Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Recenze publikace - Laserové skenovací systémy ve stavebnictví

Zveřejněno: 29. 2. 2004

Laserové skenovací systémy jsou moderní systémy pro bezkontaktní určování prostorových souřadnic, 3D souřadnic a vizualizaci nejen staveb, ale i ocelových konstrukcí, podzemních prostor, terénů apod. Toto se děje s mimořádnou rychlostí a přesností. I když tyto systémy jsou určité odborné veřejnosti známy a jsou jí využívány, přesto si myslím, že po poznání jejich základních principů provozování se jejich používání ještě rozšíří.

A k tomu slouží právě nová monografie Laserové skenovací systémy ve stavebnictví od autorů M. Kašpara, J. Pospíšila, M. Štronera, T. Křemena a M. Tejkala, která tak vyplnila mezeru odborných publikací pro stavebnictví a geodézii v České republice. Publikace má 111 stran, je členěna do 11 kapitol a je doplněna 22 tabulkami a 116 většinou barevnými obrázky.
Po úvodní kapitole, která představuje laserové skenovací systémy, je druhá a třetí kapitola věnována teorii. Jednak fyzikálnímu principu laserových skenovacích systémů a jednak teorii fungování laserových skenovacích systémů, základním typům skenerů a vlivům, které mohou ovlivnit výsledky měření. Čtvrtá kapitola podává vyčerpávající přehled laserových skenovacích systémů pro stavebnictví a příbuzné obory a jejich výrobců. Každá z devíti podkapitol nejprve pojednává v krátkosti o historii firmy, co se týče skenovacích systémů, což pokládám za důležitý sdělený poznatek, a poté se věnuje přehledu a technickým parametrům jednotlivých přístrojů.
Jedna z nejdůležitějších a nejobsažnější je kapitola pátá, která pojednává o praktickém využití laserových skenovacích systémů nejen ve stavebnictví, ale i v příbuzných oborech. Jedná se o zaměřování složitých konstrukcí, reálného stavu stavebních konstrukcí, o využití při výstavbě nebo rekonstrukcích dopravních staveb všeho druhu a o vytváření přesných topografických map složitých terénních útvarů. Zajímavé jsou podkapitoly věnované využití laserových skenovacích systémů v podzemním stavitelství, a to zejména při:

• zaměřování profilů během ražby – slouží k vypracování nejen dokumentace, ale i k přesným výpočtům kubatur nadvýrubů nebo podvýrubů a v podstatě i k optimalizaci návrhu ostění tunelu;
• ražbě tunelů – k získání údajů o tloušťce ostění;
• rekonstrukcích tunelů – vytvoření přesné dokumentace;
• dokumentaci např. krasových útvarů v jeskyních.

Ne nepodstatné je využití LSS v architektuře při přípravě a zpracování dokumentace historických budov a v archeologii k zaměřování a dokumentaci zkoumaných objektů i nalezených předmětů. U této kapitoly zvláš. vyniknou barevné obrázky. Vedle podrobného a vyčerpávajícího slovního zpracování právě barevná doprovodná dokumentace ukazuje jednotlivé postupy a výsledky práce LSS.
V zemích Evropské unie i ve Spojených státech je v současné době již zcela běžná technologie leteckého laserového skenování. Tomuto problému je věnovaná kapitola šestá. Jsou zde uvedeny především některé letecké laserové systémy dostupné v Evropě, systémy zpracování leteckého laserového skenování a samozřejmě i přímé barevné ukázky z praktického využívání.
V kapitole 7, která je věnována ekonomickým přínosům využívání laserových skenovacích systémů, mě zaujala tabulka 7.1, která přináší porovnání klasické metody s fotogrammetrickou metodou a s metodou využití LSS, a která dokazuje až 75% snížení nákladů při využití skenovacích systémů oproti klasickým metodám, což už stojí za úvahu zvláště když si uvědomíme nesporné výhody LSS:

• přesnost,
• vysoká hustota naměřených bodů,
• krátká doba potřebná pro pořízení velkého množství dat,
• automatizace zpracování pořízených dat.

Kapitola osmá se dotýká bezpečnosti práce s laserovými přístroji a v kapitole 9 je uveden obsáhlý seznam nejen literatury citované, ale také doporučené pro rozšíření poznatků uvedených v této monografii. V kapitole deset je uveden seznam výrobců a prodejců laserových skenovacích systémů i s jejich poštovními i e-mailovými adresami a webovými stránkami. První dvě teoretické kapitoly doplňuje teoretická kapitola 11, která zahrnuje vliv prostředí na průchod svazku, rozbor prostorové polární metody, transformaci souřadnic v prostoru, přesnost měření, vliv úhlu skenování na přesnost, skenování materiálů s různými fyzikálními vlastnostmi, možnost vzniku vícenásobného odrazu a měření na rozhraní dvou ploch.

Kapitola je ukončena sedmi tabulkami, které slouží k posouzení bezpečnosti práce s lasery. Monografie je doplněna resumé v českém, anglickém a německém jazyce.

Publikaci, na které kromě odborné úrovně oceňuji barevné provedení obrázků, vydalo nakladatelství Vega s.r.o. Hradec Králové. Vzhledem k celkové úrovni je doporučená cena 150 Kč, za kterou je monografie nabízena, zanedbatelná. K zakoupení je přímo v nakladatelství Vega a v prodejnách skript vysokých škol v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Bratislavě a Košicích. Podle mého soudu se stane pomocníkem a průvodcem odborníků zabývajících se výstavbou, údržbou a rekonstrukcí stavebních objektů včetně podzemních, dále pracovníků památkové péče, pedagogů i studentů odborných a vysokých škol.
Autor: prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek