AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 1.7. – svátek slaví Jaroslava

Společnost Atlas Copco je připravena na novou legislativu upravující emise výfukových plynů dle norem EPA TIER 4A a EU STAGE III B

Zveřejněno: 10. 10. 2010

Společnost Atlas Copco patří mezi přední světové dodavatele technologických zařízení pro průmysl a stavebnictví s více než 135-ti lety zkušeností, která je známá svým inovativním přístupem k vývoji strojů a zařízení s ohledem na plnění platných legislativních požadavků, které dokonce v mnoha směrech vysoce překračuje. Zajímalo nás, jak je Atlas Copco připravenou na novou legislativu upravující emise výfukových plynů. Zeptali jsme se Petra Přinosila, vedoucího divize mobilních kompresorů ve společnosti Atlas Copco.

Ještě než začneme, zajímalo by nás, zda Vaší společnosti ovlivnila ekonomická krize?

Ovlivnila nás stejně jako většinu společností. Myslím si, že oblast stavebnictví byla tou, která byla zasažena více než jiné a prodej nových strojů nebyl přesně takový, jaký jsme si představovali. Museli jsme se přizpůsobit vzniklé situaci, najít rezervy ve vlastních řadách, nabídnout zákazníkům úspornější řešení a podporovat je v tomto nelehkém období.

Jaká je současná situace?

V prodeji pozorujeme pozvolný nárůst, i když situace ve stavebnictví stále ještě není zcela růžová. Atlas Copco se v současné době ještě více zaměřuje na vývoj výkonnějších strojů s nižšími provozními náklady. Navíc po celém světě dochází k zpřísňování norem pro stavební stroje, což samozřejmě nutí firmy obnovovat jejich vozové parky.

Jaké normy máte na mysli?

Především akustické normy na hlučnost stavebních strojů a normy na množství výfukových emisí, které tyto stroje vypouštějí do ovzduší. Právě u normy na výfukové emise u nesilničních pojízdných stavebních strojů (kam patří mobilní kompresory pozn.redakce) dojde od ledna roku 2011 k dalšímu zpřísnění. Legislativa nově upravuje povolené množství obsahu částic a sazí ve výfukových plynech. Zatím jen pro naftové motory o výkonu 130 až 560 kW, ale v dalších letech dojde k úpravám také u menších typů motorů.

Spadají Vaše stroje do této kategorie? Pokud ano, jakým způsobem bude Atlas Copco reagovat na tyto změny?

Ano, naše nejvýkonnější kompresory mají dieselové motory s výkonem překročující 130 kW. V těchto kompresorech používáme motory Caterpillar. Tyto motory budou muset od ledna 2011 splňovat tzv. normu Tier 3B pro provoz v zemích EU. Na přicházející změnu jsme již připraveni a první prototyp kompresoru splňující normu Tier 3B byl již představen v dubnu na BAUMĚ 2010. Jednalo se o kompresor XRHS 366Cd (20 bar, 22,2m3/min) s novým motorem CAT C9.3 s technologií ACERT. Společnost Caterpillar použila metodu recirkulace výfukových plynů ve spojení s filtrem prachových částic tzv. EGR/DPF systém. Výhodou této technologie je mimo jiné fakt, že zákazníci nebudou muset doplňovat do paliva tzv. DEF kapalinu (Diesel Exhaust Fluid) ani AdBlue, které jsou nyní používány pro silniční motory.

Mobilní kompresor XRHS 366
Mobilní kompresor XRHS 366 s novým motorem CAT C9.3 a s technologií ACERT

Ovlivní použití tohoto systému pořizovací cenu stroje?

Bohužel ano. Pořizovací náklady nových motorů jsou poměrně vysoké, což samozřejmě ovlivní pořizovací ceny zařízení od všech výrobců.

Máte nyní představu o možném navýšení ceny?

Naší snahou bude samozřejmě navýšení co nejvíce minimalizovat, ale prvotní odhady navýšení cen jsou kolem 30 až 40 % vzhledem k současným cenám. Předpokládáme, že obdobně bude muset ceny navyšovat i konkurence.

Jak si myslíte, že na to budou reagovat zákazníci?

Je pravdou, že se nejedná o nízké navýšení a bezpochyby to ovlivní prodej nových strojů v roce 2011. Na druhou stranu je to krok správným směrem. Společnost Atlas Copco věnuje nemalé investice do vývoje a hledání dlouhodobě udržitelných řešení a každý legislativní krok vedoucí ke zlepšení ochrany životního prostředí má naši maximální podporu.

Děkujeme za poskytnutý rozhovor a přejeme hodně úspěchů v prodeji.

Autor: Ing. Jindra Landová
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek