Současně s příchodem nového importéra se rozjela tour, v rámci které je představována nová modelová řada rypadel ZAXIS pro rok 2016. Vybraní provozovatelé tak mají možnost zapůjčit si na týden 35tunové rypadlo HITACHI ZAXIS 350LC, otestovat ho přímo v provozu a v praxi se přesvědčit o kvalitě jeho zpracování, výkonu a hospodárnosti provozu.
HITACHI ZAXIS 350LC-6
Šestá generace ZAXISů se stejně jako předchozí modely zaměřuje na vysokou efektivitu a s ní související nízké provozními náklady, je komfortní a zároveň dostatečně robustní i pro práci v náročných podmínkách těžby. Oproti páté generaci byla kvůli emisním limitům místo filtru pevných částic použita technologie selektivní katalytické redukce (AdBlue), vylepšen systém se třemi hydraulickými čerpadly TRIAS, upravena ergonomie, přidány pro bezpečnost kryty zábradlí nebo použito trojvedení pásu.
Rypadlo ZX350LC-6
Hmotnost: | 35 090 kg |
Motor: | Isuzu 6HK1, emisní norma EU Stage IV |
Výkon: | 202 kW (271 HP) |
Objem lžíce: | 0,99–2,13 m3 |
Max. hloubka rýpání: | 8,18 m |
Rypná síla lopaty / násady: | 246 kN / 159 kN |
Ohlasy uživatelů
Za redakci Stavební techniky jsme se vypravili na pomezí Olomouckého a Moravskoslezského kraje, kde testování rypadla v současné době probíhá. Minulý týden bylo nasazeno v kamenolomu Podhůra provozovaným KAMENOLOMY ČR s.r.o., nyní pro společnost SKANSKA nakládá dempry ve Štěrkopískovně Mankovice. Z Mankovic také pochází fotografie stroje při práci.
Pan Čapka ze společnosti SKANSKA byl s rypadlem spokojen. Za necelý týden testování ho zaujala rychlost rypadla. Dle něho má každá značka nějakou přednost, u HITACHI je to trojice hydraulických čerpadel a kvalitní konstrukce. Provozní náklady nelze objektivně za tak krátkou dobu porovnat, neboť by k tomu byla potřeba dvojice rypadel ve stejné hmotnostní kategorii obsluhovaná stejným strojníkem a vykonávající stejnou práci. Na zprůměrovanou dlouhodobou spotřebu, stejně jako na posouzení spolehlivosti stroje je týden provozu málo. Každopádně nový ZAXIS je podle něho se zavedenými značkami jak výkonem, tak i technickým zpracováním a komfortem obsluhy plně konkurenceschopný. Vhodnější pro testovanou činnost by ale bylo rýpadlo větší hmotností kategorie.
V kamenolomu Podhůra, provozovaným KAMENOLOMY ČR s.r.o., se rypadlo představilo premiérově. O poznatcích z testování se s námi podělil pan Ing. Minařík , který zprostředkoval také dojmy obsluhy. Strojník, který má zkušenosti z řízení různých typů strojů a značek uvedl, že ergonomie a kvalita stroje odpovídá jeho představám o novém bagru. Všiml si dobrého zpracování a ohodnotil rychlost stroje – za zmínku určitě stojí, že při vybraných činnostech, např. nakládání drobného kameniva, dosahoval ZAXIS stejných výsledků, jak souběžně provozované rypadlo o 10 tun těžší. Pro náročnější práce, jako nakládání několikatunových kamenů, by ale volil těžší verzi. Velký benefit podle něho představuje zadní kamera napojená na display ovládacího panelu. Při otáčení tak vidí, jestli za ním není například odkutálený kámen. A pokud je, otočí se jednoduše na druhou stranu a odhrne ho. Taktéž při přesunech mezi etážemi má přehled o provozu za sebou a může se třeba uhnout dempru tak, aby ho zbytečně nezdržoval. Pan Ing. Minarik zase ocenil výbornou komunikaci a profesionální přístup pana Igora Sýkory a vůbec celé společnosti NET. Zdůraznil, že vzhledem k velkým nákladům na prostoje je stěžejní servis a dostupnost náhradních dílů. Za zajímavý považoval také on-line systém pro decentralizované řízení vozového parku, kde má přístup ke všem klíčovým datům a může na jejich základě vyhodnocovat provoz stroje nebo plánovat údržbu na období odstávek.
Na jaře 2016 i s nakladačem
Předváděcí tour s rypadlem ZAXIS 350LC je již nyní hodnocena velice pozitivně, a proto je přichystáno její „rozšířené” pokračování. Od jara 2016 se mohou strojníci těšit na těžší, 45tunový model rypadla, doplněný o dalšího zástupce oranžové stavební techniky – kolový nakladač. Tour bude zakončena na veletrhu EXPO MOKRÁ 2016.
O firmě NET spol. s r.o.
Společnost Net spol. s r.o. byla založena v roce 1991 a primárně se zaměřuje na služby v oblasti stavební a manipulační techniky. Kromě HITACHI je na českém trhu také výhradním zastoupením značek MANITOU, GEHL a VF VENIERI. Obchodní a především servisní síť má rozprostřenou po celé České republice, hlavní středisko je situováno nedaleko Uherského Hradiště v obci Huštěnovice na hlavním silničním tahu směr Přerov–Olomouc.