjet elektrická řešení a nesdílíte je v oblastech, kde to může mít také výhody.

Autor: Milan Jedlička z TZ
Foto: Volvo Construction Equipment

Nové

Volvo Trucks přináší další vylepšení pro úsporu paliva

Zveřejněno 22.3. Modernizované vznětové motory D11 a D13 od Volvo Trucks pro vozidla Volvo FH, FM a FMX splňují nové předpisy Euro 6 Step D a přinášejí řadu vylepšení, díky nimž dopravci sníží náklady na palivo. jít na článek

Extrémní podmínky i výška. To je servis jeřábů Liebherr při stavbě nejvyššího mrakodrapu v Evropě

Zveřejněno 13.3. Nejvyšší mrakodrap Evropy a Ruska, Lakhta Center, nacházející se v Petrohradu ve čtvrti Lakhta na břehu Finského zálivu, je budova o výšce 462 metrů a mající 87 pater. Byla postavena mezi roky 2012 až 2018 pomocí speciálních jeřábů Liebherr. Máme… jít na článek

Od Poclainu k Dháčkům. Výroba prvních rypadel v Martině

Zveřejněno 12.3. Ve spolupráci se externím redaktorem Tomášem Straňákem a jeho týmem jsme pro vás připravili exkluzivní seriál na pokračování, ve kterém vám postupně představíme celou historii výroby populárních československých hydraulických rýpadel (tzv. „déháček“… jít na článek