e-shop RENOMAG
Dnes je 20.12. – svátek slaví Dagmar

Pro lepší záběr kol

Zveřejněno: 20. 9. 2015

Zejména ve stavebnictví se často vyskytnou situace, kdy poháněná kola vozidla se znakem náprav 4×2, tedy se zadní poháněnou nápravou, začnou prokluzovat. Mercedes-Benz nabízí pomoc.

Z informace nad čelním sklem Mercedesu Actros 1848 se návštěvníci RoadShow dozvěděli, že vozidlo táhne hydraulický pomocný pohon přední nápravy

K zajímavým událostem posledních týdnů rozhodně patřila akce, kterou uspořádaly dvě renomované společnosti: Liebherr a Mercedes-Benz. Hovoříme o akci RoadShow, kde nás kromě četných novinek z oblasti stavebních strojů zaujaly nové systémy určené pro těžké stavební řady Mercedes-Benz. Podívejme se alespoň velmi stručně na systém označovaný HAD.

Pomocný hydropohon

Hydraulický pomocný pohon přední nápravy Hydraulic Axiliary Drive, tedy HAD, patří mezi další technické lahůdky aplikované u těžkých nákladních vozidel s třícípou hvězdou. Právě u těchto vozů typových řad Actros, Arocs a Antos zákazníci ocení maximální trakci, a to zejména v určitých fázích transportu. Tato vozidla totiž velmi často zajíždějí do obtížně průjezdných míst s nezpevněným povrchem, kde přijde vhod přídavný pohon přední nápravy.

Od stavebních vozidel vyžadujeme kromě přijatelné spotřeby zejména vysokou užitečnou hmotnost a v neposlední řadě i velmi dobrý záběr kol. Poslední uvedenou vlastnost do značné míry ovlivňují pneumatiky, ale zejména uspořádání podvozku, resp. počet poháněných náprav. Změna počtu náprav samozřejmě představuje změnu celého vozidla. Záběr vozidla s běžnou konfigurací 4×2 lze podstatně ovlivnit přídavným systémem HAD.

Porovnání s pohonem všech kol

Aktivováním systému HAD se zlepší záběr, zvýší se trakce a nedochází k přerušení hnací síly při řazení. Souhrnně vzato Hydraulic Axiliary Drive přináší vozidlu se znakem náprav 4×2 zejména tyto výhody oproti připojitelnému a stálému pohonu 4×4:

  • úsporu paliva až o 8 % ve srovnání se stálým pohonem všech kol,
  • úsporu hmotnosti až 350 kg ve srovnání s běžným připojitelným pohonem všech kol,
  • úsporu hmotnosti 500 kg ve srovnání se stálým pohonem všech kol.

Konstrukce pomocného pohonu

Základním konstrukčním prvkem hydraulického pomocného pohonu přední nápravy jsou hydromotory umístěné v nábojích kol. S nimi souvisí vysokotlaké čerpadlo, rovněž umístěné u přední nápravy. Mezi přední a zadní (poháněnou) nápravou se pak nalézá ovládací ventilový blok, chladič, filtr a nádrž na hydraulický olej. HAD zajišťuje dodatečný výkon 40 kW a v kombinaci s automatizovanou převodovkou PowerShift třetí generace spojuje výhody pohonu všech kol s výhodami konvenčního pohonu. Pracuje v rozsahu rychlostí 0 až 27 km/h. Hydraulický pomocný pohon lze kombinovat s retardérem.

Lepšímu záběru kol a zároveň ke snížení provozní hmotnosti vozidla přispívá další zajímavá novinka prezentovaná na RoadShow společností Mercedes-Benz, spojkový systém s turboretardérem. Více o této konstrukční lahůdce a o dalších technických novinkách někdy příště.

Umístění jednotlivých agregátů systému HAD na podvozku vozidla
Umístění jednotlivých agregátů systému HAD na podvozku vozidla
Foto: Mercedes-Benz
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek