Dnes je 5.5. – svátek slaví Klaudie

Problematika katalyzátorů Euro 5 – téma pro každého dopravce

Zveřejněno: 22. 7. 2015

Profesionální koncept čištění a renovací Cleantaxx nabízí řešení údržby katalyzátorů a DPF pro všechny dopravce a spediční společnosti. Katalyzátory jsou výrobci vozidel označovány jako bezúdržbové a bezproblémové technologie. Tato informace se postupem času negativně dotkne každého dopravce, který používá vozidla nových emisních Euro norem 4 až 6.

Čištění filtru pevných částic pomocí proudu CO2

Rádi bychom Vás rozsáhleji informovali o problematice nejvíce používaných katalyzátorů emisní normy Euro 5 a jejich důležité preventivní údržbě. Pro několik zajímavých otázek jsme si přizvali právě společnost F. T. G. spol. s r.o., která patří k největším odborníkům v ČR a SK zabývající se touto problematikou.

Jste specialisté na čištění a renovaci katalyzátorů a DPF. Pro jaké skupiny vozidel služby nabízíte?

Naše společnost je na území ČR a SK funkční již přes 1 rok a využívá zkušenosti 4 středisek v EU získaných již od roku 2009. Naše velmi moderní čistící středisko nabízí řešení čištění pro všechny modely vozidel využívající tyto filtry v emisních třídách 4–5 a nově i pro moderní technologie Euro 6. Řešíme čištění katalyzátorů a DPF filtrů pro osobní vozidla, dodávková vozidla, autobusovou dopravu, nákladní dopravu a také stavební, manipulační a zemědělskou techniku. Naším provozem prošly i filtry z vlakových souprav a přes mateřskou společnost z Německa i filtry z oblasti lodní dopravy.

Vstupní kontrola
Vstupní kontrola

Jak problematiku katalyzátorů vnímáte Vy?

Toto téma je od počátku používání katalyzátoru Euro 5 ukryto ve stínu ostatních servisních zásahů, jak nutných, tak i náhodných oprav. Bohužel systémy, které emisní norma Euro 5 využívá pro kvalitní funkčnost výfukového systému s podporou vstřikování AdBlue (močoviny) a následných chemických reakcí se výrazně na funkčnosti katalyzátorů podepisují. Právě z těchto důvodů se snažíme všem dopravcům nastínit, kde je problém a proč dosti často musí vynakládat značné finanční prostředky k tomu, aby jejich vozidla fungovala. On totiž pojem „čistit výfuk'' je dosti často k smíchu a není brán vážně. Ovšem do doby, kdy se s tímto problémem dopravce potká sám osobně.

Má Vaše prevence nějaké zajímavé přínosy pro dopravce, aby je to doporučení zajímalo?

Tento velmi podceňovaný servisní zásah má oproti ostatním nutným nebo preventivním výměnám autodílů velký přínos. Jednak včasné provedené čištění zaručí, že vozidlo má v dalším cyklu svého provozu tlakově uvolněnou výfukovou soustavu (nižší tlaky soustavy), což zaručí určitou provozní spolehlivost. Největším argumentem je výrazné snížení spotřeby paliva a také AdBlue. Následuje návrat do původních jízdních vlastností vozidla (tahu a výkony). Míra úspor po vyčištění je samozřejmě dána zvýšením spotřeby na vozidle před vyčištěním, ale můžeme dle dosavadních předaných informací našich partnerů mluvit o úspoře v průměru 2–5 litrů na ujetých 100 km.

To je ale velmi vysoká míra úspory nákladů. Garantujete tyto čísla před vyčištěním filtru?

Bohužel garantovat přesně kolik litrů dopravce ušetří nikdy nejde, je to závislé na tom, jak vozidlo jezdí, dosti často se na vozidle řidiči střídají a také se jezdí pokaždé jiné trasy. Úspory a ostatní zmiňované přednosti se vždy po provedeném čištění objeví. Pokud budeme mluvit o ekonomice v číslech, tak při preventivní investici do čištění (u katalyzátorů pro tahače) se návratnost pohybuje okolo 3–6 měsíců (měsíčně ujetých 10 tis. km). Potom přichází pouze plusová čísla a snížení nákladů do kilometrovného. To samozřejmě jistě potěší, když si třeba díky vyčištění katalyzátoru po čase můžete dovolit výměnu jiných součástek.

Kdy je tedy signál k provedení čistícího cyklu?

U každého vozidla je to velmi rozdílné. Záleží to na spoustě maličkostí, třeba jaké trasy auto jezdí, jestli vnitrostátně, nebo mezinárodně, jestli s plnou zátěží na soupravu atd. Ze zkušeností víme, že hlavní signál pro čištění filtru je náhlé zvýšení spotřeby paliva a také AdBlue. My doporučujeme dle statistik najeté kilometry, kdy je filtr vhodné čistit. Zmiňované navýšení spotřeby paliva a močoviny a případně snížený výkon vozidla jsou tím hlavním argumentem, proč okamžitě čištění provést. Po čištění nejezdí dopravce za zvýšené náklady, ba naopak po čištění se mu náklady okamžitě sníží.

Měření hodnoty obnovené průchodnosti filtru
Měření hodnoty obnovené průchodnosti filtru

Jaká jsou rizika, pokud se včas nevyčistí katalyzátor?

Rizika jsou spojená s velmi drahou a nákladnou výměnou katalyzátoru po jeho náhlém poškození. V ČR se používá i praktiky tzv. vytloukání jádra, což samozřejmě s přenastavením řídící jednotky pomůže, ale vozidlo má velký problém. Nesplňuje emisní normu, tudíž dopravce nemá v pořádku technický stav vozidla. Do zahraničí se nevyplatí s takto upraveným vozidlem vůbec vyjíždět a v ČR se také legislativa připravuje na detailnější kontroly přímo na silnici.

Jaké značky vozidel mají největší problém s katalyzátorem?

Problémy se týkají vlastně skoro všech značek vozidel. Volvo a Renault, DAF, MAN, Iveco a Scania mají problém s výrazným ucpáváním jader keramického katalyzátoru, nebo slinutého kovového katalyzátoru. Každá značka má svá specifika a my máme pro každou značku řešení.

Pokud se tedy katalyzátor ucpe a nejde čistit, máte pro tuto variantu řešení?

Problémy s nefunkčními katalyzátory se díky naší mateřské společnosti Cleantaxx daří řešit. Dnes již nabízíme po neproveditelném čištění okamžitě klientovi profesionální výměnu jádra katalyzátoru. Nové potažené keramické vložky nahradí již celkově poškozený díl za solidní náklady. Hlavní je okamžitá reakce a krátký termín realizace, který zajistí dopravci rychlý návrat na silnici. Řešení výměny jádra nyní nabízíme pro vozidla DAF, Volvo, Renault. V přípravě jsou i ostatní značky.

Prozradíte nám nákladovost služeb čištění a renovace?

Naše nabízená paleta služeb a cen je velmi široká. Ceníky jsou k vidění na našem webu pro všechny kategorie vozidel, strojů a zařízení s dieselovým agregátem.

Co nového připravujete v této oblasti v budoucnu?

Jsme již nyní připraveni čistit konceptem Cleantaxx nové nasazené technologie Euro 6 (nákladní a autobusová doprava) a také očekáváme nárůst poptávek u manipulační, stavební a zemědělské techniky. Zde je znečištění závislé od najetých moto hodin, které se rok od roku zvyšují a postupně se DPF filtry a katalyzátory znečišťují. Samozřejmě se naše společnost postupně vyvíjí a modernizuje a díky velmi úzké spolupráci všech poboček v EU se informace a zkušenosti zavádějí do praxe. To je velký profit, na kterém vydělá vždy zákazník.

Cleantaxx Czech Republic & Slovakia www.dpf-ftg.cz.

Autor: Petr Gabriel
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek