AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 1.7. – svátek slaví Jaroslava

Pro lepší záběr kol

Zveřejněno: 20. 9. 2015

Zejména ve stavebnictví se často vyskytnou situace, kdy poháněná kola vozidla se znakem náprav 4×2, tedy se zadní poháněnou nápravou, začnou prokluzovat. Mercedes-Benz nabízí pomoc.

Z informace nad čelním sklem Mercedesu Actros 1848 se návštěvníci RoadShow dozvěděli, že vozidlo táhne hydraulický pomocný pohon přední nápravy

K zajímavým událostem posledních týdnů rozhodně patřila akce, kterou uspořádaly dvě renomované společnosti: Liebherr a Mercedes-Benz. Hovoříme o akci RoadShow, kde nás kromě četných novinek z oblasti stavebních strojů zaujaly nové systémy určené pro těžké stavební řady Mercedes-Benz. Podívejme se alespoň velmi stručně na systém označovaný HAD.

Pomocný hydropohon

Hydraulický pomocný pohon přední nápravy Hydraulic Axiliary Drive, tedy HAD, patří mezi další technické lahůdky aplikované u těžkých nákladních vozidel s třícípou hvězdou. Právě u těchto vozů typových řad Actros, Arocs a Antos zákazníci ocení maximální trakci, a to zejména v určitých fázích transportu. Tato vozidla totiž velmi často zajíždějí do obtížně průjezdných míst s nezpevněným povrchem, kde přijde vhod přídavný pohon přední nápravy.

Od stavebních vozidel vyžadujeme kromě přijatelné spotřeby zejména vysokou užitečnou hmotnost a v neposlední řadě i velmi dobrý záběr kol. Poslední uvedenou vlastnost do značné míry ovlivňují pneumatiky, ale zejména uspořádání podvozku, resp. počet poháněných náprav. Změna počtu náprav samozřejmě představuje změnu celého vozidla. Záběr vozidla s běžnou konfigurací 4×2 lze podstatně ovlivnit přídavným systémem HAD.

Porovnání s pohonem všech kol

Aktivováním systému HAD se zlepší záběr, zvýší se trakce a nedochází k přerušení hnací síly při řazení. Souhrnně vzato Hydraulic Axiliary Drive přináší vozidlu se znakem náprav 4×2 zejména tyto výhody oproti připojitelnému a stálému pohonu 4×4:

  • úsporu paliva až o 8 % ve srovnání se stálým pohonem všech kol,
  • úsporu hmotnosti až 350 kg ve srovnání s běžným připojitelným pohonem všech kol,
  • úsporu hmotnosti 500 kg ve srovnání se stálým pohonem všech kol.

Konstrukce pomocného pohonu

Základním konstrukčním prvkem hydraulického pomocného pohonu přední nápravy jsou hydromotory umístěné v nábojích kol. S nimi souvisí vysokotlaké čerpadlo, rovněž umístěné u přední nápravy. Mezi přední a zadní (poháněnou) nápravou se pak nalézá ovládací ventilový blok, chladič, filtr a nádrž na hydraulický olej. HAD zajišťuje dodatečný výkon 40 kW a v kombinaci s automatizovanou převodovkou PowerShift třetí generace spojuje výhody pohonu všech kol s výhodami konvenčního pohonu. Pracuje v rozsahu rychlostí 0 až 27 km/h. Hydraulický pomocný pohon lze kombinovat s retardérem.

Lepšímu záběru kol a zároveň ke snížení provozní hmotnosti vozidla přispívá další zajímavá novinka prezentovaná na RoadShow společností Mercedes-Benz, spojkový systém s turboretardérem. Více o této konstrukční lahůdce a o dalších technických novinkách někdy příště.

Umístění jednotlivých agregátů systému HAD na podvozku vozidla
Umístění jednotlivých agregátů systému HAD na podvozku vozidla
Foto: Mercedes-Benz
 

Nové

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek