Dnes je 7.5. – svátek slaví Stanislav

Premiéra damperů Bell v České republice

Zveřejněno: 23. 2. 2006

Firma Liebherr-Stavební Stroje CZ s.r.o. umístila v České republice pět damperů Bell B40D – dampery Bell přesvědčují nízkými provozními náklady a osvědčenou technikou.

Od roku 2004 pracuje tým akciové společnosti GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY, která působí na celém území republiky, na rekultivaci bývalé těžební oblasti hnědého uhlí Ležáky u Mostu. Na 17 hektarů plochy je nutné přesunout více než 3,3 mil. m3 zeminy. Po dokončení prací, které jsou spojeny s rozsáhlým modelováním krajiny, bude areál s blízkým jezerem využíván jako příměstské rekreační centrum.


Posila: pět strojů Bell B40D pracuje od listopadu 2005 na rekultivaci těžební oblasti hnědého uhlí u Mostu

Nyní území ovšem ještě patří velkým strojům, které se používají pro nakládání těžkého, kompaktního materiálu a pro překonání velkých výškových rozdílů na trase přepravy. Od listopadu 2005 patří do vozového parku GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY a.s. pět kloubových damperů Bell B40D – dodaných a servisovaných českým exkluzivním partnerem značky Bell firmou Liebherr-Stavební stroje CZ s. r. o. O těchto strojích jsme psali už v [1].

Náročný úkol

Akciová společnost GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY se 120 zaměstnanci provádí zemní práce větších rozsahů (výkopy, náspy), sanace (výměnu podloží, zemní těsnění atd.), inženýrské sítě, komunikace a zpevněné plochy včetně odvodnění v ČR a na Slovensku. Zabývá se především komplexními opatřeními při provádění zemních prací, jako například budováním infrastruktury nebo rekultivací bývalých těžebních ploch. V Mostě pracuje podle stavební fáze až 20 zaměstnanců v jednosměnném provozu pod technickým vedoucím Ing. Jiřím Pustinou. Nasazeny jsou až čtyři hydraulické bagry s hloubkovými lopatami 2,5 – 3,0 m3, tři až pět dozerů a také celkem deset kloubových korbových sklápěček s nosností 35 až 40 tun.


Radost z podařené premiéry strojů Bell v Mostě (zleva): Dipl. Ing. Pavel Mráz, Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o.; Jiří Matoušek, správce základních prostředků GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY a. s.; Oliver Bonn, Bell Equipment

Právě na dampery čeká v Mostě těžká úloha: velké zatížení korby kompaktním, hlinitým nákladem, rychlá přeprava po tvrdých, částečně ale velmi poničených cestách, úzké zatáčky a strmé nájezdy a také složitá situace při nakládání a vykládání, která si podle povětrnostní situace nebo občasných pískových mezivrstev vyžaduje všechny kvality terénního vozidla 6x6. Jedna obrátka měří přibližně 3500 metrů na staveništi s rozlohou 17 ha, jehož nejnižší bod leží kolem 70 metrů pod příjezdovou komunikací, na které je mimo jiné umístěno vedení stavby, tankování a servis.

Náročná technika

Co se týče vybavení, sází vedení společnosti nekompromisně na nejmodernější techniku – všechny modely jeho „smíšeného" vozového parku pocházejí z aktuální generace příslušného výrobce. „Kalkulace je jednoduchá: vysoký přepravní výkon při nízkých provozních nákladech při užívání a údržbě", zdůrazňuje svá očekávání pan Jiří Matoušek, správce základních prostředků. „K tomu se přidává aktuální jízdní komfort a velmi optimální obsluha, která je nezbytná pro vysokou produktivitu řidičů." Ne všechny sklápěče splňují tyto požadavky na stejné úrovni. Z důvodu velké četnosti oprav a vysoké spotřeby paliva (28l/hod.) „vyřadil" správce ze svého vozového parku nyní hned čtyři vozidla stejného typu s nosností 35 tun – pouze po 19 měsících užívání.

Náhradu nalezl velmi rychle. Pouze po jednom předvedení počátkem října v cizím závodě a dvoutýdenním testu na vlastním staveništi se vedení společnosti rozhodlo pro Bell Equipment. Kromě osvědčeného předvedeného stroje objednal GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY a. s. čtyři nová vozidla Bell B40D přes české generální zastoupení Bell, firmu Liebherr-Stavební stroje CZ s hlavním sídlem v Brně. I navzdory výraznému zvýšení výkonu, jmenovitě 5 tun užitečné zátěže (celkem: 37,0 tun), spotřebují Bell B40D v Mostě pouze dokumentovaných 22,0 litrů za hodinu. Takto se pohybují na přesně stejné úrovni jako tři zbývající vozidla s nosností 35 tun ve vozovém parku damperů akciové společnosti GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY, jejichž čistá hmotnost je pouze o něco nižší, užitečný objem ovšem o celých 2,5 m3 menší - B40D: 22,5 m3 (SAE 2:1). Dvě zbývají vozidla s nosností 40 tun pracují v Mostě s ohledem na svoji spotřebu v úplně jiné třídě: spotřebují 30, resp. 32 l/hod., přičemž druhá hodnota patří k přístroji Ejector v přirozeně těžkém provedení.


Silný v kopcích: výkon motoru 315 kW nabízí dostatečnou rezervu pro strmé výjezdy – maximální výkon retardéru 830 kW šetří i v naloženém stavu lamelové provozní brzdy v olejové lázni

Vliv na výhodnou spotřebu u Bell B40D má kromě nízké vlastní hmotnosti (28,85 t) také 6válcový turbodieselový motor Mercedes-Benz OM 501 s optimalizovaným výkonem, který svoji sílu (315 kW, 2000 Nm/1080 U/min.) přenáší na kola přes šestistupňový přepínací pohon Allison. „Kombinace přesvědčuje komfortní převodovkou a vždy citelným výkonem", informuje Jiří Matoušek o názoru svých řidičů, u nichž velmi bodují také volně programovatelné redardery damperů Bell (max. brzdná síla 830 kW). Také při nájezdu do kopců se vyplatí krátká konstrukční délka motoru, čímž se dosahuje velký nájezdový úhel (31°) přední části vozu Bell, a to i při zachování klasického umístění velkoobjemového chladiče v přední části.


Velká hmotnost: kompaktní hlinitá půda v Mostě dělá i z 37,0 tun užitečného nákladu teoretickou veličinu

Silní partneři

Také u ostatní konstrukce svých vozidel sází jihoafrický výrobce Bell Equipment na známé a osvědčené produkty. V aktuální sérii D – od roku 1984 je to čtvrtá generace Bell a s celkem šesti modely (užitná zátěž 11,0 až 28,2 tun) je největší poskytovatel 6x6 technologie na trhu – se v citlivé oblasti elektroniky a hydrauliky, os, diferenciálů a brzd (Bosch/Rexroth, Eaton/ZF/Rockwell) používají výhradně stavební díly renomovaných subdodavatelů z Evropy.


Pryč s tím: Sklápěcí hydraulika stroje Bell B40D je jednou z nejrychlejších na trhu a zaručuje krátké prostoje

Proto firma Bell Equipment – mezitím číslo 2 na světovém trhu s dampery – přesunula část své výroby do německého Eisenachu. Od konce roku 2003 se v nově postaveném závodě montují všechny modely pro evropský trh. V březnu 2005 opustil výrobní haly v Eisenachu již 500. damper, další rozšíření evropských subdodávek by mělo zvýšit současnou kapacitu na cca 20 strojů za týden.


Vše na místě: pracoviště stroje Bell B40D přesvědčuje dobrou ergonomií, velkou přehledností a smysluplným komfortem. Sériově se dodává klimatizace, chladicí box a rádio

Také v prodeji sází Bell Equipment na silné partnery: od poloviny roku 2002 spolupracuje výrobce damperů oficiálně s firmou Liebherr. Renomovaný výrobce bagrů a nakladačů zahrnul paletu výrobků Bell do programu prodeje ve svých pobočkách a kromě toho po celé Evropě nabízí sklápěče Bell v organizaci svých smluvních partnerů.


Výkon x pět: díky převzatému předváděcímu stroji (vlevo) rozšířila akciová společnost GEOSAN DOPRAVNÍ STAVBY počet svých nákladních sklápěcích damperů na celkem 7 strojů

Tak je tomu i v České republice, kde firma Liebherr-Stavební stroje CZ se sídlem v Brně, která od počátku roku 2002 převzala plnou odpovědnost za prodej a servis stavebních strojů Liebherr, poskytuje od začátku roku 2005 exkluzivní prodej a servis damperů Bell. Firma Liebherr-Stavební Stroje CZ s. r. o., která jako jediná v oblasti stavebních strojů této značky disponuje přímým napojením na servisní a zásobovací síť všech výrobních závodů po celé Evropě, nabízí oprávněně své služby pod mottem: „Servis přímo od výrobce". Toto motto lze také přenést na spolupráci s Bell. Kromě samotné výroby v Eisenachu zajišťuje Evropské logistické centrum v hesenském Alsfeldu odborný a kvalitní servis na nejvyšší úrovni, tak jak ho na českém trhu může nabídnout pouze málo výrobců. Je zajištěna 24hodinová dostupnost neuralgických částí – odbornou montáž na místě zajišťuje Liebherr-Stavební stroje CZ vlastními, odborně školenými mechaniky.

Literatura:
[1] - Hejhálková Helena: LIEBHERR – Stavební stroje live, Stavební technika 5-6/2005, str. 36-37

Autor: Hana Kalinová
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Centrum Brna má svou dočasnou dominantu: věžové jeřáby Liebherr

Zveřejněno 6.5. Blížíte-li se k hlavnímu železničnímu nádraží v Brně, nemůžete je přehlédnout. Řeč je o věžových jeřábech Liebherr, které tu byly v loňském roce postaveny v souvislosti s pokračující výstavbou a rozšiřováním byznysového centra Titanium a výstavbou… celý příspěvek

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek