TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 13.9. – svátek slaví Lubor

Pro lepší záběr kol

Zveřejněno: 20. 9. 2015

Zejména ve stavebnictví se často vyskytnou situace, kdy poháněná kola vozidla se znakem náprav 4×2, tedy se zadní poháněnou nápravou, začnou prokluzovat. Mercedes-Benz nabízí pomoc.

Z informace nad čelním sklem Mercedesu Actros 1848 se návštěvníci RoadShow dozvěděli, že vozidlo táhne hydraulický pomocný pohon přední nápravy

K zajímavým událostem posledních týdnů rozhodně patřila akce, kterou uspořádaly dvě renomované společnosti: Liebherr a Mercedes-Benz. Hovoříme o akci RoadShow, kde nás kromě četných novinek z oblasti stavebních strojů zaujaly nové systémy určené pro těžké stavební řady Mercedes-Benz. Podívejme se alespoň velmi stručně na systém označovaný HAD.

Pomocný hydropohon

Hydraulický pomocný pohon přední nápravy Hydraulic Axiliary Drive, tedy HAD, patří mezi další technické lahůdky aplikované u těžkých nákladních vozidel s třícípou hvězdou. Právě u těchto vozů typových řad Actros, Arocs a Antos zákazníci ocení maximální trakci, a to zejména v určitých fázích transportu. Tato vozidla totiž velmi často zajíždějí do obtížně průjezdných míst s nezpevněným povrchem, kde přijde vhod přídavný pohon přední nápravy.

Od stavebních vozidel vyžadujeme kromě přijatelné spotřeby zejména vysokou užitečnou hmotnost a v neposlední řadě i velmi dobrý záběr kol. Poslední uvedenou vlastnost do značné míry ovlivňují pneumatiky, ale zejména uspořádání podvozku, resp. počet poháněných náprav. Změna počtu náprav samozřejmě představuje změnu celého vozidla. Záběr vozidla s běžnou konfigurací 4×2 lze podstatně ovlivnit přídavným systémem HAD.

Porovnání s pohonem všech kol

Aktivováním systému HAD se zlepší záběr, zvýší se trakce a nedochází k přerušení hnací síly při řazení. Souhrnně vzato Hydraulic Axiliary Drive přináší vozidlu se znakem náprav 4×2 zejména tyto výhody oproti připojitelnému a stálému pohonu 4×4:

  • úsporu paliva až o 8 % ve srovnání se stálým pohonem všech kol,
  • úsporu hmotnosti až 350 kg ve srovnání s běžným připojitelným pohonem všech kol,
  • úsporu hmotnosti 500 kg ve srovnání se stálým pohonem všech kol.

Konstrukce pomocného pohonu

Základním konstrukčním prvkem hydraulického pomocného pohonu přední nápravy jsou hydromotory umístěné v nábojích kol. S nimi souvisí vysokotlaké čerpadlo, rovněž umístěné u přední nápravy. Mezi přední a zadní (poháněnou) nápravou se pak nalézá ovládací ventilový blok, chladič, filtr a nádrž na hydraulický olej. HAD zajišťuje dodatečný výkon 40 kW a v kombinaci s automatizovanou převodovkou PowerShift třetí generace spojuje výhody pohonu všech kol s výhodami konvenčního pohonu. Pracuje v rozsahu rychlostí 0 až 27 km/h. Hydraulický pomocný pohon lze kombinovat s retardérem.

Lepšímu záběru kol a zároveň ke snížení provozní hmotnosti vozidla přispívá další zajímavá novinka prezentovaná na RoadShow společností Mercedes-Benz, spojkový systém s turboretardérem. Více o této konstrukční lahůdce a o dalších technických novinkách někdy příště.

Umístění jednotlivých agregátů systému HAD na podvozku vozidla
Umístění jednotlivých agregátů systému HAD na podvozku vozidla
Foto: Mercedes-Benz
 

Nové

Fascinace má jméno SANY: Výroba strojů je jako z jiné galaxie

Zveřejněno 11.9. V elitní společnosti deseti nejobdivovanějších firem v Číně se značka SANY loni objevila již počtrnácté. V anketě, pořádané prestižním ekonomickým magazínem Fortune China, dokonce obsadila pozici ve výběru All-Star, což se žádnému jinému výrobci… celý příspěvek

Bobcat představuje letní úklidovou výbavu pro každé prostředí

Zveřejněno 9.9. Léto je pro krajináře, správce objektů a poskytovatele služeb obdobím intenzivní práce. Bobcat to ví, proto přináší rozšířenou nabídku strojů a přídavných zařízení, která zvládnou úkoly od úklidu veřejných prostranství přes péči o zeleň až po opravy… celý příspěvek

Komatsu zjišťuje zájem o 7,5tunové kolové rypadlo PW75 zkonstruované do měst

Zveřejněno 8.9. Práce ve stísněných podmínkách měst klade na stavební techniku stále vyšší nároky. Stroje musí být nejen výkonné, ale zároveň kompaktní, aby zvládly přesnou práci mezi zaparkovanými auty, veřejnými komunikacemi a podél budov, aniž by omezovaly… celý příspěvek