Dnes je 5.5. – svátek slaví Klaudie

Provoz a údržba klimatizace stavebních a zemědělských strojů

Zveřejněno: 11. 5. 2015

Tento příspěvek si klade za cíl vysvětlit základní úkony péče o klimatizační zařízení, které pracuje s chladivem, jako pracovní látkou pro změnu teploty vzduchu.

Úprava prostředí pracovního prostoru ovládání mobilního stroje – stavebního, zemědělského nebo jiného zařízení – je v současnosti stále více samozřejmostí. Správná činnost zařízení pro úpravu pracovních podmínek místa práce obsluhy nebo řidiče je však také podmíněna odpovídající péčí o toto zařízení – ve většině případů o klimatizační zařízení, které řídí teplotu pracovního prostoru, někdy záměrně i vlhkost.

Podmínky provozu

Klimatizační zařízení je navrženo výrobcem klimatizace pro danou kabinu pracovního stroje, zpravidla pro teplotu v rozmezí nižším o 6÷8 °C proti teplotě okolí. Skutečná teplota klimatizovaného prostoru závisí vždy na individuálním nastavení obsluhou a pro prostředí mírného pásma je doporučená pracovní teplota v kabině cca 22–25 °C. Velké rozdíly mezi teplotou pracovní a teplotou okolí mají nepříznivý vliv na zdravotní režim, zejména při nutnosti častého střídání pobytu obsluhy uvnitř a vně klimatizovaného prostoru. Na obrázku – Diagramu tepelné pohody – je zobrazeno pásmo, ve kterém by se měly pohybovat teploty pracovního prostředí obsluhy pracovního stroje při různých teplotách okolí. Diagram je uvažován pro mírné teplotní pásmo odpovídající poloze České republiky.

Uvedení klimatizačního zařízení do provozu

Před každým uvedením klimatizačního zařízení do provozu je nutné provádět vstupní kontrolní činnost. Kontrola před zahájením provozu v sobě zahrnuje:

  • Kontrolu čistoty kondenzátoru (zpravidla první výměník za mřížkou v sestavě chladiče motoru).
  • Prověrku stavu a napnutí klínových, případně žebrových řemenů.
  • Kontrolu chodu ventilátorů výparníku a kondenzátoru (směr otáčení, vibrace).

Po prověření výše uvedených částí zařízení je možné klimatizaci spustit. Spouštění se provádí poněkud rozdílně u automatické nebo ruční klimatizace. U automatické klimatizace se postupuje následovně:

  • u ovladače řídící jednotky s automatickým provozem se zapne klimatizační zařízení a nastaví požadovaná teplota v kabině,
  • další manipulace s řídící jednotkou není nutná.

U ovladače s manuálním provozem je postupně úkonů více:

  • zapnout klimatizační zařízení,
  • přepnout ovladač rychlostí do polohy 1, 2 nebo 3,
  • přepnutím do některé polohy se spustí klimatizace
  • současně se nastaví požadované množství vzduchu a intenzita jeho proudění v kabině.

Pozn.: doporučuje se při spuštění klimatizace po delší době stání na slunci při vysoké teplotě okolí přepnout ventilátor nejprve do polohy 3 a po dosažení příjemné (doporučené) teploty v kabině přepnout ventilátor zpět do polohy 1 nebo 2.

Údržba klimatizačního zařízení

Úkony údržby jsou jednak jen vizuální, jednak mechanické.

Vizuální kontrola spočívá zejména v kontrole čistoty výměníků:

  • Kontroluje se čistota vstupního filtru nasávaného vzduchu do výparníku.
  • Prohlédne se znečistění lamelové plochy výparníku.
  • Kontroluje se stav znečištění plochy kondenzátoru.
  • Kontroly znečištění ploch je nutné provádět pravidelně, protože při jejich zanesení dojde ke snížení průtoku vzduchu a následně ke snížené nebo úplné nefunkčnosti klimatizace, případně zadření kompresoru.

Podle stavu ploch výměníků pak následuje mechanická údržba:

  • Plocha znečištěná chmýřím, vlasy, prachem atp. se vyfouká stlačeným vzduchem.
  • Zanesený filtr se vymění.
  • Při silném znečištění se provádí dezinfekce.
  • Z výparníku vede odpad vody, který je nutno vyčistit.
  • Lamelové výměníky se čistí opatrně, aby nedošlo k deformaci lamel!

Dezinfekce výparníku

Při odtávání námrazy na lamelách výparníku dochází k usazování nečistot ve vaničce pod výparníkem. Zde ve vlhkém prostředí vznikají plísně, bakterie, spory a různé zápachy, které je nutno zlikvidovat. Protože jsou lamelová plocha a vanička výparníku běžně nedostupné, byly vyvinuty dezinfekční prostředky (spreje), jejichž obsah se aplikuje do sání výparníku za sacím filtrem následujícím postupem:

  • Zapnout klimatizaci.
  • Přepnout ventilátor na střední výkon.
  • Přípravek dezinfekce se aplikuje do sacího otvoru klimatizace.
  • Vypnout ventilátor.
  • Nechat působit cca 20 minut, po dobu působení přípravku by v kabině neměl nikdo být.
  • Kabinu řádně vyvětrat.
  • Aplikaci je doporučeno provádět minimálně 3× ročně!

Čištění odpadu kondenzátu

  • Při odtávání námrazy na lamelách výparníku vzniká voda, která stéká do vaničky pod výparníkem a následně volně vytéká pod vozidlo. Vaničku je vhodné pravidelně čistit vhodnými přípravky od usazenin.
  • Odpadní hadičku je nutno pravidelně kontrolovat, aby nedošlo k jejímu ucpání a tím ke znemožnění odtoku vody. Ucpaná hadička se musí pročistit a zkontrolovat její průchodnost.

Upozornění: pokud jsou lamelové plochy výparníku a kondenzátoru znečištěny, dochází ke snížené, případně úplné nefunkčnosti klimatizace. Při čistění lamelových ploch věnujte mimořádnou pozornost nebezpečí poranění o hliníkové lamely.

Kontrola náplně chladiva (kontrolní průhledítko na filtrdehydrátoru):

Kontroluje se za chodu klimatizačního zařízení nahlédnutím do kontrolního průhledítka na filtrdehydrátoru (je-li filtrdehydrátor průhledítkem vybaven). Průhledítko musí být čisté, nesmí se v něm tvořit orosení nebo pěna a barva proudící kapaliny musí být průhledná. Je-li sklo průhledítka orosené nebo je v něm pěna, opravy provádí pouze odborný servis – vyměňuje filtrdehydrátor, případně doplní chladivo. Proletování jednotlivých bublinek v průhledítku je bezvýznamné.

Kontrola kompresoru klimatizační jednotky

  • Napnutí řemenu kompresoru a stav řemenu nutno kontrolovat pravidelně, aby se tak předešlo výskytu závady v průběhu chodu stroje mimo opravárenskou dílnu.

Při napínání klínových řemenů musí být motor vypnut! Je nutné dbát zvýšené opatrnosti při kontrole napnutí klínových řemenů tak, aby nedošlo k úrazu od rotujících částí kompresoru, motoru a klínových řemenů!

Autor: Ladislav Šebetka
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek