Kromě tradičního programu pořadatelé zajistili setkání s cestovatelem Jakuba Vágnerem, který se v neformální atmosféře podělil o své zážitky z cest. Více motoristicky orientovaní návštěvníci zase ocenili show v podání trialového jezdce Martina Křoustka, jenž předvedl své umění. Nyní ale pojďme k samotným strojům.
Hybridní rýpadlo HB215LC-2
S hybridními stroji mají u společnosti KOMATSU letité zkušenosti. Vývoj prvního hybridního rýpadla se datuje do roku 1998, následně – v květnu 2003 – byl postaven první prototyp a v roce 2008 zahájena sériová výroba modelu PC200-8 Hybrid. Předváděný model HB215LC-2 představuje již třetí generaci.
Oproti běžnému rýpadlu tak ve stroji nalezneme několik dalších klíčových součástí. Za prvé elektromotor umístěný mezi naftový motor a hydraulické čerpadlo, za druhé ultrakapacitátor s měničem a za třetí elektromotor starající se o pohyb otoče. Oba elektromotory mohou měnit elektrickou energii v pohybovou, nebo naopak z pohybové energie vyrábět energii elektrickou (rekuperovat). Krátce si ilustrujme, jak systém funguje.
Řídicí elektronika monitoruje stav kapacitátoru a udržuje ho částečně nabitý, pro zjednodušení řekněme z 50 %. V případě, že množství uschované energie poklesne, začne elektromotor mezi motorem a čerpadlem pracovat v režimu generátor a kapacitátor dobije. Tak, aby byl opět z 50 % nabitý.
Náhle však nastane situace, kdy strojník potřebuje nárazově velký výstupní výkon hydrauliky. Žádný problém. Elektromotor vezme uloženou energii a pomáhá spalovacímu motoru dodat potřebnou energii hydraulickým čerpadlům. Toto špičkové navýšení výkonu až o 60 HP kromě větší síly samozřejmě umožní zároveň pracovat spalovacímu motoru v ideálním provozním režimu, což vede k úspoře paliva.
Elektromotor pro otoč, který je použitý místo obvyklého hydraulického motoru, je konstruován tak, aby rekuperoval energii během brzdění. Takto získaná energie je ukládána do ultrakapacitátoru a opětovně využívána pro pohyb otoče nebo posílení hydrauliky. Pro představu jen ubrzdění lžíce s materiálem o celkové hmotnosti 1 000 kg pohybující se v rádiusu 7 m maximální rychlostí otoče 12,4 rpm umožňuje získat 38,7 kJ energie. Tisíc stejných zastavení znamená 11 kWh energie, při účinnosti spalovacího motoru 30 % v přepočtu asi 3 l nafty. V praxi se navíc brzdí ještě kabina, výložník a násada. Díky rekuperaci je tak stroj schopen v porovnání s běžnou technikou ušetřit až 30 % pohonných hmot.
Další stroje KOMATSU
KOMATSU nabízí ucelený sortiment stavební techniky. Návštěvníci si tak mohli prohlédnout, případně vyzkoušet, smykové nakladače, rýpadla různých velikostí, traktorbagr atd. Nechyběl ani graider, dozer či několik kolových nakladačů. Co všechno bylo k vidění ilustrují doprovodné fotografie.
Spoluvystavovatelé
Akce se kromě pořadatelských firem KUHN-Bohemia a.s. (značka KOMATSU) a Fa RENE a.s. (značka Mercedes-Benz) zúčastnilo ještě několik zajímavých spolupořadatelů. Z oboru stavební techniky zmiňme například české zastoupení mezinárodního výrobce vah a vážních systémů TAMTRON, výrobce řetězů pewag, či firmu Avistech – zastoupení nakladačů Avant. Místní se zajímali o sortiment půjčovny VMP stavební technika nebo nabídku společnosti Pneu-Truněček s.r.o., která se zabývá prodejem a servisem EM/OTR pneumatik.
Všem pořadatelům děkujeme za hezkou akci a těšíme se na pokračování příští rok.