AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 1.7. – svátek slaví Jaroslava

Rychlostavitelný jeřáb LIEBHERR 81 K

Zveřejněno: 5. 1. 2011

Rychlostavitelný jeřáb Liebherr 81 K je v oblasti věžových jeřábů převratnou novinkou. Symbolizují ho bezkonkurenční univerzálnost, variabilita, rychlost montáže i práce, přesnost a další parametry. Přínosem je i nový vzhled, umístění kabiny s lepším výhledem, jednoduchá montáž a obsluha, minimální přepravní náklady.

V polovině října, ve čtvrtek 14. 10. 2010, byl jeřáb Liebherr 81 K představen tuzemským zájemcům v rámci celodenní praktické ukázky, kterou uspořádala v Brně ve svém areálu společnost Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o. Z této akce je pořízena doprovodná fotodokumentace tohoto článku. Předváděný jeřáb Liebherr 81 K byl jedním z vůbec prvních prodaných strojů tohoto typu a je zajímavé, že po krátké zastávce v Brně, kdy byl v rámci řečené předváděcí akce představen naší odborné veřejnosti, zamířil i k prvnímu zákazníkovi z České republiky. Tím je společnost Energo-servis, spol. s r.o. z Kuřimi, která se zabývá pronájmem, servisem stavebních strojů a zdvihacích zařízení včetně jejich dovozu a odborného proškolení.


Jeřáb 81 K těsně před akcí v napůl složené poloze. Vedle složeného háku s výložníkem dominuje pohled na protizátěže

Jeřáb Liebherr 81 K nastavil svým technickým i pohledovým řešením nové standardy ve své třídě a ty si krátce přiblížíme.


Čas 15.32 – Start předváděcí akce jeřábu 81 K
Technické parametry jeřábu Liebherr 81 K
NormaEN 14439
Max. výška40,4 m
Max. nosnost6 000 kg
Max. vyložení45,0 m
Nosnost na max. vyložení1 400 kg

SPEED2Lift

Liebherr 81 K, jako první ve své třídě, pracuje jen s dvoulanovým závěsem hákové kladky, což je zcela nový přístup umožňující nové výkonnostní a rychlostní parametry. Inovace nese víceznačný název SPEED2LIFT a s její pomocí se docílí významné úspory času, neboť úplně odpadá přelanování na vícekladkový systém. Přitom je zaručena efektivita, optimální nosnost a rychlost. Jeřáb 81 K může pracovat s maximální možnou rychlostí a zdvihat maximálně možná břemena, ale také dokáže pracovat s nejvyššími rychlostmi zdvihu, pokud není na háku zavěšeno břemeno.


Čas 15.36 – Detailní pohled na dvoulanový závěs hákové kladky

O 25 % vyšší nosnost

V porovnání s předchůdcem (Liebherr 71 K) se rychlostavitelný jeřáb Liebherr 81 K vyznačuje zlepšenými nosnostmi a na konci ramena je nosnost vyšší o 25 %.


Čas 15.36 – Částečně rozvinutý výložník

Nová koncepce

Přínosem pro uživatele jeřábu je i inovativní vzhled, umístění kabiny se zlepšeným výhledem pro obsluhu, jednoduchá montáž, minimální dopravní náklady a mimořádná variabilita při výškách pod hák či délce výložníku. Jeřáb 81 K v sériovém provedení disponuje kompletní elektronickou výbavou.


Čas 15.42 – Závěrečná fáze rozvinutí jeřábu

Mikrozdvih

Všechny pohonné jednotky jeřábu Liebherr 81 K pracují plynule s využitím systému frekvenčních měničů. Optimální pohyb břemene je určen rozsahem pohybu ovládacích joyisticků řídicího pultu, korespondujícím s maximálními možnými rychlostmi. Po stlačení tlačítka funkce MICROMOVE se rychlost zdvihu sníží o 25 %, takže i nejtěžší břemena mohou být umisťována takřka s absolutní přesností bez zapojení zdvihové brzdy.


Čas 15.46 – Plné rozvinutí výložníku

Inovativní technické řešení

Další novinkou jeřábu Liebherr 81 K je poloautomatický systém usazování bloků betonových zátěží pomocí uchopovacího mechanizmu a zařízení pro ukládání závaží. Betonové bloky je možné volit s vyšší hustotou betonu a tak snížit jejich počet, tedy i čas pro jejich přepravu a manipulaci. Možnost spojení dvou bloků betonových zátěží do celku je další novinkou s 50% úsporou času. Vkládání dalších věžových dílů (při zvýšení výšky jeřábu) je oproti předchůdci snazší a rychlejší, probíhá bez kontaktu věžových dílů se zemí.

Ukázka přesnosti uložení. Břemenem o hmotnosti 1300 kg byla vsunuta zátka do vinné lahve. Ovládaní břemene bylo pomocí ovládacích páček přenosného řídicího pultu

Rychlostavitelné jeřáby Liebherr

Jsou velice mobilní a mnohostranně nasaditelné. Jsou pokrokové při dopravě, při zakládání na dráhu nebo na stacionární podvozek, při montáži protizátěže, při montáži ve vzduchu, ve výkonu a při obsluze. Tyto jeřáby stanoví měřítka pro hospodárnost, mnohostrannost a využití. Při práci nabízejí tyto jeřáby nadstandardní komfort s EDC – plynulá rychlost otáčení, vyrovnávání kmitů zátěže, regulace otáčení výložníku při odporu větru a volitelným vybavením pohonu zdvihu s frekvenčním měničem. Jeřáby od 45 tm mohou být na přání vybaveny SPS ovládáním a frekvenčním měničem pro pojezd kočky a pro pojezd jeřábu po kolejnicích.


Malá dívka ovládá jeřáb pomocí přenosného řídicího pultu

Cena od Design-Center ve Stuttgartu

Design-Center ve Stuttgartu udělilo rychlostavitelnému jeřábu Liebherr 81 K prestižní cenu „Focus in Silver 2010” v kategorii Výroba, montáž a logistika.


Řídicí elektronika jeřábu Liebherr 81 K

Porota uděluje tuto cenu za mimořádně dobrý návrh a provedení výrobků. Výrobky jsou hodnoceny porotou mezinárodně zkušených a uznávaných odborníků z mnoha různých návrhářských disciplín.

1 Zpracováno podle firemní literatury Liebherr a Kranimex.
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Jiří Hejhálek
 

Nové

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek