Dnes je 4.4. – svátek slaví Ivana

Speciální datum pro speciální událost: Noční demolice mostu na D1 u Humpolce

Zveřejněno: 25. 3. 2020

Píše se 29. únor 2020 a před početnou flotilou těžkých strojů stojí důležitý úkol. Má se během několika hodin zbourat další most přes dálnici D1. Vše musí šlapat, neboť termíny jsou jasně dány. Podaří se?

Samotná demolice mostu začala v 20.00 hodin, ale přípravy probíhaly už od rána
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Před deseti lety to zrekonstruovali za evropský peníze a teď to bouraj,” kroutí hlavou starší pán s holemi, který se stejně jako další obyvatelé Humpolce přišel podívat na večerní demoliční akci. Rekonstrukce mostu, která stála 22 milionů, zahrnovala i zpevnění říms. O to těžší bude nyní most zbourat.

Dodavatelská firma má s prováděním obdobných akcí bohaté zkušenosti, zaměstnává zručné strojníky a do akce vyslala více než dostatek strojů. Největší z nich, 50tunové demoliční rypadlo Liebherr R944C V s výměnným ramenem, výklopnou kabinou a nůžkami Epiroc CC 3700, sedlá Radek Nedoma. Bourání dálničních mostů je jeho každoroční chleba.

Společně se svými promrzlými kolegy je na stavbě už od rána, aby bylo všechno připravené tak, že se ve 20.00 budou moci rypadla zahryznout do mostu. Pod mostem je navezen polštář chránící povrch komunikace, z mostu je demontované zábradlí, doprava je odkloněna, rypadla sjíždějí po vybudované rampě dolů na dálnici.

Pod most nejdříve vjíždí 33tunové pásové rypadlo R936 LC s nůžkami Atlas Copco, následovaný je 30tunovým R924 Compact s kladivem téhož producenta bouracího příslušenství. Oba stroje následně podjíždějí pod mostem na severní návětrnou stranu. Dnes fouká hodně a jakmile se začne bourat, půjde veškerý prach právě na tato dvě rypadla.

Jižní stranu mostu obslouží rypadla hned tři – Radkův Liebherr R944C V s nůžkami Epiroc CC 3700, 33tunový R934C LC s nůžkami Atlas Copco CC2500 a další, zcela nový 33tunový R936 LC s kladivem Atlas Copco. Kromě nich budou dole k dispozici ještě dvě pomocná (náhradní) rypadla se lžícemi – pásová R926 a kolová A904.

O osmé hodině večerní

Rypadla zvedají svá ramena směrem k mostu a přesně ve 20.00 se zakusují do betonové konstrukce. Celé to působí organizovaně a profesionálně. Před půl devátou vítají pracovníci zhotovitele premiéra České republiky Andreje Babiše a přesně ve 20.33 padá západní strana mostu k zemi. Poslalo ji tam největší rypadlo Radka Nedomy.

Rypadla pokračují v demolici a vydrcená železná armatura putuje do připraveného kontejneru firmy AVE, která zajišťuje recyklace. „Na druhé straně jsou chudáci, nic nevidí,” pronáší Vítězslav Doležal, zástupce firmy Dolver, na adresu dvou svých rypadel zahalených v prachovém dýmu. Plánuje, že ve tři hodiny ráno bude hotovo a začnou odvážet betonovou suť. Aby toho nebylo málo, o 17 kilometrů blíže Praze demoluje jeho firma ještě jeden most, ale ten je starý a jde to lehce.

Vše muselo šlapat, aby byly dodrženy termíny, a jsme rádi, že naše tohoto cíle velkou měrou napomohly,” uvedl k zakázce Jan Kadubec.

Autor: Ondřej Hájek, šéfredaktor bagry.cz
Foto: Ondřej Hájek

Tématické tagy

Nové

Silný fešák je tu. Pásové rýpadlo Hidromek LC 310 nové generace H4 dorazilo do Česka

Zveřejněno 30.3. Dvaatřicetitunové pásové rýpadlo LC310, které v těchto dnech dorazilo do České republiky, je žhavou novinkou tureckého výrobce stavebních strojů Hidromek. Nový bagr LC310 pokračuje ve šlépějích svých úspěšných modelových předchůdců. Podle prvních… jít na článek

Speciální datum pro speciální událost: Noční demolice mostu na D1 u Humpolce

Zveřejněno 25.3. Píše se 29. únor 2020 a před početnou flotilou těžkých strojů stojí důležitý úkol. Má se během několika hodin zbourat další most přes dálnici D1. Vše musí šlapat, neboť termíny jsou jasně dány. Podaří se? jít na článek

Z historie automobilky Walter: Americká vynalézavost, zakázková výroba a krásné unikáty pro vojáky a hasiče

Zveřejněno 23.3. Automobily a zařízení pro odklízení sněhu se staly po celý další čas trvání firmy Walter jejím stěžejním produktem. Vozy byly opět stavěny jako jednotlivé zakázkové kusy, každý přesně dle individuálního přání zákazníka. Walter vyráběl ale i hasičské… jít na článek