TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 18.10. – svátek slaví Lukáš

Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy

Zveřejněno: 7. 12. 2006

Úsporu pohonných hmot bez poklesu výkonu přináší nový automatizovaný systém řazení Scania Ecocruise, který švédská automobilka představila na hannoverském veletrhu. Po již zavedeném Scania Opticruise je tato chytrá převodovka dalším krokem k zvyšování hospodárnosti.

Eko-převodovka se chová stejně, jako zkušený řidič – dokáže využívat setrvačnosti vozidla, když je potřeba, a vyhýbat se zbytečné akceleraci. Při provozních zkouškách dosáhla vozidla vybavená systémem Scania Ecocruise o 5 procent vyšší úspory paliva v porovnání s jinými nákladními vozidly.

„Rozdíly ve spotřebě paliva mezi jednotlivými řidiči se navíc zmenšily z přibližně 35 procent u Scania Opticruise na méně než 20 procent u systému Ecocruise,” vysvětluje Marián Černoch, obchodní ředitel Scania CZ. Podle názoru samotných provozovatelů pak výrazná úspora paliva dostatečně kompenzuje drobnou časovou ztrátu, která při jízdě s převodovkou Ecocruise vzniká (zhruba 20 minut denně).

Princip systému

Jak tato novinka funguje? Tempomat může být nastaven na jakoukoli rychlost až do 85 km/h, což oproti omezovači rychlosti ušetří jedno či dvě procenta. Provozovatelé v současnosti pro snížení spotřeby stále více požadují nastavení omezovačů rychlosti na 80 – 85 km/h. Zpoždění brzdy – rozdíl mezi nastavenou rychlostí na tempomatu a rychlostí sjíždění z kopce nastavenou na Scania Retarderu – by měl být nejméně 6 km/h, aby systém mohl v maximální míře využít setrvačnosti soupravy. Systém také s pomocí jízdních záznamů do určité míry přizpůsobuje svou strategii topografii trasy.

Při jízdě na tempomat je chování vozidla povědomé všem řidičům, kteří ovládají ekonomickou jízdu. Při jízdě do kopce se využívá plný výkon motoru. Před vrcholem je systém naprogramován tak, aby až do dosažení vodorovné polohy nezrychloval, pokud rychlost při stoupání neklesne o více než 20 km/h. před úpatím klesání se Scania Ecocruise snaží využít získané kinetické energie k tomu, aby vozidlo najelo na příští kopec vyšší rychlostí, než s běžným tempomatem. Pro udržení setrvačnosti systém na úpatí kopce na 30 – 45 sekund lehce přidá plyn. Ve vlnitém terénu tak vozidlo najíždí na následující kopec vyšší rychlostí než obvykle.

Autor: Martina Jirásková
Foto: Archiv firmy Scania Czech Republic s.r.o.
 

Nové

Nová výbavová sada pro kolové nakladače Develon DL-7 pracující v segmentu zpracování odpadu a recyklace

Zveřejněno 29.9. Značka Develon představila novou aktualizovanou sadu výbavy pro populární řadu kolových nakladačů DL-7 využívaných v provozech zpracování odpadu a recyklace. Je navržena tak, aby obsluze pomáhala bezpečně pracovat v těchto náročných a nebezpečných… celý příspěvek

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno 27.9. Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat… celý příspěvek

Nové trendy ve zhodnocení nejen stavebních odpadů

Zveřejněno 25.9. Technologie pro zpracování stavebních odpadů, sutí, zeminy, kompostů a dalších materiálů dnes nabízí mnoho společností. Přesto, abychom například z vybouraných cihel získali opravdu kvalitní surovinu vhodnou pro výrobu betonu, je nutné pečlivě… celý příspěvek