Pokud se bavíme o segmentu stavebnictví a převozu materiálu na pracovní ploše nebo v otevřeném skladu, jakou byste doporučil manipulační techniku?
Důležitým faktorem je povrch, po kterém bude manipulační technika jezdit, a prostředí, ve kterém se bude vozík převážně pohybovat. Zejména s ohledem na prašnost. V případě horizontální manipulace materiálu určeného pro stavebnictví je ideální vozík se spalovacím motorem, na vzdušnicových pneumatikách s nosností 1,5 až 3,5 tuny. Samozřejmě se bavíme o zpevněných plochách. Pokud by se jednalo o venkovní provoz, doporučil bych spalovací vozík s hydrostatickým pohonem pro manipulaci s těžkými materiály. Vysokozdvižné vozíky nabízíme od 1 do 8,5 tuny ve variantě s elektrickou pohonnou jednotkou. Motorové vozíky od 1,5 do 5 tun poskytujeme s pohonnou jednotkou LPG, CNG, benzín nebo diesel. Od 5 tun výše pouze s dieselovým motorem.
Jak se dovedete vypořádat s tím, že právě povrch není stejný?
Problémem většiny stavebních ploch, na kterých se manipuluje s materiálem, je zásadní nesourodost povrchu, tedy není ideální jako ve skladech. Takže materiál na vidlicích může poskakovat a může dojít k pádu břemene nebo k poškození převáženého materiálu. Proto je vhodné vozík vybavit systémem, který laicky řečeno vidlice odpruží. Jedná se o akumulační hydraulickou nádobu, která kompenzuje rázy při jízdě na nerovném terénu a paleta na vidlicích je stabilní. Vozíky Toyota jsou vybaveny také systémem SAS (System of Active Stability), který aktivně hlídá výkyv zadní nápravy, takže při jízdě po nerovném terénu do zatáček zvyšuje stabilitu vozíku a svým způsobem brání převržení vozíku. Dále aktivně hlídá i stožár při manipulaci do výšky, kdy systém dokáže vyhodnotit rizikovou manipulaci a třeba omezí náklon stožáru směrem dopředu, aby nedošlo ke změně těžiště a převržení vozíku.
Zde určitě svou úlohu mají vhodné pneumatiky. Jaké doporučujete pro tato proměnlivá prostředí?
Pro nerovné plochy a venkovní stavební dvory doporučujeme vzdušnicové pneumatiky, ale jak už to tak bývá, tak se objeví nějaký hřebík či ostrý předmět, a pak hrozí odstávka vozíku. Tomu se dá předcházet superelastickými pneumatikami SOLIDAIR, což je plnopryžová pneumatika, která má po obvodu otvory a díky nimž se chová jako vzdušnicová, co se týká odpružení, a logicky je vyloučeno riziko propíchnutí.
Jestliže se vozíky pohybují v prašnějším nebo hlučnějším prostředí, je posílena těsnost a odolnost nebo další technické prvky těchto vozíků?
Právě prašnost je nepřítel každého stroje, protože se dostane do míst, která jsou pak více opotřebována nebo stroj vyřadí z provozu. Zejména je potřeba chránit motor, který potřebuje kyslík pro svůj chod. Proto poskytujeme doplňkové systémy filtrace vzduchu pro nasávání do motoru, ať je to už cyklonový filtr, nebo přídavný čistič vzduchu k nasání vozíku umístěný těsně pod střechou kabiny. Samotná kabina může být vybavena prachovými a pylovými filtry. Pro odhlučnění kabiny poskytujeme speciální sady pro lepší zvukovou izolaci krytů motorového prostoru. Při skládání kamionu je potřeba, aby podvozek byl tuhý a byla posílena stabilita vozíku, ale je možné poskytnout zákazníkovi kabinu uloženou na silentblocích, kdy řidič není úplně svázán s podvozkem. Dále lze vozík vybavit otáčecí sedačkou nebo lépe odpruženou sedačkou, variabilita řešení je zde široká.
A co venkovní doplňky jako například detekce vozidla před vámi, přiblížení se k materiálu a další senzory?
Největší zájem ze strany zákazníků je o posílení světel. Vozík tedy můžeme vybavit nadstandardním osvětlením, jakým jsou světlomety na stožáru, dále na vrchní i spodní části kabiny nebo LEDkové osvětlení. Mezi další řešení patří senzory pro couvání, systém detekování chodců, kteří můžou vstoupit do prostoru za vozík, ale i bezpečnostní pásy se spínačem, bez jehož zapnutí vozík nepojede pro posílení bezpečnosti řidiče.
V dnešní době jsou skladové jednotky vybaveny čárovými kódy pro vazbu na skladové systémy. Je možnost využít čtečku čárových kódů a jiné skenery na panelu vozíku?
Ano, každý vozík může být vybaven elektrickou zásuvkou pro připojení jakéhokoliv terminálu skladového systému (WMS, SAP), včetně čtečky čárového kódu, nebo RIFD kódů.
Jak je posílena bezpečnost kabiny s ohledem na možnost poničení při manipulaci?
Každý vozík je koncipován tak, aby využil svůj potenciál pro manipulaci a současně, aby byla poskytnuta maximální bezpečnost obsluhy v kabině, zejména posílením výztuh kabiny. Co se týká střechy u vysokozdvižného vozíku, musí být co nejvíce průhledná, aby měl řidič maximální výhled z kabiny. Jakákoliv další výztuha je za cenu omezení výhledu z kabiny. I přesto máme v nabídce přídavné ochranné rámy nad kabinu, které chrání řidiče proti pádu břemene na kabinu ze shora. Samozřejmě i čelní sklo může být vybaveno rámem s pletivem, nebo dovedeme další ochranné prvky na individuální požadavky zákazníka.
Můžete uvést doplňkové pomůcky pro manipulaci (přídavné ližiny, vaky a další)?
Pro manipulaci na klasických vidlicích máme přídavné nástavce na vidlice, které lze využít jako jeřáb s hákem. Takže je možnost zavěsit pytel s inertním materiálem nebo závěsná lana se svázaným materiálem. Dále přídavná zařízení pro odběr například zámkové dlažby z palety, aby se dala odebírat po jednotlivých vrstvách. Také poskytujeme manipulátory se sudy pro obracení sudů, nástavce na prodloužení vidlic pro palety delší než jsou běžné, protiskluzové pásy na vidlice v podobě magnetické gumové vrstvy, která tak zabraňuje klouzání ocelových kontejnerů nebo palet. Při manipulaci s kulatinami nebo stavební ocelí lze použít polohovač vidlic, který umožní roztáhnout vidlici přes šířku vozíku.
Je potřeba posílit kontrolu manipulační techniky ve stavebních provozech, aby se snížil častý servisní zásah?
Pro tyto provozy by bylo vhodnější dělat častější prohlídky, jelikož se jedná o velkou zátěž pro šasi vozíku a motor, zejména jeho vzduchový filtr, který je nutné kontrolovat případně vyměnit častěji. Určitě je na místě denní kontrola prováděná řidičem. Provozujeme vozíky v betonárkách, kde se jedná o velkou prověrku kvality vozíků s ohledem na prašnost. Obvyklý interval prohlídky je u motorových vozíků 500 motohodin, ale právě díky tomu, že právě obsluha provádí rutinní úkony na bázi denní a týdenní prohlídky, je životnost vozíků v tomto prostředí daleko vyšší.