Univerzální bednění PERI DUO
Dnes je 15.9. – svátek slaví Jolana

Stavební jeřáby Liebherr na estakádě v Považské Bystrici

Zveřejněno: 13. 1. 2010

Jeden z nejvýznamnějších a nejočekávanějších projektů v současnosti co do objemu vynaložených finančních prostředků a technické náročnosti je výstavba úseku dálnice D1 Sverepec – Vrtižer na Slovensku.

Rozpočet 10 km úseku dosahuje astronomických 325 mil. EUR (9,8 mld. korun). Dílo odstraní nejproblematičtější úsek trasy dálnice mezi Bratislavou a Žilinou. Jednoznačně nejkomplikovanějším úsekem je vybudování městské estakády, která bude nadcházet městskou část Považské Bystrice. Městská estakáda bude v nejvyšším místě až 40 m nad terénem a nad železniční tratí povede dálnice ve výšce 30 m.

Dálniční mosty

Koncepce mostních objektů je ovlivněna především velmi členitým terénem, kterým je trasa dálnice vedena, a též tím, že její finální úsek prochází inundací Váhu a úzkým koridorem mezi Váhem a Hričovským kanálem. Tyto okolnosti si vynutily použít u mostních objektů technické řešení a technologie, které umožní přemostění dálnice přes tyto náročné překážky.

Rekordní dilatační délkou a na vrženou technologií výstavby bude unikátní most na dálnici „Hričovský kanál”. Následující dálniční most přes Váh bude zajímavý nekonvenčním řešením. Mostní objekty na křižovatce „Centrum” tvoří zase velmi komplikovaný dilatační komplex.


Jednopilířový podpěrný systém

Jak už bylo zmíněno, dominantním objektem celé stavby bude „Městská estakáda”. Tímto objektem přemosťuje dálnice nejchoulostivější místo stavby – zastavené centrum Považské Bystrice. Tuto skutečnost zohledňuje i projektový návrh objektu. Nosnou konstrukci estakády bude tvořit jeden konstrukční celek na celou šířku dálnice, což umožní použít úsporný jednopilířový podpěrný systém.

Na všech mostních objektech kromě jednoho, na kterém byly odkopané základy, byly vyrobeny základy pilířů, úložné prahy a opory, pokračuje betonáž nadzákladu, armování hlavic na pilířích, montáž a kompletizace výsuvné skruže. Také byly postaveny velkoprůměrové piloty pro některé pilíře.


Spolehlivé a efektivní věžové jeřáby

Samotná realizace výstavby této estakády je bez použití věžových jeřábů prakticky nemožná. Už před samotnou výstavbou pilířů přemostění byla k spolupráci přizvána firma Kranimex, jakožto jeden z největších dodavatelů stavebních věžových jeřábů Liebherr ve Slovenské i České republice. Už v přípravě vznikla potřeba konzultace s navrhnutím nejvhodnějších typů stavebních věžových jeřábů pro daný projekt, konkrétně pro výstavbu nosných pilířů 7, 8, 9, 10 a 11.


Hlavní požadavek na dodávku věžových jeřábů reflektoval nejen na samotné parametry jeřábů, ale také na maximální spolehlivost, rychlost a efektivnost, okamžité servisní zabezpečení a jak se později ukázalo, také na flexibilitu.

Na výstavbu pilířů č. 7, 9 a 10 byly společností Kranimex dodány věžové jeřáby Liebherr 280 EC-H12 s původní výškou pod hák 44,3 m, 44,3 m a 48,8 m s maximální nosností 12 t a délkou výložníku 65 m pro pilíř č. 7 a 70 m vyložením jeřábů na pilířích č. 9 a č. 10.

Liebherr 200 EC-H10 Litronic, nasazený na pilíři č. 8, měl původní výšku 49 m, 60 m rameno a maximální nosnost 10 t. Na pilíři č. 11 „operuje” jeřáb Liebherr 180 EC-H s původní výškou 44,5 m, 60 m ramenem a maximální nosností 10 t. Všechny jeřáby jsou volně stojící, postavené na betonových základech a spodní část tvoří stacionární podvozky s centrální zátěží.


Operativní řešení

Flexibilita jeřábů Liebherr se jako neocenitelná ukázala při rozhodnutí o změně technologie výstavby estakády, kde bylo okamžitě potřebné zvýšení výšky pod hák všech jeřábů v průměru o 9 m, kde např. Liebherr 200 EC-H12 má současnou výšku pod hák 61,4 m. Dodavatel zdvihací techniky zareagoval promptně, ale bez dlouholetých zkušeností, materiálně-technického zázemí, kvalifikovaného personálu a 100% nasazení by byl výsledek s určitostí jiný. Operativní řešení si vyžádala změna zakládání, tvaru podpěr a tvaru konstrukčního systému nosné konstrukce.

Na prvním úseku přemostění dálnice byl firmou Kranimex namontován a uveden do provozu jeřáb Liebherr 130 EC-B, který je ve vlastnictví firmy Doprastav a.s., a též byl zapůjčen jeřáb Liebherr 90 EC v úseku Považské Podhradí pro firmu Boegl a Krýsl, tentokrát v pojízdné verzi podvozku, což umožnilo podstatně zvětšit rádius jeřábu.


Autor: Ing. Tomáš Holan
Foto: Ing. Tomáš Holan
 

Nové

Bobcat E27 přináší do Domova Laguna Psáry sílu, efektivitu a radost z práce

Zveřejněno 15.9. Domov Laguna Psáry, který pečuje o více než stovku klientů s mentálním postižením, získal na dlouhodobou zápůjčku minirypadlo Bobcat E27. Tento český stroj z Dobříše výrazně usnadňuje údržbu areálu a umožňuje zapojit klienty do prací, které by jinak… celý příspěvek

Ve firmě ASbud opraví hydrauliku i motor nebo k vám vyšlou servis klimatizací

Zveřejněno 13.9. Známý dodavatel stavebních strojů a mechanizace se sídlem na Valašsku, společnost ASbud Česká Republika, s. r. o., spustil v posledních týdnech pro své zákazníky několik nových služeb, které zlepšují již tak vysokou úroveň jeho poprodejní péče.… celý příspěvek

Fascinace má jméno SANY: Výroba strojů je jako z jiné galaxie

Zveřejněno 11.9. V elitní společnosti deseti nejobdivovanějších firem v Číně se značka SANY loni objevila již počtrnácté. V anketě, pořádané prestižním ekonomickým magazínem Fortune China, dokonce obsadila pozici ve výběru All-Star, což se žádnému jinému výrobci… celý příspěvek