Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Pracovní off-road pick-up 4×4

Zveřejněno: 10. 10. 2014

Rozměrný pick-up s klasickým rámovým podvozkem a pohonem všech kol, tedy s konfigurací 4×4, je i v Česku oceňovaným pomocníkem v řadě odvětví. Uplatnění najde hlavně v energetice, v lesnictví nebo stavebnictví, ale pracovní off-roadové pick-upy najdeme i ve službách geodetů či servismanů mobilních operátorů.

Na českém trhu je nabídka sice omezená zájmem o vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny (takže velké „americké” pick-upy v nabídce importérů nejsou), na druhou stranu, co je nabízeno v západní Evropě, je k dispozici i tady. Ročně se na našem trhu umístí zhruba 1000 off-road pick-upů, z asi 95 % s pětimístnou čtyřdveřovou karoserií Double Cab, z toho dvě třetiny jsou opravdu využívány jako pracovní nástroj, zbytek pak končí v segmentu vozidel pro volný čas. Tomu také odpovídá zaměření reklamy, kdy je vyzdvihován komfort a pohodlí. Nás zajímají spíše praktické údaje hovořící o průchodnosti terénem, užitečné hmotnosti a možnosti připojení bržděného přívěsu, u některých modelů o hmotnosti až 3 500 kg. Pro všechny značky resp. modely platí, že nabízejí ovládání shodné s osobním vozidlem. Na vysoké úrovni je i komfort a dílenské zpracování. Snad jedinou výjimkou v oblasti komfortu je Land Rover Defender.

Pokud jde o jízdní vlastnosti, v podstatě jsou u všech značek obdobné. Vozidla mají pod kapotou vznětový přeplňovaný čtyřválec (výjimka potvrzuje pravidlo, a tak některé značky nabízejí i pětiválec nebo šestiválec). Dále vozidla s délkou přes 5 metrů mají značný poloměr zatáčení. Podvozek je většinou „naladěn” pracovně, takže jízda s prázdným pick-upem, kdy je zadní trvale poháněná náprava nezatížena, je poněkud „uskákaná”. Zvláště pak v zimních měsících na kluzkém povrchu je vozidlo značně přetáčivé. Ale obvykle stačí zatížit zadní nápravu nákladem o hmotnosti cca 100 kg. Odpružení „zvláční” a zadní náprava přestane na nerovnostech odskakovat. Co se týká nástaveb, základní korba typu pick-up bývá doplněna krycí rovnou nepromokavou plachtou nebo roletou. Velké množství v Česku provozovaných vozidel má pevnou laminátovou nástavbu hard-top upravenou pro přepravu náhradních dílů a nářadí (několik desítek takových pick-upů jezdí v povrchových dolech či u mobilních operátorů). Stejnou nástavbu najdeme ale i u vozidel provozovaných policií. Ve službách pražského dopravního podniku jezdí několik Fordů Ranger s touto úpravou. Několik pick-upů najdeme i u pražské záchranné služby. Speciální nástavbu mají pick-upy pro hasičské sbory. I takovýchto speciálů je na našich silnicích k vidění pár desítek. Prodáno bylo i několik vozidel s jednoduchou dvoumístnou kabinou a se sklápěcí nástavbou. Zajímavá je i Mitsubishi L200 s vysokou Hermo skříňovou nástavbou na přepravu potravin. Jedná se ale o nová vozidla, ojetá a individuálně dovezená ze zahraničí. U nás jich jezdí také dost. Co zatím není v Česku – ani v horských oblastech – příliš využíváno, je možnost namontovat na upravený přední nárazník pick-upu radlici na odhrnování sněhu. To je v zahraničí běžné a nejen v Alpách.

V následujícím přehledu uvádím maximální užitečnou hmotnost určitých modelů a motorizací.

Pokud jde o terénní parametry, tj. světlou výšku, přední/zadní či přechodový úhel, liší se jen velmi málo. Výjimkou je Land Rover Defender. Zároveň pro všechny modely platí, že na předních sedadlech je dostatek místa i solidní komfort. V druhé řadě je sice také prostoru dostatek, až pro tři cestující, ovšem opěradlo je pro dlouhé cesty nepohodlené, jelikož je ve strmé poloze.

Ford Ranger

Ford Ranger s karoserií pick-up je na českém trhu opravdu dlouho. Absolvoval také několik faceliftů a nyní je k dispozici v modernizovaném provedení. Ranger je k dispozici se znakem náprav 4×2 (pohon kol pouze zadní nápravy) nebo 4×4. Na výběr jsou tři typy karoserie – krátká dvoumístná Single Cab, prodloužená 2+2 Super Cab a plně čtyřdvéřová pětimístná Double Cab, vždy s nástavbou pick-up. Navíc je možno objednat i samostatné šasi pro nástavbu využívající rámové konstrukce podvozku, vždy s rozvorem 3 220 mm. Celková/užitečná hmotnost pak činí 2925/1000 kg (Double Cab) až 3 200/2 052 kg (Single Cab), rozměry nákladového prostoru 1 549 × 1 590 mm až 2 317 × 1 590 mm. K pohonu je využíván u základních verzí provozně úsporný přeplňovaný vznětový čtyřválec Duratorq TDCI 2.2 l poskytující výkon 110 kW/375 Nm a nebo přeplňovaný vznětový pětiválec Duratorq TDCi o objemu 3,2 l a výkonu 147 kW/470 Nm. Také převodovku lze volit buď samočinnou šestistupňovou, nebo pětistupňovou či šestistupňovou s přímým řazením. Nechybí závěr diferenciálu, elektronická kontrola jízdy ve strmých klesáních, elektronická stabilizace stopy při jízdě s přívěsem (brzděný o hmotnosti až 3350 kg!).

Ford Ranger
Ford Ranger

ISUZU D-Max

D-Max je na evropském trhu již mnoho let stálicí v segmentu off-roadů, u nás je stále ještě relativní novinkou. Nabízí podobně jako konkurenční typy tři karosářské provedení – dvoumístný Single Cab s ložnou plochou o rozměrech 2 270 × 1 350 mm, prodloužený dvoudveřový Space Cab s ložnou plochou 1 795 × 1 460 mm a dvojicí zadních nouzových sedadel a čtyřdvéřový pětimístný Double Cab s korbou formátu 1380 × 1460 mm. Single Cab lze volit buď s pohonem 4×2 nebo 4×4, ostatní verze jsou nabízeny výhradně v provedení 4×4. Isuzu D-Max je vybavován přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 2,5 l a výkonu 120 kW/400 Nm. Převodovky jsou šestistupňové s přímým řazením, nebo pětistupňová samočinná. Ovládání pohonu předních kol a sestupný převod je tlačítky na středovém panelu. Velmi dobře vypadající vůz nabízí dostatečný komfort, skvělé jízdní vlastnosti, výtečnou pružnost a výkon pohonné jednotky. D-Max se může chlubit užitečnou hmotností až 1 011 kg a bržděný přívěs lze připojit o celkové hmotnosti 3 000 kg.

ISUZU D-Max
ISUZU D-Max

Land Rover Defender 90/110/130

Jedno z mála skutečných čistě terénních vozidel na našem trhu je legendární Defender (pravděpodobně v roce 2015 bude vyráběn naposledy). Ukázkově čistá konstrukce s žebřinovým rámem, třemi rozvory tuhých náprav 90, 110 a 130 (palců), vznětovým motorem a příkladně řešenou kubickou karoserií má stále široký okruh příznivců. Volit lze provedení Wagon, Hard Top, Soft Top, Pick-Up, High Capacity Pick-Up, Double Cab Pick-Up, Chassis Cab a Double Chassis Cab. Karoserie vyniká opláštěním panele z lehké slitiny mimořádně odolným proti korozi a s nekonečnou životností. Základní rozvor nabízí dvoumístný pick-up Defender 90, u středního rozvoru 110 je k dispozici i karoserie Double Cab pick-Up pro pět cestujících a více než 800 kg nákladu na nevelké valníkové korbě. Hnacím agregátem je kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec s 2.2 l, s výkonem 90 kW/360 Nm. Montována je přímo řazená šestistupňová převodovka. Trvale poháněná jsou všechna čtyři kola, k dispozici je sestupný převod (redukce, a uzávěrka mezinápravového diferenciálu – vše ovládané pákami u sedadla řidiče). To, co Defender ztrácí ve srovnání s konkurencí při jízdě na silnici, dokáže nahradit při odbočení do terénu.

V žádném případě ale nelze hovořit o komfortu v kabině či dostatku prostoru za volantem.

Land Rover Defender 130
Land Rover Defender 130

Mitsubishi L200

„Dvoustovka” je mateřskou firmou poněkud opomíjena, pokud jde o modernizaci, a není hýčkána ani na českém trhu. A přitom je model L 200 plně srovnatelný s konkurencí. Lze volit tři základní verze karoserie – krátkou Single Cab, prodlouženou Club Cab a čtyřdvéřovou pětimístnou komfortní Double Cab. Vzhledem k rámovému podvozku je k dispozici také šasi určené pro dodatečnou instalaci nesériové nástavby. Mitsubishi nabízí, a nejen u Double Cab, dvě varianty hnacího ústrojí.

V obou případech jde o přeplňovaný vznětový čtyřválec, který poskytuje největší výkon 100 kW/314 Nm (příplatkový tovární digitální tuning řídicí jednotky Rallitronic zvýší výkon o 23 kW) nebo 131 kW/400 Nm. Další zajímavostí je systém pohonu všech kol. Zatímco konkurence se drží koncepce pohonu 4×4 bez mezinápravového diferenciálu a na dobrém povrchu lze využít pouze pohonu zadních kol, hnací řetězec L200 umí nabídnout kromě tohoto základu i inteligentnější řešení Super Select. Mezinápravový diferenciál samozřejmě disponuje závěrem, diferenciál zadní nápravy má pak zase zvýšenou svornost. Užitečná hmotnost je až 1 000 kg, hmotnost bržděného přívěsu 2 700 kg.

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Nissan Navara

Nissan měl i na českém trhu v nabídce čistě pracovní terénní pick-up NP 300. Nyní se nabídka zúžila pouze na model Navara, který mírně balancuje na hraně mezi kategorií čistě užitkových automobilů a těžších SUV. Navara má klasický rámový podvozek, k dispozici je motor 2.5 dCi o výkonu 106 kW/350 Nm resp. 140 kW/450 Nm. V nabídce je jak přímo řazená, tak i samočinná převodovka. Ovšem lze také zvolit motor o zdvihovém objemu 3.0 l, který má výkon 170 kW/550 Nm a je spojen výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou. Výběr karoserií je zúžen na King Cab a Double Cab. Užitečná hmotnost je až 910 kg, připojit lze bržděný přívěs o hmotnosti až 3 000 kg.

Nissan Navara
Nissan Navara

Toyota Hilux

Toyota má ve svém výrobním programu v podstatě dva pick-upy s off-road „charakterem”. Jednak je to legendární Land Cruiser řady J7 (HZJ79 pick-up, znáte ze zpravodajských relací jak ze Středního východu, tak i z Afriky. Na korbě má většinou namontován velkorážní kulomet nebo bazuku), s užitečnou hmotností až 1 100 kg, resp. s možností připojit bržděný přívěs o hmotnosti až 3 500 kg. Toto vozidlo ale není v nabídce importéra, nicméně individuální dovoz možný je. Druhým, neméně legendárním pick-upem je model Hilux, který v Evropě zabírá 25 % tržního podílu. Je k dispozici ve třech variantách – krátké dvoudvéřové Single Cab, prodloužené Extra Cab a čtyřdveřové Double Cab, se znakem náprav 4×2 nebo 4×4. Pohonu slouží přeplňované vznětové čtyřválce 2.5 D-4D s výkonem 106 kW/325 Nm nebo větší agregát 3.0 D-4D s výkonem 126 kW/360 Nm.

Převodovku lze zvolit buď pětistupňovou s přímým řazením, nebo samočinnou pětistupňovou. K dispozici je sestupný převod (redukce) a závěr diferenciálu, nebo diferenciál s omezenou svorností. Užitečná hmotnost činí až 815 kg a táhnout lze brzděný přívěs o hmotnosti 2 250 kg. Na českých silnicích ale můžete potkat i několik velkých (co do rozměru) „amerických” pick-upů Tundra se zážehovým velkoobjemovým motorem, s celkovou hmotností 3 500 kg. Pořídila si ji např. i pražská záchranná služba.

Toyota Hilux
Toyota Hilux

Volkswagen Amarok

Německá automobilka nabízí jednak pick-up (spíše valník) s jednoduchou nebo Double Cab budkou na podvozku Transporteru, a to i s pohonem 4Motion. Nedávno ale vstoupila velmi razantně i do segmentu off-road pick-upů, a to s modelem Amarok a tvrdě „šlape konkurenci na paty”. Nabízí dvě varianty pohonu 4×4. Jednak silniční „pro volný čas”, a nebo pracovní do těžkého terénu. Amarok v terénu vyniká díky volitelnému pohonu 4×4, funkci „Off-road” a speciálně programovanému ESP. Převodovka je k dispozici šestistupňová s přímým řazením nebo samočinná.

Volkswagen Amarok
Volkswagen Amarok

Hnací agregát lze volit ze dvou přeplňovaných vznětových čtyřválců pohánějících kola zadní nápravy – buď progresivní 2.0 TDI o výkonu 103 kW/340 Nm, nebo mimořádně pružný 2.0 BiTDI s výkonem 132 kW/400 Nm. Největší užitečná hmotnost činí až 1 147 kg, připojit lze bržděný přívěs o hmotnosti až 2 800 kg.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firem
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek