Dnes je 11.5. – svátek slaví Svatava

Při testování autonomního vozidla pro svoz odpadu se společnosti Volvo Trucks a Renova zaměřují na bezpečnost

Zveřejněno: 2. 8. 2017

Společnost Volvo Trucks spolu se švédskou komunální firmou Renova hledá a zkouší způsoby, jak mohou automatizovaná vozidla přispívat k bezpečnějšímu a efektivnějšímu nakládání s odpady a vytvářet lepší pracovní prostředí pro řidiče. Automatizované systémy, které jsou testovány, jsou v zásadě stejné jako systémy používané autonomním vozidlem Volvo, které působí v dolu Kristineberg v severním Švédsku od podzimu roku 2016.

Řízení těžkého užitkového vozidla v městské rezidenční čtvrti s úzkými uličkami a zranitelnými účastníky silničního provozu přirozeně klade velké požadavky na bezpečnost, i přesto, že rychlost vozidla obvykle nepřekračuje rychlost chůze. Vozidlo pro svoz odpadu, které nyní testujeme, neustále sleduje své okolí a okamžitě zastaví, pokud se na silnici objeví nečekaná překážka. Automatizovaný systém zároveň vytváří lepší podmínky pro řidiče a umožňuje pozorně sledovat vše, co se děje v blízkosti vozidla,” prohlašuje Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů společnosti Volvo Trucks.

Při první jízdě v nové oblasti je automatizované vozidlo pro svoz odpadu řízeno manuálně, přičemž palubní systém nepřetržitě monitoruje a mapuje trasu pomocí senzorů a technologie GPS. Při dalším svozu už vozidlo přesně zná svou trasu a ví, u kterých popelnic má zastavit.

Když je automatizovaný systém aktivní, při prvním zastavení řidič opustí kabinu, přejde k zadní části vozidla, přiveze k němu popelnici a vyprázdní ji pomocí ovládacích prvků přesně tak, jak se to dnes běžně dělá. Po dokončení tohoto úkonu vozidlo na příkaz řidiče automaticky zacouvá k další popelnici. Řidič kráčí stejnou cestou, jakou projíždí vozidlo, takže má vždy úplný přehled o tom, co se děje ve směru jízdy. Proč však vozidlo couvá a nejede dopředu?

Když vozidlo couvá, řidič může nepřetržitě zůstat v blízkosti lisovací jednotky a nemusí neustále přecházet mezi zadní částí vozidla a kabinou. A protože řidič nemusí kvůli každému popojetí nastupovat do kabiny nebo z ní vystupovat, snižuje se riziko vzniku pracovních úrazů, které vznikají například v důsledku zátěže kolen a jiných kloubů,” říká Hans Zachrisson, vedoucí strategického rozvoje společnosti Renova.

Couvání je riskantní manévr

Couvání je obvykle poměrně riskantní manévr, protože řidič nemusí mít vždy dobrý přehled o tom, kdo nebo co se pohybuje za vozidlem, a to i pokud je vozidlo vybaveno kamerou. V určitých oblastech není z bezpečnostních důvodů povoleno těžkým užitkovým vozidlům couvat. Jiné oblasti vyžadují, aby se při couvání za vozidlo postavil spolujezdec, který zajistí, že na silnici nejsou žádné překážky. Námi testované řešení je navrženo tak, aby tyto problémy eliminovalo. Vzhledem k tomu, že senzory monitorují oblast kolem vozidla pro svoz odpadu, je jízda bezpečná bez ohledu na směr, kterým se vozidlo pohybuje. A pokud ulici například blokuje zaparkované auto, vozidlo pro svoz odpadu ho automaticky objede, pokud je vedle dostatek místa.

Jelikož automatizované systémy optimalizují řazení, řízení a rychlost, je možné také snížit spotřebu paliva a emise.

Závěr

Přestože veškeré technické předpoklady již existují, bude nutné provést ještě spoustu výzkumu, testování a vývoje, než se vozidla pro svoz odpadu se schopností autonomní jízdy stanou každodenní realitou. Tento společný projekt bude pokračovat až do konce roku 2017 a naváže na něj mimořádně důkladné hodnocení funkčnosti, bezpečnosti a také toho, jak tento typ vozidla přijmou řidiči, ostatní účastníci silničního provozu a místní obyvatelé. Vozidla s různou mírou automatizace budou pravděpodobně zavedena dříve v jiných oblastech použití, kde se přepravní úkoly odehrávají ve striktně omezených oblastech, jako jsou doly a nákladní terminály.

Foto: Archiv firmy
 

Nové

Ruční 3D skener RS10 pro přesná měření venku na stavbách i uvnitř budov

Zveřejněno 9.5. Nové předpisy a vyhlášky nařizují mít vše na stavbách měřené v časové ose a s co největší mírou přesnosti. Řešení pro takové případy nabízí nový ruční 3D skener RS10 dodávající společnost geoobchod, s.r.o. Přístroj, určený k velmi přesnému měření na… celý příspěvek

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek