Dnes je 9.5. – svátek slaví Ctibor

Popularita Phoenixů s „automatem“ roste

Zveřejněno: 24. 10. 2016

S vysokým zájmem o vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 s automatizovanými převodovkami AsTronic se kopřivnická automobilka setkává u svých zákazníků. Podíl vozidel s „automatem“ roste, a to jak na domácím trhu, tak i pro export.

TATRA PHOENIX Euro 6×6

Moderní převodovky ZF jsou nedílnou součástí hnacího traktu modelové řady TATRA PHOENIX. Společně s motory PACCAR MX a přídavnou převodovkou TATRA se starají o bezproblémový pohyb vozidel na silnici i v terénu.

Převodovky ZF jsou se svými 16 rychlostmi k dispozici v manuální verzi EcoSplit nebo automatizované AsTronic. Tak jak roste obliba „automatů” mezi osobními automobily, lze zaznamenat podobný trend i mezi náklaďáky. Silniční tahače a autobusy už automatizované převodovky používají zcela standardně. Ale co vozidla, která musí zvládat kombinovanou přepravu terén – silnice? Praxe ukazuje, že i do této oblasti přicházejí trendy, které s sebou přinášejí mnohem lepší ekonomiku provozních nákladů, větší bezpečnost a maximální komfort pro řidiče.

Automatizované převodovky řadí dle řídícího programu tak, aby se otáčky motoru co nejvíce pohybovaly v optimálních hodnotách, což zásadním způsobem ovlivňuje spotřebu pohonných hmot. Vozidla TATRA PHOENIX, která jsou navíc vybavena dvourychlostní přídavnou převodovkou tak mohou nabídnout takové parametry, které při jízdě na silnicích a zpevněných komunikacích mnohdy předčí i neplněpohonná konkurenční vozidla a v porovnání s porovnatelnými plněpohonnými nákladními vozidly při pohybu v terénu vykazují také nižší spotřebu. Terénní provoz vozidel s převodovkou ZF AsTronic je většinou řízen terénním módem řídícího softwaru, tzv. „off-road režimem”, i přes to si může řidič podle potřeby manuálně zařadit nižší či vyšší rychlostní stupeň, pokud se mu zdá, že vzhledem k podmínkám mu automat nabídl jinou možnost. I když terénní mód udržuje otáčky motoru ve vyšších polohách, stále jsou hodnoty optimální ve srovnání s manuálním řazením.

TATRA PHOENIX Euro 8×8
TATRA PHOENIX Euro 8×8

Ve srovnání s manuálními převodovkami nabízí převodovky As Tronic výhodu těm firmám, kde dochází k poměrně častému střídání řidičů na vozidlech či v případech, kdy firma přijme řidiče nové, bez dlouholetých zkušeností. V takových případech automatizované převodovky nejen optimalizují provozní náklady vozidla, ale mohou významně ovlivnit i náklady na servis. U manuálních převodovek i zkušený řidič může spálit spojku a v některých případech může dokonce dojít k přetočení motoru, byť této možnosti se snaží výrobci předcházet softwarovou ochranou.

Obrovský vliv má řazení s automatizovanou převodovkou také na bezpečnost provozu a celkový komfort řidiče. I když vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 s manuálními převodovkami ZF Eco Split řadí velmi přesně a na krátkých drahách, stále může nastat situace, kdy řidič s vozidlem vybaveným automatickou či automatizovanou převodovkou zvládne vyžadovaný manévr bezpečněji a s větší jistotou.

Automatizovanými převodovkami, které navíc samozřejmě nabízejí možnost intardéru, jsou vybaveny vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 ve verzích 4×4, 6×6 i 8×8 vč. verze „pracovní stroj” s celkovou hmotností vozidla 50t. U této varianty už se ale vzhledem k náročnosti podmínek mnohdy zákazníky přikloní k plně automatické převodovce Allison s hydrodynamickým měničem.

Autor: Ing. Jiří Kašpárek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek