Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 26.4. – svátek slaví Oto

S dampry TEREX TA30 jsou v Kolíně spokojeni

Zveřejněno: 12. 7. 2015

Firma JIŘÍ HONZ, provozující dopravu sypkých materiálů, přidala do svého portfolia služeb zemní práce. V souvislosti s tím rozšířila v roce 2010 také strojový park o dvojici kloubových damprů TEREX TA30, které nasazují tam, kde vozidla 8×4 se sklápěcími návěsy nestačí.

Z redakce to máme do Kolína kousek, a proto jsme rádi využili možnost vypravit se za majitelem firmy. Jednak kvůli tomu, že za 5 let provozu budou mít s dampry jistě řadu zkušeností, o které se s námi a našimi čtenáři budou moci podělit, a neméně důležité bylo to, že použití damprů v rámci zemních prací není zcela obvyklé. Na začátek si pojďme samotné stroje představit:

Kloubový dampr TA30-7

Jak již samé označení napovídá, jedná se o kloubový dampr (Articulated) spadající do kategorie 30 tons1) (28 tun). Sedmička za typovým označením pak udává generaci stroje a vzhledem k letům 2006–2010, ve kterých byla vyráběna, nikoho asi nepřekvapí osazení motoru splňujícího emisní normu US Tier 3 odpovídající EU stupeň 3A. Objem plně naložené korby činí 17,5 m3, celková hmotnost přesahuje 50 t. Pozitivní zpráva pro příznivce těchto spolehlivých a ještě nepřetechnizovaných motorů je skutečnost, že se za slušný peníz dají dampry TA30-7 jako bazarové snadno sehnat a mohou ještě spoustu let bezproblémově sloužit. Dobrá volba je obrátit se přímo na oficiální zastoupení značky TEREX, firmu AUSTRO Baumaschinen, s.r.o., která je následně schopna zajistit také servis a náhradní díly, což u staršího stroje je klíčové. Nástupcem TA30-7 je model TA300 (US Tier 4i / EU stupeň 3B) vyrábějící se od roku 2010 do současnosti.

Motor a převodovka

Turbodmychadlem přeplňovaná jednotka Cummins QSM11 disponuje šesti válci o celkovém objemu 10,8 litrů. Maximální výkon činí 287 kW při 2 100 ot., nejvyšší krouticí moment – 1,775 Nm – nastává při 1 400 otáčkách.

Plně automatická převodovka ZF 6WG 310 RPC s možností ručního ovládání disponuje šesti rychlostními stupni vpřed a třemi vzad. Na první rychlostní stupeň dosahuje dampr maximální rychlosti 5,6 km/h v obou směrech jízdy, na nejvyšší rychlost až 51 km/h dopředu a 31 km/h dozadu. Vlastní konstrukce sestává z měniče momentu přímo připojeného k předlohové hřídeli s integrovaným rozdělovníkem. Automatické řazení probíhá v celém rozsahu s funkcí ručního podřazení. Otáčkově proporcionální výstupní diferenciál přenáší pohon neustále na přední a zadní nápravu a může být při jízdě v náročných podmínkách řidičem uzamčen.

Podvozek

Přední a zadní část rámu jsou celosvařované konstrukce zhotovené z vysoce jakostní oceli s pravoúhlými skříňovými nosníky tvarujícími hlavní stranu a příčníky. Mezirámovou oscilaci (kloub) zajišťuje válcová spojka s velkým průměrem zapouzdřující nylonová pouzdra.

Všechny tři nápravy jsou poháněné (6×6), přičemž každá zvlášť je vybavena vlastním diferenciálem, který chrání pohonné ústrojí damperu před přílišným namáháním při jízdě vyšší rychlostí nebo po površích s velkou trakcí jako jsou asfalt nebo hrubý beton. Mezinápravové a osové diferenciály jsou ovládány řidičem a lze je v případě potřeby uzamknout.

Přední náprava je zavěšena na pomocném rámu, který se otáčí na rámu hlavním a může tak být samostatně odpružen pomocí gumových prvků a čtyř robustních hydraulických tlumičů. Každá ze zadních náprav je k rámu připevněna pomocí trojice příčně spojených silentblokových členů. Odpružení je zajištěno pomocí kovo-gumových vrstvených kompresních jednotek umístěných mezi nápravou a rámem. Ložiskové čepy odpružení jsou na všech nápravách uloženy v gumových objímkách a nevyžadují údržbu.

Brzdy

Brzdění zajišťují plně hydraulické lamelové kotoučové brzdy, které jsou díky uzavřené konstrukci odolné proti vnikání vody a nečistot. Jsou na všech kolech, přičemž přední a zadní brzdový okruh pracují navzájem nezávisle. Motorová brzda je součástí základní výbavy, za příplatek lze pořídit také přídavnou převodovkovou hydrodynamickou brzdu (retardér).

Základní a volitelná výbava

V základu disponují Terexy celou řadou výbavy. V kabině jmenujme například klimatizaci, topení s odvlhčovačem, tónovaná skla, tepelnou a zvukovou izolaci či vzduchem odpružené pohodlné sedadlo řidiče. Hydraulická motorová brzda, diferenciály jsou uvedeny výše. Dalšího vybavení včetně různých ukazatelů je však celá řada a nejlepší je se podívat do katalogového listu nebo se přímo obrátit na dealera AUSTRO Baumaschinen, s.r.o.

Z volitelné výbavy uveďme například systém automatického mazání, vyhřívaná zrcátka, hlídač parkovací brzdy, vyhřívané sedadlo, tachograf, zadní kameru, vyhřívání korby pomocí výfukových plynů, výstražný majáček nebo přídavná hydrodynamická brzda.

Dampry ve firmě JIŘÍ HONZ

Pan Honz provozuje dvojici damprů TA30-7 od ledna 2010. Stroje se liší použitými pneumatikami. Jeden dampr jezdí na běžném rozměru 23.5 R 25 (disk 25 × 19.50), druhý na volitelné variantě 750 / 65 R25 (disk 25 × 22.00).

Důvodem k jejich pořízení byly zakázky, kde nákladní automobily ani ve své těžké „stavební” variantě nestačí a nebo selhávají. Buď terénem vůbec neprojedou či u nich dochází k častým defektům pneumatik či poškozovaní podvozkové částí (různé otlučeniny, prasklá péra atd.).

Za 5 let provozu je u každého stroje natočeno více než 5 500 motohodin. Dampry se podílely na celé řadě liniových staveb, na skrývkových pracích v lomu Libodřice či v pískovně Kolín. Byly použity také při vodohospodářských stavbách, jakými jsou stavba nebo odbahnění rybníka. V neposlední řadě se účastnily také několika občanských staveb, kde z důvodu terénu (vátina, příliš podmáčený terén) nemohly být použity stavební nákladní automobily nebo bylo použití damprů výhodnější. Párkrát došlo i k převrácení korby (kabinová část zůstala na kolech), kdy ji bylo nutné vrátit zpět za pomoci rypadla. Zkrátka odvedly pořádnou porci tvrdé práce a přitom to na jejich kondici a stavu není nikterak znát.

Jelikož oba dampry pracovaly na celé řadě zakázek současně, můžeme porovnat také varianty obutí. Verze ze širšími pneumatikami disponuje lepší průchodností v náročném terénu, což je víceméně očekávané. Zajímavé ale je i to, že díky menšímu zatížení půdy, a tím i menšímu boření, dochází v měkkých terénech k významnému snížení valivého odporu, což se projevuje na výkonu stroje i na spotřebě. Při jízdě na tvrdém povrchu je výkon obou damprů srovnatelný.

A proč si pan Honz vybral v roce 2010 právě TEREX? Jednoduše proto, že byl tehdy jeho dealer ve správný čas na správném místě. Navíc po pořízení damprů přibyly do jeho flotily další stroje od firmy AUSTRO Baumaschinen, s.r.o. Jmenujme například pásová rypadla Hitachi ZX210-3 a ZX350LCN-5B, kolová rypadla ZX190W-3 a ZX170W-5 nebo nakladač Hitachi ZW250-3. Se stroji Hitachi je spokojen a spolupráci s AUSTRO Baumaschinen, s.r.o. si pochvaluje. A tak by to mělo být!

¹) Vzhledem k rozšířenosti damprů v Severní Americe, Jižní Americe, Mexiku a Austrálii a jejich dominantním výrobcům často narazíme na imperiální jednotky (koně, stopy, míle za hodinu, libry a imperiální tuny). Jednotlivé kategorie určené dle nosnosti stroje se tak uvádějí v tzv. „short tons”, nebo-li „krátkých tunách” a platí: 1 short ton = 2000 lb = 0,907 t = 907 kg.
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek