Jak potvrdil Daniel Sys, ředitel výhradního distributora stavebních strojů Komatsu na českém trhu – společnosti KUHN - BOHEMIA, všechny zmíněné typy jsou připraveny i pro tuzemské zákazníky.
Kolové nakladače WA270-8 a WA320-8
Nové kolové nakladače WA270-8 a WA320-8 jsou víceužitkové užitné stroje pro téměř jakékoli staveniště s rychloupínacím zařízením pro snadné připevnění příslušenství a motory splňující certifikaci EU Stage IV, které poskytují až o tři procenta nižší spotřebu paliva. Postavené na výhodách svých předchůdců nabízí zákazníkům vynikající kombinaci stability, rozjezdové a hnací síly. Díky svým vlastnostem a konstrukci je lze použít prakticky v každé pracovní operaci – od manipulace s paletami až k těžbě materiálu.
„Tyto nové stroje Komatsu splňují důležité potřeby zákazníka, tedy snadný provoz a vysokou všestrannost,” říká Daniel Sys. „Kombinace vyspělého hydrostatického pohonu a paralelní Z-kinematika nabízejí velké zvedací síly, které umožňují snadné a rychlé naplnění nabírací lopaty. Oba nakladače jsou ideální pro nakládku materiálu a pro zemní práce.”
Méně paliva a čistší vzduch
Nakladače pod kapotou ukrývají výkonné a čisté motory Komatsu o síle 111 kW (WA270-8), resp. 127 kW (WA320-8). Filtr pevných částic (KDPF = Komatsu Diesel Particulate Filter) a další složky zpracování výfukových plynů spolupracují s motorem s cílem zvýšit jeho účinnost a prodloužit mu životnost. Nový systém SCR (Selective Catalytic Reduction) dále snižuje emise NOx o 80 % za použití přídavku AdBlue®. A systém „Auto-Idle Shutdown” (neboli Automatické vypnutí při nečinnosti) zabraňuje zbytečné spotřebě paliva.
Upravená nabírací lopata Komatsu zlepšuje pronikání do materiálu a je jednodušší ji naplnit. Má delší dno, modifikovaný tvar zadních a bočních stěn a novou konstrukci zábrany proti vysypání nabraného materiálu. To stupňuje provozní komfort a produktivitu strojů, což přispívá rovněž k nižší spotřebě paliva.
Motory obou kolových nakladačů mohou pracovat na nejvyšší účinnost díky přesnému řízení, snížení rychlosti výfukových plynů (EGR = Exhaust Gas Recirculation) a zdokonalenému turbodmychadlu s variabilní geometrií (VGT = Variable Geometry Turbocharger). Nová řídicí jednotka motoru a pokročilé načasování vstřiku pomáhají zvýšit produktivitu a také snížit spotřebu paliva, a to bez ohledu na druh pracovní činnosti.
Nový typ joystickového řízení umožňuje přesnější řízení nakladačů. Strojník může nyní sedět v novém vzduchem odpruženém a plně nastavitelném sedadle, odkud lze ovládat stroj bez velkého úsilí. První rychlostní stupeň režim „Creep” umožňuje řidiči nastavení pojezdové rychlostí od 1 km/h na 13 km/h a snadno se řídí pomocí volantu.
Další výhody
Sedmipalcový celobarevný monitor s vysokým rozlišením poskytuje klíčové údaje stroje včetně stavu filtru pevných částic stroje (KDPF = Komatsu Diesel Particulate Filter) a informace o AdBlue®, spotřebě paliva a výkonu.
Čištění a údržba je snadnější než kdy jindy. Chladicí ventilátor se vyklápí ven, má širší rozteč žebrování a standardní auto-reverzní funkci. Plně výklopné dveře motoru poskytují rychlý a pohodlný přístup pro denní kontrolu a servis. Optické měřidlo na AdBlue® plnícím víčku minimalizuje riziko přeplnění a další zavěšené panely na obou stranách stroje usnadňují přístup ke komponentům.
Rýpadlo PC210NLC-11
Vedoucí postavení firmy Komatsu v oblasti technologií a inovací využívá také hydraulické rýpadlo PC210NLC-11. Má v průměru o 15 % efektivnější využití paliva, úzkou horní konstrukci s inovovaným designem kabiny a vyšší bezpečností a provozuschopností. Produktivita stroje je tak maximalizována a provozní náklady sníženy. Komatsu PC210NLC-11 nabízí až o 28 procent větší rypnou sílu, zlepšenou stabilitu a výkon motoru 123 kW.
„Tato nová úzká verze rýpadla PC210NLC-11 dělá mnohem víc než jen plní emisní předpisy EU Stage IV: poskytuje významný pokrok ve spotřebě paliva, 3G komunikaci, zvyšuje komfort obsluhy a zahrnuje nové bezpečnostní prvky spolu s lepším výkonem při zvedání, stoupání do svahu a nakládání materiálu na nákladní auta. Nová viskózní spojka mění otáčky chladicího ventilátoru tak, aby to odpovídalo požadovanému chlazení, které nejen šetří palivo, ale také snižuje hlučnost a pomáhá vytvářet nejtišší stroj ve své třídě,” konstatuje Daniel Sys.
Stejně jako u výše zmíněných nakladačů přispívá systém SCR ke sníženi emisí NOx použitím přísady AdBlue®. S pokročilým elektronickým řídicím systémem, který ovládá průtok vzduchu, vstřikování paliva, parametry spalování a následné zpracování výfukových plynů, motor Komatsu optimalizuje výkon, snižuje emise a poskytuje pokročilé diagnostické schopnosti. Zákazníci tak mají prospěch z nižší spotřeby paliva bez ztráty výkonu. Pro přesné řízení teploty a kontroly vzduchu a pro delší životnost součástek je také použito turbodmychadlo s variabilní geometrií a ventil recirkulace výfukových plynů. Aby byla zajištěna spolehlivost a životnost stroje v náročných podmínkách, Komatsu vyvinul celý systém včetně řídicího software, který je rozhodující pro účinné fungování systému zpracování výfukových plynů.
Prostředí řidiče
Nový systém spojky ventilátoru ovládá optimální rychlost ventilátoru, snižuje spotřebu paliva a také přispívá ke snížení hluku v kabině až do 67 dB (A), což je nejnižší úroveň ve své třídě. ROPS certifikovaná kabina speciálně určená pro hydraulická rýpadla získává odolnost díky posílenému rámu konstrukce. Je namontována na viskózních tlumičích pro snížení hladiny vibrací. Standardní vyhřívané vzduchem odpružené sedadlo s vysokým opěradlem zad přichází s nově navrženými plně nastavitelnými loketními opěrkami pro zlepšení pohodlí. Opět sedmipalcový LCD širokoúhlý barevný monitor s vysokým rozlišením je vybaven vylepšenými vlastnostmi a zobrazuje informace v 26 jazycích pro globální podporu. Řidič může snadno vybrat až šest pracovních režimů, aby odpovídaly výkonu stroje do aplikace. Nový panel monitoru poskytuje informace o hladině kapaliny AdBlue®, Eco poradenství, provozních záznamech, historii spotřeby paliva a informací týkající se využití stroje. Aby byla zvýšena bezpečnost práce, standardní zpětné zrcátko a kamery snímající druhou boční stranu poskytují řidiči pohled na šířku na oblast bezprostředně za strojem.
Pohodlná údržba a schopnost provozu
PC210NLC-11 nabízí snadnější přístup při údržbě, což pomáhá snižovat nákladné prostoje. Má zábradlí na obou stranách horní konstrukce pro snadnější přístup, chladič a chladící box hydraulického oleje chladiče jsou umístěny vedle sebe, což usnadňuje údržbu a servis v případě potřeby. Rýpadlo je vybaveno exkluzivním systémem Komatsu EMMS (Equipment Management Monitoring System), který má lepší diagnostické funkce, které umožňují řidiči a technikům lepší možnosti monitorování a odstraňování závad. EMMS také průběžně monitoruje všechny kritické systémy, preventivní údržbu a poskytuje pomoc při odstraňování závad, aby se minimalizovala doba diagnostiky a opravy.
Rýpadlo PC170LC-11
Špičkové technologie motoru s plně integrovaným systémem SCR kombinuje také nové rýpadlo PC170LC-11. Díky pokroku ve spotřebě paliva, ve zvýšeném komfortu pro řidiče, vyšší bezpečnosti stroje, vylepšených bezpečnostních prvcích a Komtraxu Step 5 s 3G komunikací motor rýpadla PC170LC-11 toho zvládne mnohem více, než je pouhé splnění emisních předpisů EU Stage IV. Například bezpečnost je zvýšena prostřednictvím Komatsu volitelného systému KomVision™, který využívá řadu síťových kamer, které poskytují řidiči v reálném čase pohled z ptačí perspektivy na bezprostřední okolí stroje.