Na speciální přání firmy PRAGIS a.s. divize Podzemní stavby firma ENTRACON upravila a vyrobila vyvážecí soupravu na kloubového dumpera, určeného pro práce v podzemí ve štole pod Strahovským tunelem. Jak probíhají práce v této štole jsme se dozvěděli od Ing. Jaroslava Chabra, ředitele divize Podzemní stavby PRAGIS a.s.
Ojedinělá technologie
Když jsme získali zakázku na raženou štolu pod Strahovským tunelem, museli jsme vymyslet zcela ojedinělou technologii, která by byla vhodná pro tyto práce.
Ražená štola je vyztužena obloukovou výztuží K21, ocelovou sítí a stříkaným betonem a plocha výrubu je cca 10 m2. Potřebovali jsme stroje, které by byly ve štole použitelné při zachování podmínek bezpečnosti práce, byly dobře ovladatelné a měly dostatečný výkon. Oslovili jsme několik konstrukčních a výrobních firem. Nejvíce našim požadavkům vyšly vstříc firmy ENTRACON a DUVAS-UNI.
Technika a technické podmínky
Firma DUVAS-UNI vyrobila a dodala univerzální důlní nakládač s teleskopickým ramenem o šířce 1,2 m, výšce 1,3 m, délce 7 m a hmotnosti 10 t. Díky rychloupínacímu zařízení lze pohotově vyměňovat hydraulické kladivo za nakládací lžíci o objemu 0,7m3 s bočním výsypem. Rubanina z čelby štoly je přepravena na hřeblový dopravník, který je zavěšen tak, aby pod něj mohl najet dumper.

Firma ENTRACON vyrobila a upravila lesní vyvážecí soupravu Delaware na stavební vyvážecí soupravu Delaware tj. malý kloubový dumper Delaware s korbou a sníženou kabinou, ve které je otočná sedačka obsluhy stroje. Ta je velmi důležitá, vzhledem k omezeným podmínkám štoly. (Celý stroj se nemá kde otočit).
Základní technické údaje vyvážecí soupravy: maximální výška stroje je 2615 mm (kabina), celková délka 6535 mm, horní šířka korby 1710 mm, nakládací výška na korbu je 1700 mm a celkový objem korby je 3,5 m3. Díky velikosti a rozměrům může být tato vyvážecí souprava, za podmínek stanovených ČBÚ, nasazena ve štole.

Malý kloubový dumper Delaware s korbou a sníženou kabinou
Vlastní práce
Práce na štole pod Strahovským tunelem začaly v červnu 2009, celá strojní sestava je nasazena od ledna letošního roku.

Schéma ražené štoly
Práce jsou prováděny v třísměnném provozu. Za 24 hodin jsou vyraženy a kompletně provedeny dva metry štoly (postup je limitován technologií zajištění výrubu). Štola je dlouhá 750 m a dnes jsou práce zhruba v jedné třetině. Štola by měla být dokončena na konci příštího roku. Stroje jsou dostatečně výkonné a pracují bez problémů.