SGEF - Financování stavební techniky
Dnes je 18.10. – svátek slaví Lukáš

Pryč s prachem a nečistotami. Pro každý problém je vhodné řešení

Zveřejněno: 19. 9. 2019

Když v roce 1995 firma FRUTIGER představila MobyDick Quick, první systém mytí pneumatik na světě, na kterém už nemuselo vozidlo při čištění kol zastavit, způsobila touto inovací revoluci mytí kol u stavebních vozidel. Zařízení se též stalo počátečním signálem pro vedoucí postavení firmy FRUTIGER na celosvětovém trhu v systémech mytí pneumatik a podvozku.

Na rozdíl od systémů mytí kol, které obvykle čistí pouze oblasti podvozků, zvládne zařízení Demucking umýt celý stroj.

Systémy MobyDick pro mytí kol a podvozku

Zařízení MobyDick ConLine KIT Flex, KIT Plus a ONE řeší především problém znečišťování veřejných komunikací. Produktové portfolio pro mytí pneumatik a podvozku MobyDick nyní obsahuje 30 modelů řad ConLine KIT Flex a KIT Plus, jež jsou využívány hlavně na stavbách. Celý proces mytí je spouštěn automaticky po projetí vozidla světelnou závorou na vjezdu. Během pomalého průjezdu (rychlosti chůze) jsou pneumatiky a podvozek čištěny vodou, která je přiváděna mnoha tryskami. Použitá voda se během procesu čištění „recykluje” a automaticky vrací zpět do systému tak, aby byla připravena pro opakované použití. Kal je odváděn integrovaným dopravníkem nebo vybírán rypadlem a lze jej snadno zlikvidovat.

Řada MobyDick ONE naopak nabízí nabízí individualizované řešení pro dlouhodobé stacionární aplikace. Systémy ONE, prvně představené na veletrhu bauma 2016, za 3 roky existence již našly cestu do mnoha průmyslových závodů a známých stavebních firem. Výkon, funkčnost a kvalita mytí tohoto jedinečného zařízení přesvědčila dokonce i zákazníky s vysokými nároky na mytí pneumatik a podvozku.

Řady ConLine KIT Flex a KIT Plus jsou využívány hlavně na stavbách. Celý proces mytí je spouštěn automaticky po projetí vozidla světelnou závorou na vjezdu.
Řady ConLine KIT Flex a KIT Plus jsou využívány hlavně na stavbách. Celý proces mytí je spouštěn automaticky po projetí vozidla světelnou závorou na vjezdu.

MobyDick Demucking – hrubé čištění kolových a celých systémů vozidel

Stavební stroje, vojenská technika nebo i železniční vozy jsou během provozu často silně znečištěny, což ztěžuje opravy a servisní práce. Stále mladá produktová linie MobyDick Demucking tento problém vyřeší během několika minut.

S ohledem na technologii čistění a následnou recyklaci vody je technologie Demucking společnosti FRUTIGER AG v podstatě založena na technologii mycích systémů MobyDick, kdy využívá velké množství vody při mírném tlaku! Na rozdíl od systémů mytí kol, které obvykle čistí pouze oblasti podvozků, zvládne zařízení Demucking umýt celé vozidlo. To vyžaduje odpovídající uspořádání trysek.

Pro dosažení dobrého výsledku očistění silně znečištěných vozidel je též nutné, aby mycí plošiny působily po několik otáček kol. Jelikož se ale většinou nevyžaduje mytí v nejkratší možné době a je obvykle dost času na pomalou jízdu vpřed a vzad, může být obvykle mycí prostor navržen podstatně kratší.

Nízký tlak spolehlivě uvolňuje hrubé nečistoty, jako jsou zemina, kameny, hlinité nebo uhelné prachy. Oleje a tuky se však nesmyjí, takže kal nahromaděný v integrovaném recyklačním systému není obecně kontaminován uhlovodíky a může být likvidován za nízkou cenu.

Produktová linie MobyDick Demucking je určena pro mytí stavebních strojů, těžební techniky, vojenské techniky nebo i železničních vozů.
Produktová linie MobyDick Demucking je určena pro mytí stavebních strojů, těžební techniky, vojenské techniky nebo i železničních vozů.

MobyDick Cannon – systémy vázání prachu

Současně se zpřísněním právních předpisů o kontrole znečištění ovzduší a novými poznatky o škodlivých účincích prachu na lidský organismus se značně zvýšila poptávka po efektivních prostředcích pro regulaci prachu. Některé jeho emise, jako například šíření na vozovky mimo staveniště, je však možné účinně omezit systémem mytí pneumatik.

Problémy s prachem, které se obvykle vyskytují při demolicích, v ocelárnách, v cementárnách nebo na místech, kde se manipuluje s drobným materiálem, stále více vyžadují další řešení. Z tohoto důvodu FRUTIGER před pěti lety rozšířil své výrobky o řadu MobyDick Cannon Line. Výsledkem je, že se tyto robustní systémy vázání prachu rychle rozšířily po celém světě a staly se pro některé aplikace nepostradatelné.

MobyDick Cannon produkuje vodní mlhu s vysokým počtem nejmenších kapek vody, které jsou při vázání prachu efektivnější, protože díky nižší rychlosti letu a pádu zůstávají ve vzduchu ve větším počtu a homogennější velikosti déle
MobyDick Cannon produkuje vodní mlhu s vysokým počtem nejmenších kapek vody, které jsou při vázání prachu efektivnější, protože díky nižší rychlosti letu a pádu zůstávají ve vzduchu ve větším počtu a homogennější velikosti déle

Výběr správného typu modelu je obvykle založen na charakteristikách prachu, převládajících povětrnostních podmínkách (vítr, teplota, vlhkost atd.) a na množství, které je třeba eliminovat. Tyto faktory se však v průběhu provozu výrazně mění a jedno zařízení nemusí být již optimální pro nové podmínky, což v nejhorším případě může dokonce vyžadovat jeho výměnu.

Řešením je možnost variabilního provedení. Na rozdíl od předchozích systémů, které generují nízkotlakým čerpadlem velké nebo různě velké kapičky, nastaví FRUTIGER na středních a vysokotlakých kvalitních čerpadlech tlak mezi 20 až 100 bary, který pomocí speciálních trysek produkuje vodní mlhu s vysokým počtem nejmenších kapek vody (od 50 μm do 150 μm pro venkovní prostor a od 20 μm až 80 μm pro vnitřní použití). Menší kapky vody jsou efektivnější, protože díky nižší rychlosti letu a pádu zůstávají ve vzduchu ve větším počtu a homogennější velikosti déle.

Více informací naleznete na stránce www.mobydick.com.

Autor: Mgr. Věra Rathouská
Foto: Frutifer

Tématické tagy

Nové

NorWit oslavil 25 let! Čtvrt století očima lidí, kteří byli u toho

Zveřejněno 18.10. Některá pozvání se neodmítají. Patří mezi ně například pozvánka na Den otevřených dveří od firmy NorWit. Proč? Sympatická rodinná firma je svými akcemi pověstná, a mimo to letos slavila 25 let na českém trhu. Pro zákazníky připravila na pobočkách v… jít na článek

Spojení sil: Unikátní Mercedes-Benz s vrtací soupravou umí zpevňovat skály na vzdálenost až 34 metrů

Zveřejněno 16.10. U Labské přehrady ve Špindlerově Mlýně měla premiéru jedinečná souprava na podvozku vozidla Mercedes-Benz Arocs 8×6. Unikátní na zakázku postavené speciální vozidlo se zpevněným podvozkem, dálkově ovládanou hydraulickou rukou a s vrtací soupravou… jít na článek

Demoliční rypadlo v Aglomeraci Vítkovice. Speciál s hmotností 95 tun a výškovým dosahem 33 metrů

Zveřejněno 10.10. Území Aglomerace Vítkovice má rozlohu šedesáti hektarů a posledních dvacet let bylo opuštěné. V současné době se sanuje a v lokalitě je rušno. Z celé řady techniky, kterou zde nalezneme, nás na první pohled upoutá demoliční rypadlo Liebherr R 960.… jít na článek